Equus April 3, 2009 Report April 3, 2009 Jag har funderat på varför den fembladiga fläkten (på en -66:a) ser ut som den gör. Den ser inte symetrisk ut. Två blad sitter väldigt tätt ihop, medan de tre övriga sitter med ganska stort mellanrum. Borde inte bladen borde sitta jämt spridda för bästa balans. Nån som vet varför den ser ut som de gör??Är det nån som har erfarenhet av den där sexbladiga stålfäkten med flexibla rostfria blad som Hansen Racing säljer, art nr FLX1317? Har ni i så fall använt 1" spacersats till 289 motorn?E J Citera
Nenne April 3, 2009 Report April 3, 2009 Det är nog främst för att den inte ska låta för mycket, mindre resonans. Citera
Henke CMC 2232 April 5, 2009 Report April 5, 2009 Jag har funderat på varför den fembladiga fläkten (på en -66:a) ser ut som den gör. Den ser inte symetrisk ut. Två blad sitter väldigt tätt ihop, medan de tre övriga sitter med ganska stort mellanrum. Borde inte bladen borde sitta jämt spridda för bästa balans. Nån som vet varför den ser ut som de gör??Är det nån som har erfarenhet av den där sexbladiga stålfäkten med flexibla rostfria blad som Hansen Racing säljer, art nr FLX1317? Har ni i så fall använt 1" spacersats till 289 motorn?E JHej!Köpte denna 6 bladiga "Flexalite" fläkten från Hansen och den har än sålänge (med de korta turer jag tagit) fungerat fantastiskt bra. Är som attha en orkan under huven. Under belastning så planar bladet ut och fartvindentar över kylningen mer.Har en 302 motor och använde ingen extra spacer utan bytte direkt frånden 4-bladiga jag hade innan. Citera
Equus April 5, 2009 Author Report April 5, 2009 Tack för era synpunkter. Kul att höra att Flexaliten fungerar bra. Ja, fläkten sitter ju redan på en över 70 mm lång "spacer" så jag kan tänka mig att det blir lite vanskligt att föränga den med 1 tum.E J Citera
Ronnie S April 6, 2009 Report April 6, 2009 Jag har funderat på varför den fembladiga fläkten (på en -66:a) ser ut som den gör. Det fanns flera olika originalfläktar 1966. Standard var en fyrbladig. Den fembladiga satt väl på bilar med AC eller avgasrening (Thermactor), om jag minns rätt (jag har inte boken där det står om detta tillgänglig just nu). Vad jag menar är: har du fembladig fläkt så har du redan nu ett snäpp bättre kylning än standard. Citera
Equus April 8, 2009 Author Report April 8, 2009 Ja, bilen var utrustad med Thermactor från början, vilken kanske förklarar den fembladiga fläkten.E J Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.