Andrej CMC 1896 May 4, 2009 Report May 4, 2009 Jag hoppas på lite hjälp med att avkoda min buckettag som "hittades" häromveckan (tack Göran F). Jag har själv lyckats missa den i över ett år.... Jag får skylla på att den var monterad bak och fram samt överlackad i mattsvart.... Lite har jag lyckats hitta själv här i forumet och på nätet men inte allt.2F01Q133405 = VIN-nummer65D = Body22K =349 = 9A = ColorPB = Power BrakesAA =RM = Racing MirrorsCS = Competition SuspensionDE = Dual ExhaustE = 12 =den sista 12:an sitter lite snett stansad så jag vet inte om den betyder något, eller är en felstansning. Citera
fast66 May 5, 2009 Report May 5, 2009 Hej Andrej,Den sk Buck tagen (body buck = den tomma sammansvetsade karossen), började användas i Metuchen, och anammades sedan av både Dearborn och till sist även San José (sent 1969).Syftet var för Body and Paint avdelningen att veta hur de skulle förbereda karossen för vidare montering - tex räknas olika options upp för att veta vilka hål som skulle borras och/eller stansas. Gjordes alltså före lackering.Tagen ser olika ut mellan årsmodeller och fabriker och man använde ibland olika koder för samma sak på de olika fabrikerna, och koderna ändrades ibland under modellåret. De gamla generella uppgifterna som finns i div listor på nätet stämmer därför inte alltid eller bara delvis.Data är hämtat från Kevin Martis nya "Tagbook", som redovisar samtliga "Tags" på bilen. Kevin har ju Fords data + en massa erfarenhet, så det torde vara den mest kompletta sammanställningen som finns i ämnet.För din 72a gäller följande (*-markering för det jag lagt till lr ändrat):2F01Q133405 = VIN-nummer 65D = Body code - 2 D HT* 22K = schedulerat byggdatum - 22 oktober 1971* 349 = sekvensnummer (ordningstal för bucking processen)9A = Color - White* PB = Power Disc Brakes * AA = Svart inredning (ev har du kastat om koderna då detta borde stå före PB* RM = Rocker Moulding* CS = Collapsible spare tire DE = Dual Exhaust E = finns ej i register12 = finns ej i registerDu kan gärna maila mig en bild på eller en avskrift av Tagens exakta utseende om du vill.mvhClaes Citera
Andrej CMC 1896 May 5, 2009 Author Report May 5, 2009 Tack för ett utförligt svar. Det är antagligen rätt det som Kevin Marti skriver, men det hade varit roligare med Competition suspension än ett sedan länge försvunnet reservhjul Någon som vet vad som ingick Competition Suspension?* RM = Rocker Moulding Trodde faktiskt att RM betydde "Racing mirrors" då jag har sådana men dom kan ju vara monterade i efterhand. Laddar upp en bild här på Tagen Citera
fast66 May 5, 2009 Report May 5, 2009 Hej, ang speglarna: 1972 och -73 byggdes bilarna endast i Dearborn och därför finns inga "val". RM är listad för Rocker mouldings. Ngn kod för competition suspension finns ej.Tidigare var det annorlunda och just speglarna använder KM som exempel på hur en kod kan användas olika. ex: 1970 Dearborn: "BTRAC" (BoTh RACing Mirrors).1970 San José: 31970 Metuchen: RM (Racing Mirrors)...och dessutom 1965 Metuchen: RM = Remote Mirror.E och 12 är med all säkerhet "inspector markings" som är handstansade, därav deras speciella placering.mvhClaes Citera
Recommended Posts