Nu har vi gjort lite aktiv felsökning och kommit fram följande:
Att skifta tändspolar eller bara lyfta på tändspolar ger samma resultat, felet finns kvar på 3'ans cylinder. Det märks alltså ingen skillnad att byta plats på tändspolarna samt att det märks ingen skillnad när man lyfter på tändspole nr 3 men det märks skillnad direkt om man lyfter på tändspole 1 eller 2 i förändrat varvtal och annorlunda motorgång.
Nästa test blev att rycka kablage till spridarna, när man tar bort kablage till cylinder 1 samt 2 så märks det direkt en skillnad i förändrat/försämrad gång, när man tar bort kablaget till cylinder 3 så försvinner ett litet bluddrande och nästan så att motorn går jämnare, men naturligtvis inte bra.
Det sista som vi hann att göra ikväll var att skruva ur cylinder 3's tändstift och kunde konstatera att gapet var över 1 mm och att det fanns lite beläggning men dock inte helt svart eller brunt. Jag bifogar en bild på stiftet. Vi "knackade" ihop stiftet till 0,35 då jag vet att jag läste någonstans att det skulle vara mellan 0,32 och 0,4 samt borstade rent det med stålborste. Efter start så tyckte vi att det luktade mer bensin än vad det gjort tidigare, men det kan ju vara en effekt av allt testande med att rycka kablage till spridare samt lyfta tändspolar. Dock var det ingen skillnad i motorgång, den gick lika ryckigt och ojämnt som tidigare. En sak till, innan vi tog ut tändstiftet så hade motorlampan tänts igen och jag var säker på att vi borde fått en "misfire" på både cylinder 1, 2 samt 3, men det var återigen P0303 så det låg kvar på cylinder 3 trots vår "misshandel" med tändspolar och insprutare.
Tändstiften var för övrigt Motocraft Platinum AGSF 22FM1.