affe brandman April 22, 2009 Report April 22, 2009 Hej jag har renoverat min motor men tycker att den går trögt när jag drar runt motorn-Har ny kedja o kolvringar ramlager o vevstagslager är detta normalt.blir den lättare när det kommer olja på kedjan o kolringarna blir inkörda Orkar startmotor dra runt den-Så den inte går sönder.Affe Citera
CMC 1061 Berra April 22, 2009 Report April 22, 2009 Gick den lätt innan kamkedjan monterades?Berra Citera
saleen April 22, 2009 Report April 22, 2009 Var med om det samma, och undrade om startmotorn skulle orka. Jag tänkte igenom allt och kom fram till att jag hade gjort allt rätt, och visst, den startade direkt och gick kanon... Citera
affe brandman April 22, 2009 Author Report April 22, 2009 Kamkedjan gick lätt innan jag bytte till ny.Affe Citera
CMC 1061 Berra April 22, 2009 Report April 22, 2009 Affe jag menade motorn. Snurrade du på motorn. Innan du kom till kamkedjan. Du skrev att du bytte kolv ringar. Antar att du bytte vev och ramlager i samband med detta. Jag brukar snurra på veven innan jag ansätter fast lagren sedan snurrar jag igen. Har alltid olja på alla delar först. sedan monterar jag kammen. På med rikligt med fett och olja. Fett på nockar olja på lager lägerna. Snurra på kammem, alt lätt. Dags för kedjan. Efetr det snurra igen. Det går tyngre med ändå lätt. På med toppar, Snurrar igen. I med stötstänger ställer ventiler (grunden). Snurrar igen då går det lite trögare igen. Men fortfarande går det rätt lätt. Sedan i tändstift. Provar att dra känner att komp kommit. Då går det trögt.Berra Citera
Janne Holm CMC1740 April 23, 2009 Report April 23, 2009 Jag har varit med om att man fått fel ram o vevlager då kan du få de här resultaten. Jag gissar att du ej kollade spelet mellan veven och lagrena.Det görs med en sorts "tråd" som lägger mellan lagret och veven och drar åt sedan lossar man och kollar bredden på tråden mot en "karta" Citera
Gresse April 23, 2009 Report April 23, 2009 Varit med om liknande en gång när jag monterat en ny double roller kedja å drev. Kam drevet var fetare än original så soppapumps excenternhamnade emot trans kåpan.Gick jätte tungt.Gresse Citera
CMC 1061 Berra May 1, 2009 Report May 1, 2009 Det Gresse beskriver har jag sett med. Det är som alltid man måste kolla först. Så att det passar. Det finns ingen garanti att det pssar direkt.Berra Citera
affe brandman June 14, 2009 Author Report June 14, 2009 Har nu startat motorn den gick kanon,fast att kedjan var trög,men den var ju ny behöver kanske köraras in för att bli lättare.Affe Citera
Recommended Posts