Jump to content

Recommended Posts

Är ny på detta forum då jag ännu inte köpt min första Musse, men snart är det dags :D Vore jättetacksam om ni kunde svara på mina frågor i detta inlägg, än om ni inte kan svara på alla så kanske ni har svaret på en fråga i alla fall.

Bakgrund:

Jag är ute efter en Mustang årsmodell 2005-2008 och kan egentligen inte så mycket om bilar än jag jobbar för en svensk billtillverkare:) Så vissa frågor kan verkar lite dumma.

Allmäna frågor:

Ni som har en nyare Mustang (2005 och nyare), använder ni era bilar på vintern också?

Hur är det med rost?

Väghållning när det är snöigt?

Andrahandsvärdet om man vinterkör den?

Är nog inne på en V6:a då den drar mindre än en V8:a. Men hur stor är skillnaden? Har hört 0.8 l/milen landsvägskörning för V6:an.

Vad betalar ni för en helförsäkring för era mustanger? Jag fick ett prisförslag på 12000kr/år (IF), är det rimligt?

Vilka är serviceintervallen? Vad kostar de olika servicerna?

Jag skall eventuellt provköra en Musse nu i veckan.

Finns det ngr återkommande fel på nyare Mussar som man skall kolla efter?

Ngr missljud man skall lyssna efter?

Finns det ngt i interiören som brukar gå sönder?

Har läst lite i forumet och sett att man skall kolla upp VIN numret, kan man kolla det på ngt fler ställen än CARFAX?

Jag vill ha en svart Mustang, är man helt dum i huvudet om man köper en annan färg och sedan lackerar om den?:) Om man nu kan pruta ner den så att priset blir billigare än en liknande bil som är svart.

Går det att ta bort stripes? Min sambo påstår att det är bondigt, själv tycker jag att det är ganska snyggt.

Tack på förhand!

Mvh

Daniel S

Hej och välkommen till oss!

Ska försöka svara så bra som möjligt :)

Det går att ta bort stripes om de inte är lackade då förstås! Men det ska vara ett helvete kommer jag ihåg att Robert T berättade och han lämnade bort det(och det va endå ett helvete). Finns väl viss risk att det finns nyansskillnader i lacken om stripsen suttit ett tag också antar jag.

Det går även att kolla VIN nummret på AutoCheck.com

Jag gjorde en slagning på både CarFax och AutoCheck och fick mest information från CarFax.

Bensin förbrukningen på min ligger på landsväg i 100 på ca 0.9L/mil (kan krypa ner på 0,8) blandadnormal körning på 1,2-1,3.

Så att bara köpa en V6a för bensinförbrukningen tycker jag inte räcker.

Normala problem med de tidiga bilarna är tanksvårigheter, bärarmas/spindelleder som går sönder rätt fort. Åtgärdat på nyare bilarna. DOCK har jag tex inte haft några sådana bekymmer och har en tidig 05a.

Orginal är bilarna helt plåtrena undertill. Alla gör vi här olika. Tror dock de flesta underredsbehandlar.

Vintertid är en underredsbehandling ett måste.

Din försäkring låter rimlig. 2007 när jag köpte min fick jag pynta 20 000kr/år helförsäkring. Idag är jag nere på 14. (Pöjk, 24, Gävle)

En service hos grufman (olja, filter, påfyllning av vätskor, samt alla leder osv kontrolleras) ligger idag på 1995:-

Nu när jag ska in blir det service samt bromsvätska och soppa filter(kostar 1295 utöver) (kört 4900mil)

Överlag är reservdelarna billiga enligt egen åsikt, DOCK är databoxen dyr ;) ca 14 000 ink montering/programmering. Så lek inte med elen i bilen.

Växelllådan den manuella (iaf i V8an, osäker om det är samma) kan låta väldigt metalliskt i växlingen, vilket är normalt.

Jag tycker du skall provköra både en V6a och en GT.

Lycka till hoppas du hittar din springare :lol:

// Danne

Skulle aldrig någonsin använda en bil inköpt för över 50 000kr på vintern. Kapitalförstöring deluxe kallar jag det. Men visst, är man snuskigt rik och inte bryr sig om bilen så...

Bilarna är helt utan rostskydd så om du ska köra på vintern måste du rostskydda och en sådan komplett behandling kostar upp mot 10 000kr.

Hur den är att köra på vintern vet jag inte, men det kan ju absolut inte vara roligt eftersom man måste ha ett ägg under gaspedalen.

Andrahandsvärdet kommer sjunka ganska drastiskt eftersom majoriteten av alla bilar endast sommarkörs.

V6:an sägs dra nästan lika mycket som V8 och andrahandsvärdet där är också drastiskt lägre, ingen vill ha en V6:a i Sverige. Min V8 drar 0,9 landsväg och upp till 1,6 i enbart stadskörning med mycket bus. Eftersom jag för en noga tanklogg kan jag meddela att snittet på min bil är exakt 1,282 liter per mil och tänk då på att en sådan här bil lockar till tung högerfot! :D Detta snitt är på 11000km.

Försäkringen för mig (24 år, bor 20km utanför Uppsala) är på 870kr i månaden, alltså 10 440kr per år.

Serviceintervallet är ju på 5000 miles eller ca 800 mil. Det är bytesintervallet på motoroljan. Vid vissa miltal tillkommer andra saker, dessa kan du se här: http://www.genuineservice.com/genuinese ... lt?page=Ea

En oljeservice hos Grufman i Järfälla kostar väl 1795kr har jag för mig. De har väldigt humana priser.

Kända fel... Finns massor, sök på barnsjukdomar så får du lite att läsa. Men i korta drag, svåra att tanka, dålig framvagn, stereon drar ur batteriet, huven fladdrar.

Carfax är det som gäller, ska du köpa bil köper du ett abbonemang där. Den summan är väldigt liten mot de risker du slipper när du får ett "Clean carfax".

En omlackering i mina ögon sänker värdet på bilen, men vad du gör med din bil är väl upp till dig.

Stripes, alltså påklistrat tjafs vill jag inte ens tala om, så mycket hatar jag skiten. ;) Mina hade suttit på från 2005 till 2008 och de lämnade små små spår som ej gick att polera bort. Nu ska man ju ha förstoringsglas för att se dessa men... Att ta bort mina gick nästan inte, jag hade extrem tur som förhandlade fram ett fast pris, som förövrigt inte var billigt. Firman sade åt mig att aldrig någonsin skicka dit en till Mustang som ska ha bort stripes, de vägrar göra det igen!

Men vad innebär tanksvårigheter? Dyrt?

Rekommenderar du en automat eller manuell låda?

Drog din V8 0.9l/milen?

Såg på ditt Youtube klipp, riktigt nice ljud:)

Tackar!

// Daniel

Men vad innebär tanksvårigheter? Dyrt?

Rekommenderar du en automat eller manuell låda?

Drog din V8 0.9l/milen?

Såg på ditt Youtube klipp, riktigt nice ljud:)

Tackar!

// Daniel

Det går inte att få ner soppan i tanken i samma hastighet som de svenska pumparna flödar. Vet inte om Grufman kommit fram till någon vettig lösning på problemet än. Jag skiter i att fixa min då det går bra ändå.

Jag har automat och ibland är man sugen på manuell. Vissa som har manuell är ibland sugen på automat. Vad man ska ha är upp till dig.

Som jag skrev, den drar mellan 0,9 och 1,6 liter milen beroende på körning...

Ang ljudet så har min musse inga ljuddämpare, därav ljudet.

Man tackar man tackar för svaren!

Tog ett steg närmare min Musse idag då jag fixat en bredare och bättre placerad parkeringplats:)

Vet att man ofta får vad man betalar för, men vill inte lägga mera än absolut max 200 lax. Egentligen är mitt max 180 och har hittat följande bilar:

http://www.blocket.se/vi/21080650.htm?ca=15_s

Billig (150 000kr) 2005:a men en förskräcklig röd färg. Om jag köper denna blir det omlackering.

http://www.blocket.se/vi/20941124.htm?ca=15_s

195 000kr och svart. Tyvärr har den ngr feta stripes. Men den skall vara välskött enligt texten plus att den bara har haft en ägare.

http://www.blocket.se/vi/21381438.htm?ca=15_s

Svart 199 000 kr. 2008, men har gått 3200 mil. Antagligen vinterkörd eftersom den gått så långt på så kort tid.

Så vad tycker ni, vilken är mest prisvärd? Ngt jag skall se upp med med ngn av bilarna? Känner ni igen ngn av dem från forumet/stan/träffar?

Ha det gott!

// Daniel

Hej DaSa!

Kul att du funderar på att köpa en musse.

Jag har själv gjort det nu i vinter och det känns verkligen helgjutet.

För min del blev det en 06:a cab GT dvs V8, trippelsvart.

Mitt tips till dig är att först överväga om du verkligen ska satsa på en V6:a. Dina länkar till annonserna är ju sexor.

Risken är att du kanske ångrar dig senare...

Lycka till!

/M-O

Tänkte bara inflika att var inte rädd för de som gått en bit. De verkar vara byggda för att hålla. Min har snart gått 13000 mil (längst i Sverige? ;)) och går fortf som en klocka.