Jump to content

Syndar lite med en BMW-fråga och Coilovers...


Dr Frelin

Recommended Posts

En fjäder har gått av på min BMW E46:a och det kostar 2338kr att köpa två nya på BMW... kollade lite på blocket och hittade det här kittet med coilovers för 3895kr runt om, helt sjukt igentligen: http://tillbilen.com/?artnr=JOM741015&cat_id=429

Nån som har testat dessa och är det värt besväret (antar att det blir lite mixter innan man är nöjd) eller ska man åka vidare på orginal... antar att dämparna behöver bytas snart också då dessa snart har gått 15000 mil... gillar bilens vägegenskaper skarpt och går det att förbättra dom med hjälp av det här kittet så vore det ju super! :D Lite osäker dock på sänkningen då jag tycker den är rätt låg som den är...

Link to comment
Share on other sites

Skippa tuningtramset, köp original istället.

Tro mej här, har pulat med BMW mera än genomsnittet.

Bästa upgrade för en E46 gatbil är M-fjädrar + Bilstein HD el. Sport.

Vill du ha lite mjukare fjädring tar du original fjädrar + Bilstein HD.

Sänkningssatser tenderar att lägga oljetråget för nära marken = hål i aluminiumtråget förr eller senare.

Originalfjädrar ger hyfsad markfrigång, M- fjädrar sänker i normala fall ca 10-15mm (teoretiskt). Absolut bästa kompromiss mellan komfort/hiperf.

En E46 som sänkes för mycket tappar prestanda, sänkningen ändrar för mycket på geometrin.

Racingchassi är special, och därför undantrag från ovanstående.

Modellspecifika Bilsteins med väl avvägd dämpning är super på gatan, dyra, men prisvärda.

Link to comment
Share on other sites

Vill du göra snikversionen tar du Sachs Advantage gastrycksdämpare runt om och original el M-sport fjädrar, kan intyga att även det är prisvärt vid standardåkning. Du blir inte besviken, men gör alla 4 hörn samtidigt, vilken setup du än väljer.

Sachs + nya fjädrar gör, att du får en helt ny känsla i bilen, inte som en väl avvägd Bilstein, men billigare och tillräckligt bra för allround.

Sänk bara inte bilen för mycket. Kolla också upp med 4-hjulsinställning då allt är monterat hos en verkstad som KAN BMW . Därefter: NJUT.

Link to comment
Share on other sites

Ok! :)

Du råkar inte ha något tips vart man kan beställa dom här grejerna? Såg att autoxeperten hade Sachs Advantage och deras fjädrar tillverkas av Lesjöfors... lär ju vara bättre än Biltemas iaf. (om nu inte deras kommer därifrån också)

Link to comment
Share on other sites

Ok! :)

Du råkar inte ha något tips vart man kan beställa dom här grejerna? Såg att autoxeperten hade Sachs Advantage och deras fjädrar tillverkas av Lesjöfors... lär ju vara bättre än Biltemas iaf. (om nu inte deras kommer därifrån också)

Du kan säkert beställa Sachs Advantage hos närmaste biltillbehörsbutik, och beställ fjädrarna hos BMW- återförsäljare.

Sachs/Boge är originalleverantör för BMW, men aftermarket fjädrar känner jag inte så väl.

Lesjöfors "standard replacement" -fjädrar sackar ihop under VW's i hård användning inom 2 år, har det visat sej. Personlig erfarenhet, kommer kanske mothugg :?:

Om jag hade 7 sista siffror i din VIN-kod, kunde jag se vad du har i original på din E46.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är ju bara att man bor i buchen :) Närmsta BMW-återförsäljare som jag redan kontaktat ligger i Falun ca: 15 mil härifrån... men nån gång ska man väl ut och åka! Mekonomen kanske kan fixa dämparna och dom har vi några mil närmare iaf. :D Kanske lika bra att hålla sig till BMW:s originalfjädrar trots allt...

Dom 7 sista måste va dom här då: JM51297 :)

Link to comment
Share on other sites

:D Kanske lika bra att hålla sig till BMW:s originalfjädrar trots allt...

Du bör definitivt göra detta. Databasen säger följande:

More car information is needed to select the proper coil spring. Refer to your local BMW dealer for details.

Valet av rätt fjädrar är beroende på bilens monterade tillbehör. Kontakta din lokala BMW-återförsäljare för detaljer..

Jag har sett frustrerande många "tunade" 3-series med ett chassi som inte duger till annat än bojsänke.

En E46 är ingen Trabant från 80-talet, så därför ville jag avråda från att lägga dit dåligt vald aftermarketfjädring, det är bortkastade pengar.

Varför skulle fabriken spendera miljarder på att utveckla sina fjädringssystem, om det inte hade nånsomhelst betydelse i slutet..

Bilsteins väljer man också specifikt till bilen, fabriken bygger dämparna till rätt specs, man lägger inte gärna in "universaldämpare".

Man får det man betalar för. Ordet "billigt" syftar på flera saker...

Link to comment
Share on other sites

Perfekt, tackar! Då är det klubbat att det bli orginal! :) Men står det så på alla E46:or eller kan det vara så att bilen har någon typ av "sportchassi" eller är det så enkelt att den är utrustad med avtagbart drag kanske? :? Är i övrigt komplett med det mesta man kan tänka sig i options...

Link to comment
Share on other sites

Men står det så på alla E46:or

Fjädrarna till en BMW är beroende av fabriksutrustning i bilen sen 90-talet, (E36/E39 osv...), och kan variera inom modellserien. Du behöver inte ha sportchassi, utan fjädrarna skiftas utgående från vilka och hur mycket "options" bilen har från fabrik. (som sagt: inget Trabi- chassi här inte). Optimala camber/caster -värden varierar också.

Det är lite förargligt med allt hysh-hysh kring detta, så det är viktigt att man anlitar verkstad som verkligen kan meka dessa bilar.

På vissa äldre modeller kan man ta fram fjädrarnas reservdelsnummer direkt på basis av den 7-siffriga slutnumret, men inte på nyare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har äntligen fjärdrarna kommit så jag tänkte byta ikväll... men blev lite fundersam... som det ser ut måste jag lossa drivaxlarna för att kunna få dit fjädrarna... en del rekommenderar att byta bultarna... nån som tror sig veta hur det är på dom här? Måste jag byta bultarna för drivaxlarna när jag lossat dem en gång eller törs man köra på dom gamla?

Link to comment
Share on other sites

Nä, behöver inte byta om dom är fabriksmonterade, dra dom bara till moment, men om det varit nån och pula innan, kan det vara idé att byta.

Tror nog inte att du behöver ha loss, borde räcka med att avlasta hjulupphängningen, klämma ihop fjädern, och lösa på stötdämparen.

Link to comment
Share on other sites

Beställde nya bultar igår fast försäljaren menade att dom inte skulle behöva bytas varje gång... kostade 9kr/st så dom kan lika gärna ligga på hyllan tänkte jag... blev sugen på att byta igår iaf. och köra med dom gamla men det gick sådär...

Lossade drivaxel, sensor till xenon, bult som håller bromsslang, krängningshämmaren och slutligen dämparen. Lyckades få dit fjädern utan att pressa ihop den mer än det man orkar med händerna ( 1mm:) )

Allt gick kanon tills jag skulle dra första bulten för drivaxeln till sitt slutliga moment 96Nm enligt de uppgifter jag har fått...

Bult av!

Antingen så har jag fått fel uppgifter på momentet eller så har dom varit lös förut är min teori. Har haft bilen i 6 år så den va inte så gammal när jag köpte den så jag tvivlar på det sistnämda. Eller så va det måndagsex. på bulten!:)

Hur som helst så fick jag ut bulten från bakaxelklumpen med lite tur... hade ett knappt gängvarv utstick så det fanns ju lite att ta i :)

Bara att vänta på de nya bultarna då... :)

Link to comment
Share on other sites

Allt gick kanon tills jag skulle dra första bulten för drivaxeln till sitt slutliga moment 96Nm enligt de uppgifter jag har fått...

NEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJ :shock::shock::shock::shock::shock:

DET ÄR 58-63 Nm

Om du dragit till 96 Nm har du förstört alla bultar.

Link to comment
Share on other sites

Allt gick kanon tills jag skulle dra första bulten för drivaxeln till sitt slutliga moment 96Nm enligt de uppgifter jag har fått...

NEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJ :shock::shock::shock::shock::shock:

DET ÄR 58-63 Nm

Om du dragit till 96 Nm har du förstört alla bultar.

:shock: Då har jag fått helt fel uppgifter... inte konstigt att det gick som det gick!

Brukar dra i tre steg då jag momentdrar så jag hann bara till 60 på alla och sedan gick den första på sista varvet av... konstigt! :lol:

Har beställt 12st nya bultar så jag byter alla iaf. känns tryggast så! :)

Link to comment
Share on other sites

Originalbult utan olja = 58-63 Nm. :idea:

TACK! :)

Känns lite jävligt bara för när jag ringde och pratade med dom idag så vet dom inte först imorgon ifall dom ens finns i Sverige... ska ju på semester nästa vecka så det börjar dra ihop sig som hon sa....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...