pexter May 16, 2009 Report May 16, 2009 Hej,Idag hämtade jag min 2005 Mustang GT som äntligen var klar efter regbesiktningen. Bilen är moddad med Paxtons största kompressorkit (Novi 2200).Jag hann inte mer än komma hem med bilen och tog en liten extra sväng på stan, gasade på ettan, petade i tvåan och gasade fullt upp till ca 5000 rpm när motorn helt plötsligt slog ifrån. Jag tryckte givetvis in kopplingen och rullade in på en sidoväg. När jag försökte starta bilen igen så gick den knappt att starta och väl igång gick den mycket surt och sotade rejält i avgaserna. Jag kan hålla bilen igång genom att försiktigt fiska med gasen men släpper jag så dör den. Jag noterade att skiftnyckeln tändes i intrumentpanelen när motorn slog ifrån, men den lyser inte nu när jag testar att starta. Startmotorn drar runt motorn lätt så förhoppningsvis är det inget mekaniskt som har gett sig. Jag har en Diablo Mafia kopplad till luftmassemätaren som jag testade att ändra på men det blev ingen större skillnad.Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt?Jag lyckades bärga bilen till en verkstad som ska kika på den till veckan så alla tips är välkomna.Tack för hjälpen så länge!HälsningarPeter Citera
grufman May 16, 2009 Report May 16, 2009 om du har en diablo-tune box så kan du dra ut felkoderna, och isåfall, vilka fick du? Citera
pexter May 16, 2009 Author Report May 16, 2009 Hej, jag har bara Diablo Mafia boxen som sitter i bilen. Man kan justera den att ge 8 olika värden, jag testade alla 8 utan att det blev bra. Den var ställd på läge 2 innan jag justerade något. Jag testade även att koppla bort bilbatteriet en sväng för att försöka nollställa styrboxen men även det utan märkbart resultat.Jag tyckte att bilen fick ett dovare motorljud efter jag fick problemet, men det kan vara att jag inbillar mig också. Jag kan inte se att något skulle läcka under bilen och det är olja i motorn.Som sagt, vettefasen vad som har hänt. Vad kan trigga styrboxen att slå ifrån i motorn och som sedan gör att bilen går så otroligt surt? (nödprogram?)HälsningarPeter Citera
pexter May 18, 2009 Author Report May 18, 2009 Det fanns inga felkoder. Jag har snackat med Paxton i USA och dom trodde att min styrbox hade tappat tuningen och nu kör med orginalprogrammet. Eftersom jag har värre insprutare så kör den på för mycket soppa och därför surar motorn ner sig. Verkstaden som har kollat på bilen kan inte hitta något fel på varken bränsletryck eller MAF-värden. Tändstiften är genomblöta, gör man ren dom så startar bilen i några sekunder sen dör den. Var kan man hitta någon som kan programera styrboxar till Mustang? Det skulle kosta $550 + frakt, tull osv att köpa en programerare från Paxton som är förinställd.Tips någon, vart finns Sveriges bästa Mustang-tuning firma som kan mappa styrboxen? Citera
pexter May 19, 2009 Author Report May 19, 2009 Efter lite rådfrågningar hos andra Mustang-experter så säger dom att boxen inte kan tappa sin tuning och gå tillbaka till orginal! Orginalprogrammet tas bort när man flashar om boxen så det är omöjligt. Citera
parar May 19, 2009 Report May 19, 2009 Det fanns inga felkoder. Jag har snackat med Paxton i USA och dom trodde att min styrbox hade tappat tuningen och nu kör med orginalprogrammet. Eftersom jag har värre insprutare så kör den på för mycket soppa och därför surar motorn ner sig. Verkstaden som har kollat på bilen kan inte hitta något fel på varken bränsletryck eller MAF-värden. Tändstiften är genomblöta, gör man ren dom så startar bilen i några sekunder sen dör den. Var kan man hitta någon som kan programera styrboxar till Mustang? Det skulle kosta $550 + frakt, tull osv att köpa en programerare från Paxton som är förinställd.Tips någon, vart finns Sveriges bästa Mustang-tuning firma som kan mappa styrboxen?Noferar Motorsport är duktiga. fixar trim, program o allt, ring andreas och hör.http://www.nofear-motorsport.se/ Citera
pexter May 19, 2009 Author Report May 19, 2009 Tack för tipset. Jag snackade med Andreas igår och fick lite tips. Idag fick verkstaden igång bilen. Dom trycksatte hela insuget bakom luftfiltret med rök och då visa det sig att en av gummislangarna bakom Intercoolern hade hoppat av. Den satt på ett ställe som var svårt att se, men nu är den på plats igen och Mussen går som bara tåget! Så jäkla skönt att det inte var något värre som hade hänt! Rätt udda fel att den sura ner sig så rejält, men det beror väl på att styrboxen är så pass påställd, större spridare osv.Ett lyckligt slut blev det iaf! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.