Jump to content

wj_

Medlemmar
  • Inlägg

    14
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

wj_ last won the day on 20 oktober 2016

wj_ had the most liked content!

Medlemsinformation

  • Yrke
    Hårdvara/mjukvara
  • Intressen
    Datorer, elektronik, bilar (gärna i kombination)

wj_'s Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

1

Omdömespoäng

  1. Japp, samma sak här. Har också de röda sekventiella blinkersen bak. Fick tejpa för de röda sidomarkeringsreflexerna/lamporna under regbesiktning och skrapa av orange:a färgen på mina blinkerslampor fram, samt stansa chassinummer. Det är nog så "stock" man kan komma undan som flyttgods med nuvarande regler. Bilen hade orange blinkerslampor från fabrik men det går ju att köpa ofärgade glödlampor om man nu inte hade ont om tid som jag hade och fick skrapa av färgen på de befintliga. :)
  2. Tackar för tipset! Såna får jag testa när det är dags att byta ut glödlamporna. Eftersom bilen är godkänd med vita blinkers fram så tänker jag att det inte är någon panik att införskaffa, men någon gång går ju glödlamporna sönder och originalvarianten med glödtrådar verkar inte helt vanlig här.
  3. Sådär, nu var äntligen Mustangen igenom registreringsbesiktningen! Jag lyckades lösa det utan att behöva montera spolning då jag fick dispens från Transportstyrelsen (kod F30A), men den var villkorad att jag var tvungen att visa att halvljusinställningen inte blev för hög vid maxlast (så det var ju ett intressant experiment att stoppa in totalt 25 stycken marksten som tyngder!). Eftersom blinkers fram lyser med reducerad styrka som positionsljus fick de inte vara orange men det var OK att ha vit blinkers fram på flyttgods (så jag skrapade helt enkelt av den orangea färgen på lamporna och var färdig. Fick tillfälligt tejpa över de röda reflexerna/ljusen på sidan bakom bakhjulen också (som enbart kontrolleras på regbesiktning). Kort sagt: enda förändringen som behövdes är att blinkerslamporna fram behöver vara ofärgade (och det är ju inte ens en permanent modifiering, det är ju bara att byta lampa till en orange så är bilen helt original igen).
  4. wj_

    Sync

    Sync (eller SYNC kanske det egentligen ska skrivas insåg jag nu) som i den lilla Microsoft-lådan som hanterar musikuppspelning via USB/iPod och Bluetooth i stereon. Den ska finnas i alla trimvarianter förutom Base på dessa årsmodeller. Det är också den som hanterar röststyrningen av stereon.
  5. Ja det där blev jag också förvånad över för en dryg vecka sedan när jag skulle regbesiktiga Highlandern som också fick följa med från USA. Jag visste sen tidigare att jag skulle behöva få stansat in VIN på Mustangen, men bilprovningen var helt inne på att Toyota skulle ha instansat chassinummer på något lättillgängligt ställe, men icke. Där fick jag köra fullösningen med bokstavsstansar och slägga för att fixa det på studs (ja inom en timme blev det). Eftersom det inte gick att komma åt särskilt bra med slägga i motorutrymmet hamnade stansningen under instegslisten på höger framdörr. Den balken var tillräckligt svårbytt så bilprovningen godkände utan problem (och placeringen står i regbeviset). På Mustangen blir det körnare och punktmall (dot-font), där vill man ju ha det lite snyggare, men jag har lite andra saker som måste fixas på den bilen först innan den kan passera regbesiktning så jag har lite tid på mig. :) Det sägs att det _ska_ finnas instansat chassinummer på bilarna någonstans, men hur mycket saker du behöver plocka av/ur framgår inte. En del menar att det ska finnas instansat på torpedväggen, en del innanför innerskärmen i främre vänster hjulhus - det är ju inga särskilt enkla ställen att komma åt direkt.
  6. Smidigt! Blir till att köra en sväng och inventera vad som finns i butikerna och se om jag har samma tur. Tackar för tipset!!
  7. Jag hittade faktiskt bara Hellasystemen där med nu när jag tittade under kategorin Strålkastarrengöring: https://www.autoexperten.se/tillbehor/belysning/stralkastarrengoring/ Är jag på rätt ställe och letar?
  8. wj_

    Sync

    Kan tillägga att det nu (äntligen) dykt upp en Gen1 4.6-uppdatering efter alla strul som Ford hade med v4.4. För oss med MY 2011 Sync så har vi ny fått nya finesser som att AppLink och låtinfo i displayen funkar (inte bara Bluetooth Media-texten). Dessutom funkar nu streamingappar mycket bättre från iPod (USB) då Sync inte kräver att den ska spela en iTunes-låt för att släppa igenom ljudet.. Meddelandeprofilen (MAP) över Bluetooth ska funka nu också, men den har jag inte testat ännu. Jag gick från v3.1 som jag haft från fabrik, inga uppdateringar har funnits tillgängliga för mitt system förrän v4.6 dök upp. Såklart, om allt funkar som man vill så ska man ju inte mickla med det, men jag kan definitivt rekommendera den här uppgraderingen. Som nämnts i tidigare inlägg så är det owner.ford.com som gäller för nerladdning.
  9. Nu har bilarna dykt upp och det börjar bli dags att få ordning på Mustangen. Antar jag rätt att det är Hella-systemet (8WS008549001, http://www.hella.com/MicroSite/ecars/en/detail_headlight-cleaning-system.html ) som kan monteras dolt på den här modellen, eller är det ett annat system?
  10. Bytet av gasgeneratorn på förarsidan verkar ha gått utan problem igår (15S21), både det gamla och det nya serienumret stod på servicekvittot också. Stealershipet hade dock fortfarande ingen mer (publik iallafall) information är vad som stod i brevet jag fick (ovan), så 16S26 verkar fortfarande inte kommit så långt?
  11. Bra att veta, tackar för infon! Låter som något att undersöka vidare under hösten efter att bilen dykt upp i Malmö hamn (förhoppningsvis i början av oktober)! Ska fortsätta söka relevanta trådar här i forumet.
  12. Fick det här brevet i brevlådan här i Kalifornien idag. Störigt värre att jag äntligen har tid hos verkstaden för byte av förarsidans airbag nästa fredag (15S21-recallen), men 16S26 finns det inga delar till än. Eftersom bilen kommer åka med oss till Sverige som flyttgods om ett par veckor så lär det ju bli en fortsatt följetång på distans. Avancerad PowerPoint/MSPaint-nivå på grafiken, får det på något sätt att se mindre allvarligt ut än det är känner jag. Det enda som skulle göra det ännu värre hade väl varit om de använt Comic Sans som font.. :/
  13. Tackar för infon! Låter som en rimligt enkel modifiering, mycket enklare än att byta lamporna till halogenvarianten bara för att få igenom besiktningen! Förmodligen billigare också!
  14. Hej! Eftersom det är dags att packa ihop flyttlasset från Silicon Valley efter dryga 6 år och flytta tillbaka familjen till Sverige kommer jag nu snart också att få stifta bekantskap med den svenska byråkratin vad gäller registreringsbesikning. Tyckte därför det var dags att registrera sig här på forumet efter att ha sökt fram och tillbaks vad för regler som gäller för bilar som tas in som flyttgods/flyttsak, fastän jag inte hunnit flytta tillbaka till Sverige än (och därför inte har någon Mustang i Sverige). :) Bilen som följer med är en Sterling Grey 2011 Mustang Club of America edition convertible som jag köpte ny 2010 (beställd i USA över internet sent februari 2010 innan vi ens flyttat över, leverans ett par månader efter flytten i slutet av juni 2010). Även om inte detta var en Job #1 så var den ändå tillräckligt tidig för att ha problem med solenoiderna i växellådan, så det var en TSB som var skönt att få fixad då lådan betedde sig minst sagt trögt när man motorbromsade vid rödljus som sedan hann slå om till grönt innan man hann stanna helt och man började accelerera igen. Fick för ett par veckor sedan äntligen besked om att Ford börjar byta ut förarsidans Takata-airbag också, så det lär bli sista servicen häröver innan det är dags att lasta in bilen i en container. eftersom det inte varit särskilt fuktigt här i Kalifornien så har det inte varit någon större fara med airbagen, men känns ju mindre lämpligt att utsätta den felaktiga airbagen för ett antal veckor av fuktig Atlantluft och sen köra bilen. Passar på att ställa lite frågor här nedan också om det är någon som ser det här inlägget som har några idéer: Även om MCA-varianten ser lite annorlunda ut i fronten (bild på mina lampor i fronten bifogad) så borde väl samma förändringar behöva göras (bilen är fabriksutrustad med xenonljus, och de nedre dimljusen är också standard)? Parkeringsljuset nere till höger i bild är det som behöver få sig ett klarglas vad jag förstår, och sen eftersom bilen har xenonljus som original så åker man väl på intyg om att man inte ska montera drag samt montering av högtrycksspolning av lyktorna? Eller byter man insatsen till halogen? Om jag har förstått det rätt ska man kunna skaffa pigtails och koppla in vanliga halogeninsatser (tillfälligt) vid regbesiktning om det blir problem. Tillbaks till flyttkaoset! Werner J
×
×
  • Create New...