Jump to content

Recommended Posts

Nu börjar jag bli aningen lite less på detta bråkandet med remskivor! VARFÖR finns det såååå många olika???

*De jag hade gick i varnadra, remskivna till vattenpump var alltså för stor, det lät fruktansvärt illa kan jag säga.

*Den andra, mindre, remskivan till vattenpump jag har är djupare, alltså spårar inte remmen utan den hamnar för långt in på vattenpumpen.

*Remskiva till vevaxeln jag har extra går för långt ut och således spårar inte remmen på grund av det.

Se denna bild:

30426IMG_7068v.jpg

Har kört med rem i spår No1 tidigare, där passar den både vattenpump & generator. Den andra skivan till vevaxel som jag håller fram längst ner ger spår nummer två och där passar den ju inte något.

Hur göra?

Svarva av några mm på skivan till vattenpumpen?

Orkar INTE bygga om generatorfästen och leta annan skiva till vattenpumpen nu.

Om man gör ingrepp i den remskivan som sitter på vevaxel nu, kan man sabba balanseringen då?

Svarvade bort 2mm på remskivan till vattenpumpen, nu går det i vart fall fritt. Får ta en djupare fundering på det där när det inte är så nära till besiktning. :)

Min remskiva liner inte heller exakt. Skulle den göra det, då skulle dom ta i varandra. Så den är mycket lite förskjuten. Jag har kollat på andra bilar. och sett att det finns dom som är lika min. Och remmen käkas inte upp på något sätt.

Berra