grufman March 30, 2009 Report March 30, 2009 Hej flickor och pojkar.Ville bara tipsa om ett litet erbjudande som snart kommer i er brevlåda. Vore roligt med lite feedback redan nu.http://www.grufmanbil.se/fri.pdf Citera
Pernolf cmc 558 March 30, 2009 Report March 30, 2009 Om den inte redan är på väg så kan jag tipsa om ett litet stavfel bara...... Citera
AJ March 30, 2009 Report March 30, 2009 Om den inte redan är på väg så kan jag tipsa om ett litet stavfel bara...... Citera
Royen March 30, 2009 Report March 30, 2009 Ni har inte dom nya ordentliga tändstiften som faktiskt går att ta ut, utan att man ska våndas för att göra det? Citera
grufman March 30, 2009 Author Report March 30, 2009 Ni har inte dom nya ordentliga tändstiften som faktiskt går att ta ut, utan att man ska våndas för att göra det?Vi kommer sälja specialverktyget som behövs när stiften går av. Citera
grufman March 30, 2009 Author Report March 30, 2009 Om den inte redan är på väg så kan jag tipsa om ett litet stavfel bara......35000 ex printade och klara. Citera
Royen March 30, 2009 Report March 30, 2009 Ni har inte dom nya ordentliga tändstiften som faktiskt går att ta ut, utan att man ska våndas för att göra det?Vi kommer sälja specialverktyget som behövs när stiften går av.Har du nån info om vad det kommer kosta från er?Men jag hade nog hellre sett ordentliga tändstift så man slipper sånt där, har ingen lust att tappa porslin ner i motorn.Får väl beställa ett par såna där Champion från USA iallafall. Citera
grufman March 30, 2009 Author Report March 30, 2009 Ni har inte dom nya ordentliga tändstiften som faktiskt går att ta ut, utan att man ska våndas för att göra det?Vi kommer sälja specialverktyget som behövs när stiften går av.Har du nån info om vad det kommer kosta från er?Men jag hade nog hellre sett ordentliga tändstift så man slipper sånt där, har ingen lust att tappa porslin ner i motorn.Får väl beställa ett par såna där Champion från USA iallafall.Tror inte det är dom det är fel på , det är hela konstruktionen. Man tappar dock inte ner ngt har jag förstått, utan det brukar följa med upp, alternativt sitta kvar. Citera
grufman March 30, 2009 Author Report March 30, 2009 dealen är att sot tränger upp mellan stift och ständstiftskanalen. Sen blir det värsta byrålådseffekten när man ska vrida upp det där. Tricket är att lossa lite på gängorna, FLÖDA tändstiftshålet med penetrerande olja, typ WD40/5-56 och sen jucka upp stiften... Citera
Royen March 30, 2009 Report March 30, 2009 Det är uppenbarligen ett konstruktions fel på tändstiften, det är iallafall vad jag har läst mig fram till, samma fel som på f-150 pickuperna.Vissa har till och med fått ersättning av Ford själva pga allt krångel.Har läst/sett en väldigt massa tips på hur man ska få ut dom, kommer nog gå efter Fords TSB dock. Det finns en risk att porslinet smulas/trillar sönder när du knackar ner verktyget för att få loss den biten som sitter kvar om du råkar knäcka dom. Om det nu är samma typ av verktyg vi pratar om givetvis.Hade tänkt byta nu det närmaste så det ska bli spännande att se vad som händer, ligger precis på smärtgränsen runt 35k miles.Verkar vara där som dom flesta börjar få problem. Citera
grufman March 30, 2009 Author Report March 30, 2009 jag tror det där specialverktyget kommer bli en storsäljare. Citera
RoTe March 30, 2009 Report March 30, 2009 Var ligger felet? I stiften eller i motorkonstruktionen?Finns det stift att köpa som inte riskerar fastna och gå av? Citera
grufman March 30, 2009 Author Report March 30, 2009 Var ligger felet? I stiften eller i motorkonstruktionen?Finns det stift att köpa som inte riskerar fastna och gå av?Vettefan riktigt. det man kan glädja sig åt är att stiften "räcker" 160 000km. Det är lite förvånande tycker jag att så många håller på och fipplar med dom när dom är i fullgott skick. Det är inte nån gammal sur moppe det handlar om. Citera
Daniel Linde March 30, 2009 Report March 30, 2009 Vad säger service schemat om när man skall byta tändstiften? Citera
grufman March 30, 2009 Author Report March 30, 2009 Vad säger service schemat om när man skall byta tändstiften?160 000km Citera
Daniel Linde March 30, 2009 Report March 30, 2009 Vad säger service schemat om när man skall byta tändstiften?160 000kmOoo trevligt Citera
Royen March 31, 2009 Report March 31, 2009 Folk fipplar med dom för att dom inte vill ha 8 knäckta stift när man till slut måste byta dom. Problemet sitter i stiften, eller i alla fall den större delen är stiften problemet, dom är två delade stift medans dom nya stiften är gjorde som en enda del. Vilket gör att dom inte knäcks lika lätt.Problemet börjar bli riktigt jobbigt runt 35k miles när det har börjat bygga upp ordentligt med sot och skit runt tändstiften som grufman skrev.Men som sagt, man kan ju köra med dom ett tag om man vill, men jag tänker byta bara för att slippa problemet när man väl kommer så långt. Citera
INGENG March 31, 2009 Report March 31, 2009 ÄR DET NÅGON SOM HAR BILDER PÅ DOM ALTERNATIVA STIFTEN , BILDER KAN JU SÄGA MER ÄN TUSEN ORD . MEN VISST KÄNNS DET HOTFULLT OM STIFTEN GÅR AV CMC 2288INGEMAR E Citera
Chili March 31, 2009 Report March 31, 2009 Men det går väl inte bara att byta stiftmodell, utan man måste väl också byta toppen om man ska konvertera till dom nya stiften?05-08 har ju 16mm "High Thread" stift, och 08-09 har 12 mm stift.FRRP har ju 2 modeller på deras portade toppar beroende på vilka stift man har/vill ha...Och som sagt det går ju alltid att lägga till en peng vid service så slipper man våndas själv...... Citera
grufman March 31, 2009 Author Report March 31, 2009 Här kommer en bra bild som jag snodde från internätet. Ska faktiskt erkänna att jag inte noterat att ford kommit ut med nya stift förrän chili påpekade det här. Men det är ju uppenbart att det har varit strul. Jag känner på mig att det här kommer resultera i många haverier framöver. Trevligt... behöver inte slå igen verkstan ännu ;-) Citera
Tobias CMC1505 March 31, 2009 Report March 31, 2009 Måste bara säga att det var ett väldigt skoj stavfel i annonsen.. Citera
grufman March 31, 2009 Author Report March 31, 2009 Måste bara säga att det var ett väldigt skoj stavfel i annonsen.. ;-) Citera
Royen March 31, 2009 Report March 31, 2009 Man behöver inte byta toppar om man köper Champion tändstiften.Dom har nummer #7989.Verkar fungera kalas för alla som har använt dom, kommer själv använda dessa och se hur det blir.http://www.rockauto.com/dbphp/prt,12,7989Angående att lägga en extra peng vid service så kan det nog bli ganska mycket extra om firman måste lägga flera timmar på att plocka ut knäckta stift. Fast dom kanske tar det på sig själva isof? Citera
Recommended Posts