Jump to content

Recommended Posts

Skruvade på ett Insug från Ford Racing. Enligt listorna så finns det många fabrikat som levererar bättre prestanda men jag har nog inte sett något system som ser ut som om det var monterat från fabrik (sitter iofs orginalmonterat på Bullit..) Så optimal prestanda eller ej... jag tycker att det i varje fall ser riktigt bra ut:D :D

S1051143.JPG

Calibreringsverktyget är gigantiskt i storlek men har fortfarande väldigt få möjligheter till att själv ändra konfigurationen. Det som går att ändra är bakaxelutväxling, hjulstorlek och om man vill ha calibrering för högre oktan eller ej (grundinställningen är att den är optimerad för högre oktantal)

S1051145.JPG

Intresant, skall själv prova med procal II. Grejor på väg. När du säger "högre oktantal" är det US 91 (Swe 95) som det gamla procal verktyget eller US 93 (Swe 98)?

UH

I instruktionen står "Premium fuel (91 octane or higher) is required to prevent spark knock or detonation" På klistermärket att sätta på tanklocket står 91+

Om man får "audible knock" efter programmering så ska man sätta nej på "octane adjust" vid programmering.

Skulle tro att om man har "dålig" 95oktan så ska man gå upp ett snäpp eller ändra inställningarna till nej för oktantalsjustering

Så det borde gå med både svenska 95 eller 98, och kanske att man får en liten extrapuff med 98?

I Sverige innehåller väl 98 oktan mindre T-doja än 95 oktan?

Glömde skriva tidigare att med ProCal II verktyget går det att läsa och radera felkoder också.

Det finns två laboratorietestmetoder för att mäta ett bränsles oktantal. Dessa är Reseach Octane Number (RON) och Motor Octane Number (MON).

I Sverige och Europa är det RON som anges på pumpen medan man i USA anger man PON. PON = Pump Octane Number

PON räknas fram genom att man tar RON+MON/2 alltså ett medelvärde tex (98+88 )/2=93 Oktan.

RON ger högre värden än MON så PON (Ron+Mon/2) blir lägre än RON.

De amerikanska tuningverktygen (SCT, Diablo mfl) anger PON, så tunar man för tex 93 med dessa verktyg så bör man tanka 98 (RON) oktan i Sverige.

tomasaxel:

Du som verkar ha koll på läget, vad tror du är rätt "medicin" för mitt FRRP CAI? Dvs vad översätter man 91+ (91 octane or higher) med? Ligger det närmare 95 än 98?

Jag lyckades hitta följande tabell efter lite sökningar med Google, ser ut att stämma bra.

Below is an approximate comparison chart, these numbers can vary by as much as 2 grades

RON MON PON

90 83 86.6

92 85 88.5

95 87 91

96 88 92

98 90 94

100 91.5 95.8

105 95 100

110 99 104.5

Så, 91 skall motsvara 95.

  • 2 weeks later...
tomasaxel:

Du som verkar ha koll på läget, vad tror du är rätt "medicin" för mitt FRRP CAI? Dvs vad översätter man 91+ (91 octane or higher) med? Ligger det närmare 95 än 98?

95 borde funka fint. Har kört med flera olika "tunes" till SCT II från Steeda och BamaChips som var beställda för US 91, inga problem eller knackningar med Statoil 95 octan.

UH

Jupp det stämmer, jag har kört 2 tankar med 95 utan några som helst problem.

Skulle ju vara intressant att veta om det ger någon effekt att gå upp till 98? Det står i instruktionen att man ska använda 91 (amerikanska) oktan eller högre... men jag har inte hittat om det är bättre eller sämre att köra på 98.

Jupp det stämmer, jag har kört 2 tankar med 95 utan några som helst problem.

Skulle ju vara intressant att veta om det ger någon effekt att gå upp till 98? Det står i instruktionen att man ska använda 91 (amerikanska) oktan eller högre... men jag har inte hittat om det är bättre eller sämre att köra på 98.

I princip skall det inte göra någon skillnad såvida man inte tankar där dom har riktigt usel soppa så att 95 octanen inte riktigt når ända fram. Hade du däremot haft en Bullit Mustang (08 och nyare) så hade det varit en annan femma. den har nämligen en adaptiv tune original som justerar sig efter octan nivå. T.ex. tändning o.s.v. Det spekuleras om det skulle gå att någon tuner skall ta fram en liknande tune för icke bullit Mustanger. Det som gäller i så fall är att det är en 07:a eller nyare och manuell låda. Detta eftersom på 07 och framåt så har PCM:en större proccessor vilket behövs för att hantera de fler instruktionerna och manuell låda för att PCM:en inte skall behöva hantera automaten. Det närmaste som finns är Steeda som har en halvt om halvt adaptiv tune enligt ovan men dom kräver att man skickar PCM boxen till dom. Ingen annan aftermarket tune är ute nu så vitt jag vet som åstakommer motsvarande. När det gäller tuning så skickar man egentligen inte in ett nytt program utan sriver bara in nya värden i befintlig programvara. Det är därför det är så noga att man anger rätt PCM kod/Strategy kod. För att få adaptiva egenskaper som Bullit Mustangen har måste man byta ut helka programvaran i PCM modulen och det är långt mer än vad en SCT/FRPP flash tool klarar av. Man skulle behöva ha något liknande FORDS IDS programvara som en del verstäder har och den kostar en slant.

UH

Det är ju fantasktiskt att jänkarna "redan" kommit på det som SAAB kört med dom senaste 15 åren på sina bilar. :P

( adaptiv programvara )

Jag fick mig berättat av en kille som körde tankbil att det bara är Shell som rafinerar fram 98 oktan

alla övriga soppamärken bostar upp sin 95a till 98a med kemikalier. :P

Personligen tror jag att det stämmer för jag inbillar mig att min 9.5a

( 320 Hkr) går lite bättre på Shells 98a soppa. :P

Men vet, det gör jag inte. :P

MVH Lasse. 8)

Shrll har inte 98 oktan bara 99 oktan

Magnus

Finns faktiskt shellmackar med 98 oktan på skylten. Bl.a. i Upplands Väsby. Sen vad det är i cisternen är en annan fråga.

98 oktan finns på Shellmackar från Sundsvall och norr ut, samt på Gotland. Anledningen till det är enbart logistiska skäl, det är för dyrt att köra upp den förhållandevis lilla mängden med fartyg eller bil till Norrland.

V-Power lagras endast på två depåer. Den i Göteborg (där den tillverkas) samt i Södertälje.

V-Power har också helt olika formula från land till land med en spridning mellan 95 och 100 oktan. Den vi har i Sverige håller yppersta kvalitet och visar vid oberoende tester ett oktantal på MINST 99 oktan.

Shrll har inte 98 oktan bara 99 oktan

Magnus

Finns faktiskt shellmackar med 98 oktan på skylten. Bl.a. i Upplands Väsby. Sen vad det är i cisternen är en annan fråga.[/quote:37122dni]

Stämmer, men de har inte 98 där. Är man riktigt observant kan man se märken med 98 oktan på fler ställen.

Menar du att man har något annat än 98 i pumparna det

är väl någon sorts bedrägeri, kan man tänka. :evil:

Men om V power håller 99 oktan då är det ju direkt hål i huvet

att sälja ytterligare en soppa på 99 oktan , eller är det V power som

man betalar ett lägre pris för i 98 pumpen ( puh inveklat blev det). :P

En kul sak är att på shell i Godby ( Åland) kan man tanka 99 blyad

soppa, märkligt men sant. :P:P

MVH Lasse. 8)

Menar du att man har något annat än 98 i pumparna det

är väl någon sorts bedrägeri, kan man tänka. :evil:

Men om V power håller 99 oktan då är det ju direkt hål i huvet

att sälja ytterligare en soppa på 99 oktan , eller är det V power som

man betalar ett lägre pris för i 98 pumpen ( puh inveklat blev det). :P

En kul sak är att på shell i Godby ( Åland) kan man tanka 99 blyad

soppa, märkligt men sant. :P:P

MVH Lasse. 8)

Det var ju så att 98an ersattes av V-Power (99 oktan) och vid själva omläggningen har man missat att ta bort diverse 98 märkningar. Men på pumpen ska det i alla fall stå V-power.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...