DaSa May 11, 2009 Report May 11, 2009 Hej igen,Är nog inne på en V8 iallafall, har sett att de flesta Mussarna har automat. Vad anser ni som kört båda, vilken är bäst/skönast?`Hur påverkar den prestandan? Bensinförbrukningen?Tackar!// Daniel Citera
Lars Gävle May 11, 2009 Report May 11, 2009 Båda levererar på sitt sätt! Glöm bränsleförbruningen som ett argument för lådval/bilval. Kostnaden sitter ändå i din högra fot och i Opec-beslut m.m. Landsväg tuffar du fram på under litern med båda alternativen. Prova båda om du har möjlighet. Du kommer att bli glad vad du än väljer.Lasse Citera
CMC 1061 Berra May 11, 2009 Report May 11, 2009 Automat Är klart softare, om man gillar det. Kör man landsväg så är det rätt skönt med automat. Samma innne i stads trafik. Ändå valde jag manuell. för det är då du som bästämmer växlarna, Samt att du kan leka lite mera. Fast ibland är det lite jobbigt med manuell. Men coolhetsfaktorn talar för sig själv. Berra Citera
Roger P 2196 May 11, 2009 Report May 11, 2009 Kör med automat på min brukskärra, som Berra skrev, det är jäkligt soft.På förra mussen hade jag manuell och kommer att ha det på den jag nu kommer att köra, lite roligare när man drar på. Citera
RoTe May 12, 2009 Report May 12, 2009 Ni glömmer väl inte att automaten går att köra helt manuellt? Den är inte som de flesta andra automater att t.ex. läge 3 betyder växel 1-3 utan hos Mussarna är 3 bara 3, även fast man står still och tänker starta... Automaten går att köra väääldigt busigt. Det enda jag saknar hos min automatare är att jag inte när som helst kan "torrgasa". Det kräver ju att man lägger i N men problemet kommer ju när man ska tillbaka till D, då måste man låta varvtalet sjunka tillräckligt och det tar faktiskt en stund. Klart osmidigt att "styla" med. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 12, 2009 Report May 12, 2009 Hej.Jag har haft båda och är lika nöjd med båda, roligast ärdock manuell, bestämma själv koppla ur och trampa tillibland. Har man en motor med lite pulver och bra utväxling somjag hadde i min tidigare Musse var det ganska hett attväxla ner från 4an till 2an i 100 och trampa ner gasen. Okej samma effekt får man med kickdown men just detatt växla manuell när man finner det nödvändigt är kul. Men som jag skrev innan så är båda varianterna likaroligt eller bekvämt bara det funkar i harmoni med motoroch körsätt. Citera
Recommended Posts