Jump to content

Recommended Posts

Har problem med bromsen.

Köpte idag en ny huvudbromscylinder.

Gjorde som det stod på instruktionerna, satte den i skruvstädet och "luftade" cylindern tills det komma fina strålar med vätska genom båda hålen.

Efter detta så lufta vi bromsarna.. om och om och om igen.

Inga läckor någonstans och det kommer bara bromsvätska ur nipplarna.

Men ändå så tappar den tryck !

Om jag pumpar 3-4 gånger på pedalen så får den upp rätt tryck. Håller jag kvar så tappar den inte tryck heller.

Satt i över 2 minuter och höll tryck medan en kompis gick runt och kollade alla kopplingar om det nu läkte.

Sen släpper jag upp pedalen och låter den vara i 15-20 sekunder och börjar pumpa igen, då går den i botten !

Vi har pumpat igenom 1L bromsvätska nu så det BÖR inte vara nå luft i systemet.

Däremot när jag bromsar så "susar" det när bilen är igång.

Vet inte om det har med vacumet att göra, har inga slangklämmor på den slangen då det inte satt några innan.

Någon som vet vart man ska börja leta eller vad det kan vara?

Mvh / Tobias

Ps. Kan ju lova att det var VÄLDIGT intressant att köra premiärturen idag när man var tvungen att pumpa 4ggr för att kunna bromsa. :roll::--

HBC är ju ny så det bör inte läcka "bakåt" tycker jag?

Men det försvinner ingenting ur HBC heller, nivån är stadig. Så någon läcka bör det inte finnas.

Kan det vara så jävligt att det fortfarande är luft i systemet?

Funderar på att åka ner till någon mekaniker och få hela systemet "utsuget".

När man kopplar på kompressor med någon modul till nippeln och låter det rinna igenom systemet, lär ju vara bästa sättet.

Men det är ju så vanskligt att åka med bilen när det knappt finns nå bromsar. :--

Helt ärligt Lars så vet jag faktiskt inte.

När jag försöker föreställa mig att man sätter dom på fel så kommer nippeln ändå uppåt så jag vet ej!

Men här är en bild, där kanske du ser om det är rätt?

Ps.

Var ute och åkte 5-6km idag och ingenting hände med vätskenivån i HBC.

Måste nog vara luft kvar i systemet. Får beställa tid hos en riktig meck helt enkelt. :--

broms.jpg

Ser inte riktigt på din bild, men jag tycker det ser ut som att luftnippeln pekar uppåt, isf så är det FEL. Då sitter nämligen inte nippeln på högsta punkten i oket. Sitter oken på rätt sida så ska nippeln peka nästan vågrätt bakåt. Då sitter den på högsta punkten och all luft går ur vid luftning...

Ser inte riktigt på din bild, men jag tycker det ser ut som att luftnippeln pekar uppåt, isf så är det FEL. Då sitter nämligen inte nippeln på högsta punkten i oket. Sitter oken på rätt sida så ska nippeln peka nästan vågrätt bakåt. Då sitter den på högsta punkten och all luft går ur vid luftning...

Så långt har jag inte tänkt. Men nu när du säger det så finns det ju faktiskt massa plats för luft i okena där. Inte konstigt att det tar ett tag innan den bygger upp tryck isf !

Någon som ser på bilden och kan konfirmera det Leffe säger? Tänkte iom att han inte ser riktigt på bilden.

Isf ska jag ner och byta sida på dom imorgon.

Tack för hjälpen !

Jag har själv försökt lufta med bromsoken felmonterade, helt OMÖJLIGT att få ur luften. Det mest pinsamma var att jag visste hur dom skulle sitta, hade bara lite för bråttom... :oops: När jag sen bytte plats på höger och vänster så var det luftat och klart på nolltid. :)

Jag blir GALEN! :--

Har monterat ner båda oken och det jag kan konstatera är att det går inte att byta sida på dom? Isf hamnar fästena på helt fel sida.

Vilket innebär att jag även måste byta hela "järnet som håller i styrled, ok, bärarmar". Men det resulterar bara i att styrlederna hamnar

fel och att jag måste köpa specialgjorda styrleder.

Nej det går inge bra för mig. :D

Om jag byter plats på OK;en så hamnar ju fäste A nere vid fäste B.

Samtidigt så som dom sitter nu kommer ju aldrig fickan som är markerat med grönt aldrig fyllas med vätska då nippeln sitter lägre.

Även nippeln är ju helt nerskruvad och är den nu lika lång som visas i guiden som Nenne visade

så kommer ju nivån ÄNNU lägre. Ska man byta nippeln till en ny?

Har jag nu monterat OK;en fel, hur ska jag montera dom rätt?

Vi har suttit 3 grabbar och stirrat oss blind i nästan en timme nu och vi får det inte att funka. Hjälp. :--

dsc01953g.jpg

Nu ser jag problemet.

Fan vad jag är duktig !

Jag tog ju lös HELA allt och försökte byta plats.. men det är ju fel. :--:oops:

Lagomt pinsamt. Tänker idiotförklara migsjälv genom att låta det andra inlägget ligga kvar också. :D

Tack ändå. :)

Hej.

Förlåt min felaktiga text i inlägg tidigare inlägg,

där jag skrev att nippeln skall peka uppåt, skall

sitta i överkant menade jag. :oops:

Rätt placering som på min vagn synns på bilden ;)

Det är ordnat nu !

Åkt några mil och testat och det är ju sååå hääärligt.

Det är sååå mycket salt å sand på vägarna men det skiiiiter jag i för det är sååå härligt. :--

Nu måste jag ut och åka lite mer.. får tvätta av den undertill i bussgaraget sen helt enkelt. :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...