Jump to content

De nya bullerkraven från o med 29de Mars 2009...


1096

Recommended Posts

Vill bara väcka frågan här då den förekommer på en del andra forum - Är det några av Er som fått nersynt på Era avgassystem och hur de låter.... Vore skoj att veta...

Jag citerar...

Ur Svd mars-09

Transportstyrelsen hanterar alla föreskrifter som Bilprovningen följer vid besiktning av fordon. I slutet av december månad 2008 kom nya regler om förändring av ljudnivåkontrollen vid besiktning för både bilar och motorcyklar. De börjar gälla från och med den 29 mars.

Bilprovningen utför en mätning av avgasljudet på personbilar eller motorcyklar då det uppfattas påtagligt högre än normalt.

För bilar är mätning med instrument en nyhet och de bilar som kan komma i fråga är de som är så nya att de har uppgift om ljudnivå i registeruppgifterna. Utifrån denna uppgift görs ett påslag av 5 dB(A), vilket blir gränsvärdet för att underkänna vid den förenklade stationära mätningen av bilen. På övriga bilar sker en subjektiv bedömning genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som är normalt för fordonsslaget i standardutförande".

För motorcyklar utförs alltid en ljudkontroll vid provkörning. Vid misstanke om för hög bullernivå på motorcyklar utförs en förenklad kontroll av ljudnivå vid stationär mätning. För nyare motorcyklar som har uppgift om ljudnivå i registeruppgifterna gäller denna uppgift som underlag för det gränsvärde som ska gälla för underkännande. För övriga motorcyklar kvarstår den tidigare gränsen för underkännande på 103 dB(A) vid stillastående mätning. Subjektiv bedömning genom avlyssning kan även bli aktuell och underkännande sker då när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som accepteras vid stationär mätning".

För motorcyklar kan även anmärkning riktas mot en provisorisk lösning på ljuddämpning, som uppenbart inte är lämpad för normal körning.

Bilprovningen tar ställning till fordonets skick vid själva besiktningstillfället. Huruvida bilen eller motorcykeln ändrats före eller efter besiktning råder vi inte över.

Ensio Andersson,

Kontrollbesiktning, Bilprovningen

8) Låter ju lagom spännande nästa år...

Link to comment
Share on other sites

8) Låter ju lagom spännande nästa år...

Gäller tydligen från i år... men för min del menar jag... jag har redan besiktat mitt riskobjekt...

Men som det står så gäller det tydligen enligt normer på de nyare bilar som har max oljud inskrivet i pappren... Frågan är då vad alla "vi" andra hamnar på... Men kan ju tänka mig att många med nyare Mussar och feta system kan få det lite bajsnödigt...

Å andra sidan släpptes ju nyheten lagom till första april men låter ändå trovärdigt och typiskt svenskt... Och en del dyker upp som fått dessa påpekanden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...