Jump to content

Ingemar Nilsson

Medlemmar
  • Inlägg

    44
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About Ingemar Nilsson

  • Födelsedag 1950-01-04

Medlemsinformation

  • Stad
    Piteå
  • Yrke
    Företagare
  • Intressen
    Veteranbilar

Senaste Profilbesöken

822 profil visningar

Ingemar Nilsson's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Är det fler än jag som är less på reservdelar som har dålig passform eller rentav är feltillverkade? Köpte nya dörrar från VP-autoparts, den dyrare varianten ( Dynacord tror jag) som skall vara exact som originalet. Nu när jag skall installera ventilationsruta med styrkanal för sidorutan visar det sig att de fyrkantiga hål genom vilka man skall justera läget sitter för långt ned så att man inte kommer åt att justera. Svårt att komma åt att utvidga hålen. Mer onödigt jobb, usch! Köpte även kablage för courtesy lights i dörrarna (Ponyinredning). Hålet i dörrstolpen och hålet i dörren är båda 19 mm i diameter. Kablaget hade gummigenomföringar för 16 mm hål! Vad gör man? Jag löste problemet med en massa onödigt arbete och tid. Dessutom ville inte VP-autoparts ta upp problemet med tillverkaren (Scott-Drake). Jag erbjöds att returnera varan och att de stod för frakten. Är det någon som har stött på samma eller liknande problem?
  2. När jag köpte bilen var rattkransen lindad med ett plastband. Under pågående renovering tog jag bort plastbandet och upptäckte ett brott i rattkransen. Först trodde jag att rattkransen skadats och att en bit av den hade ramlat av. När jag tittar närmare på "avbrottet" ser jag inte de skarpa kanter man förväntar sig vid ett brott. Dessutom verkar ändytorna passa ihop. Det verkar vara en rörelsefog som glidit orimligt långt isär. Hittade ett par rattar på e-bay med samma defekt på samma ställe. Vad säger experterna? Är jag ute och cyklar? Finns en alternativ förklaring?
  3. Finns det någon modern krocksäker rattstång att köpa till en Mustang Cab 1965?
  4. När jag köpte min Mustang -65 cab med 289 v8 för ett par år sedan märkte jag inget. Men efter några månader började kylfläkten att snudda fläktkåpan längst ned. Jag böjde ned kanten på kåpan med en tång men problemet återkom. Det slutade med att jag klippte bort ned nedersta delen av fläktkåpan. Fläkten gick nu väldigt nära nedre kylarslangen (ca 1 cm). För att bli av med vibrationer i bilen byttes både växellådsfäste och motorkuddar. Jag jämförde fläktens diameter med vad som anges i kataloger.Den var för stor så jag kortade bladen för att uppnå rätt diameter. Trots detta går den nu så nära nedre kylarslangen att en ny fläktkåpa inte får plats. Fläktkåpan verkar vara den rätta för bilen och motorn att döma av foton i webbkataloger. Vad är felet?
  5. Jag behöver lossa stolarna i min Mustang. Jag förstår efter första försöket att man behöver en lång hylsa för att komma åt muttrarna. Men vilken "nyckelvidd" behövs, vilken storlek har muttrarna?
  6. Jag är rätt säker på att den mellanaxel som sitter i bilen inte är den ursprungliga utan en av dessa nytillverkade. Originalaxlarna tillverkades av heldragna sömlösa rör. Denna axel är tillverkad av ett sömrör. Detta är en anledning till min skepsis mot nytillverkade icke original. Var kan man få en professionell balansering?
  7. Jag har problem med vibrationer i mellanaxeln på min Mustang 65:a med 289 V8 och C4 automatlåda. Har försökt åtgärda genom att balansera m h a slangklämmor med klent resultat. Överväger att köpa ny mellanaxel från CJ Ponyparts. Är det någon som har erfarenhet av kvaliteten på deras mellanaxlar? Bra eller dålig? Jag är själv rätt ny Mustangägare och har pratat med "experter" om problemet. Den ena påstod att detta är ett problem som drabbar nio av tio Mustanger, den andra angav åtta av tio! Om detta stämmer, är det ett resultat av bristande kvalitetskontroll eller konstruktionsfel?
  8. Har du kollat säkringarna i säkringsdosan till vänster under instrumentbrädan? Jag har en 65-à med samma problem. Det var oxid på säkringen.
  9. Tack för det! Jag har en verkstadshandbok som är ett nytryck från 1994 av den första utgåvan från september 1964. I den utgåvan finansen beskrivning på sidan 3:39 om hur man justerar "centerns spring" i samband med att man monterar ihop kontrollenheten efter en renovering. Där finns inget nämnt om momentet med en fjädervåg och Max 12 punds motstånd på ratten.
  10. Vad menar du med "låter". Att servopumpens kilrem slira och tjuter vid fullt rattutslag är inte normalt, inte ens på en gammal Mustang. Däremot kan man höra ett väsande ljud när servopumpens överströmningsventil öppnar vid fullt rattutslag åt ena eller andra hållet. Det är normalt, till och med på modernare bilar.
  11. Hur justerar man styrventilen i kontrollenheten?
  12. Var kan man köpa rätt sorts rem? Biltema, Mekonomen?
  13. Enligt de dokument som följde med bilen vid köpet är styrcylinder med kontrollenhet utbytt för några år sedan. Bilen har rullat cirka 1600 mil sedan dess. Jag har i våras bytt servopumpen. Nu när jag sträckte remmen så började missljud höras från pumpen. Rasslande ljud som troligen är lagerskada. Remmen är märkt med 1505. Jag får undersöka om den är rätt profil. Men den stora frågan är, vågar jag beställa en ny pump från VP-Autoparts? Jag köpte ny bränslepump för någon månad sedan. Den knackade på samma sätt som gamla direkt vid uppstart. Har nu köpt en begagnad bränslepump från Rolands Mustangdelar. Den går ljudlöst. Det verkar finnas delar av låg kvalitet på den här marknaden.
  14. Ja, jag köper inte riktigt att det är något slumpmässigt. I båda ändlägena bör ju övertrömmningsventilen öppna. Uppenbarligen gör den inte det i min bil i det högra ändlägena. I stället slirar remmen. Och den går ju åt samma håll oavsett om man svänger vänster eller höger. Kan det ha något att göra med att servocylindern har mindre kolvarea på den sida där kolvstången sitter. Denna teori har jag svårt att verifiera med ett logiskt resonemang. Har vi någon hydraulexpert i klubben?
×
×
  • Create New...