Jump to content

Recommended Posts

hej!

Blir banne mig inte klok på detta, har sökt.

såhär är det:

har en 2007 mustang gt som bara står i mitt garage o väntar på reg. besiktning (nästa vecka).

såfort det är gjort skall jag montera följande:

bbk shorty headers, magnaflow catback och detta kitt http://www.americanmuscle.com/2005gt-st ... 2-kit.html

har förstått att jag måste byta tune för den sen, men e det något jag måste skicka efter? ser på deras sida att de mailar tunes osv. finns det inga "förinställda"??

det jag menar är att då hade jag ju kunnat få sånna skickade till mig nu medans jag bara väntar? eller hur har ni andra löst det?

tack på förhand

Lånar tråden lite. Om man bestämmer sig för och byta CAI till ett annat märke. Måsta man få hem ny tune då och hur får man det. Sen om man sätter dit något mer som behöver tunas. Hur lirar det då?

Lånar tråden lite. Om man bestämmer sig för och byta CAI till ett annat märke. Måsta man få hem ny tune då och hur får man det. Sen om man sätter dit något mer som behöver tunas. Hur lirar det då?

Jag bytte från K&N till JLT cai. men det finns tunes för båda i Diablon.

//Micke.

För SCT gäller följande:

SF3

Har endast inbygda tunes med divers inställningsmöjigheter för olika saker. Bland annat kan man välja att optimera för en viss oktan eller som i detta fall ett visst luftfilter.

SF3 stödjer följande filter:

C&L CAI, JLT CAI, PHP CAI, STEEDA CAI

X3

Har inga inbygda tunes alls, här måste man alltså beställa en tune (en så kallad custom tune) för att kunna använda verktyget över huvudtaget.

Live Wire

Har inbyggda tunes, samt att den klarar custom tunes. Här får man alltså två i ett. (plus en massa annat kul).

Och det är rekommendera att ha en tune som är anpassad till det luftfilter man använder.

För SCT gäller följande:

SF3

Har endast inbygda tunes med divers inställningsmöjigheter för olika saker. Bland annat kan man välja att optimera för en viss oktan eller som i detta fall ett visst luftfilter.

SF3 stödjer följande filter:

C&L CAI, JLT CAI, PHP CAI, STEEDA CAI

quote]

hur blir det då när jag monterat headers och catback??? finns det en färdig tune för det? ni får ursäkta om man är lite trögfattad 8)

För SCT gäller följande:

SF3

Har endast inbygda tunes med divers inställningsmöjigheter för olika saker. Bland annat kan man välja att optimera för en viss oktan eller som i detta fall ett visst luftfilter.

SF3 stödjer följande filter:

C&L CAI, JLT CAI, PHP CAI, STEEDA CAI

hur blir det då när jag monterat headers och catback??? finns det en färdig tune för det? ni får ursäkta om man är lite trögfattad 8)

Fråga hur mycket du vill, det är därför vi har ett forum. :)

Den som INTE frågar förblir dum.... ;)

Du behöver inte en tune för headers eller catback, men givetvis så är ju alltid en custom tune lite vassare. Då får du ju allt special för din bil.

Här är allt man kan ställa in med en SF3

------------------------------------------------------------------------

87 Octane, 91 Octane, 93 Octane, Economy, Speed Limiter, Idle Drive, Idle

Neutral, Shift Point 1-2, Shift Point 2-3, Shift Point 3-4, Shift Firmness 1-2,

Shift Firmness 2-3, Shift Firmness 3-4, Rev Limiter, Cooling Fans, Spark 0 -

2000, Spark 2000 - 4000, Spark 4000 - 8000, WOT FUEL, Axle Ratio, 30lb

injector, 42lb injector, 90mm Lightning MAF, C&L CAI, JLT CAI, PHP CAI,

Steeda CAI

------------------------------------------------------------------------

Ok, så om man planerar att forsätta "trimma" rekomenderas en LiveWire på en gång?

Och är det någon som vet vilka tunes som ingår i LiveWire?

De ser ovan i tråden vilka inställningar man kan göra med SF3.

Om du skall trimma mycket så är custom tunes att rekommendera om du väljer X3 eller Live Wire spelar ingen roll. De har exakt samma funktionalitet när det gäller tuningen.

Fördelen med Live Wire är att det ingår tunesen som finns i SF3 också, du behöver mao inte skaffa customtunes direkt. Med en Live Wire kan du också göra andra kul saker som att testa hur mycket HP du har, kull om man tänker jobba med trimning av sin bil så att man ser vad som ger effekt och ej. Sedan kan du också köra 0-100, 402 meter, kul för den som gillar leka. Jag själv testar 0-100 när jag moddat min bil för att se om man kan kapa lite tid. :)

Ok, så om man planerar att forsätta "trimma" rekomenderas en LiveWire på en gång?

Och är det någon som vet vilka tunes som ingår i LiveWire?

Kan verkligen inte rekommendera LiveWire dosan. SCT har inte riktigt fått till programvaran på den (ännu) och är inte värd dom extra kronorna. Den är inte dålig, men inte riktigt så bra som den bör vara, och kommer bli i framtiden.

Köper du en X3 från en dealer med "inhouse tuner" så får du med Tunes till just din bil. Tune'en ingår i priset hos dom flesta återförsäljare. Vi gör Tunes'en för alla Steeda's bilar och hos dom ingår det i priset för Xcal'en (vilket det gör hos oss också självklart)

Mvh Erik

  • 1 month later...
För SCT gäller följande:

SF3

Har endast inbygda tunes med divers inställningsmöjigheter för olika saker. Bland annat kan man välja att optimera för en viss oktan eller som i detta fall ett visst luftfilter.

SF3 stödjer följande filter:

C&L CAI, JLT CAI, PHP CAI, STEEDA CAI

X3

Har inga inbygda tunes alls, här måste man alltså beställa en tune (en så kallad custom tune) för att kunna använda verktyget över huvudtaget.

Live Wire

Har inbyggda tunes, samt att den klarar custom tunes. Här får man alltså två i ett. (plus en massa annat kul).

Och det är rekommendera att ha en tune som är anpassad till det luftfilter man använder.

haha det har visat sig nu att jag fått en x3.... står x3 stort nere på tunern.

men jag kan även mixtra med en massa saker på den. ändra rpm, oktan osv. men det bästa nu vore ju att beställa en custom tune ellerhur? någon som kan rekomendera någon, eller komma med åsikter?

För SCT gäller följande:

SF3

Har endast inbygda tunes med divers inställningsmöjigheter för olika saker. Bland annat kan man välja att optimera för en viss oktan eller som i detta fall ett visst luftfilter.

SF3 stödjer följande filter:

C&L CAI, JLT CAI, PHP CAI, STEEDA CAI

X3

Har inga inbygda tunes alls, här måste man alltså beställa en tune (en så kallad custom tune) för att kunna använda verktyget över huvudtaget.

Live Wire

Har inbyggda tunes, samt att den klarar custom tunes. Här får man alltså två i ett. (plus en massa annat kul).

Och det är rekommendera att ha en tune som är anpassad till det luftfilter man använder.

haha det har visat sig nu att jag fått en x3.... står x3 stort nere på tunern.

men jag kan även mixtra med en massa saker på den. ändra rpm, oktan osv. men det bästa nu vore ju att beställa en custom tune ellerhur? någon som kan rekomendera någon, eller komma med åsikter?

Men om du köpte den hos American Muscle så ska den ha en tune förprogrammerad i den. Ändra INTE några av inställningarna själv utan att vara säker på vad du gör. Det kan gå illa då :)

Finns det ingen på den, eller om du gör fler moddar så går det beställa Tunes från flertalet firmor.

Oss (Torq)

No Fear Motorsport (www.nfm.nu)

Brenspeed

VMP

mm mm

nej det enda jag ändrat e soppan och till rätt luftfilter samt stängt av antispinn och höjt varvtalen lite.

men det jag stör mig på e att jag har ju fan inte fått nån extra sladd för att få tunen från datorn till tunern.......

är ju riktigt sugen på att få en skräddarsydd tune till bilen

nej det enda jag ändrat e soppan och till rätt luftfilter samt stängt av antispinn och höjt varvtalen lite.

men det jag stör mig på e att jag har ju fan inte fått nån extra sladd för att få tunen från datorn till tunern.......

är ju riktigt sugen på att få en skräddarsydd tune till bilen

Det är ju bara en vanlig USB kabel, det är bara att låna från skrivaren hemma :)

Såg att det va skrivet att man inte behöver ändra något när man byter headers.

Detta är rätt ibland, men inte ALLTID.

Om du sätter på ex som mig Long Tubes så flyttar man de främre lamdamätarna mycket längre bak. Då behöver man kompensera detta eftersom det tar längre tid för avgaserna att nå till mätarna.

Då ökar man normalt sett tiden x2 annars får man "Slow Response" och du får CEL(Check Engine Light), jag var även tvungen att stänga av de bakre lamdamätarna eftersom dessa fick ligga kvar i garaget.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...