streetsaleen May 24, 2009 Report May 24, 2009 Finns det nått företag som e duktiga på att plana Mustangtoppar som ni kan rekommendera? Citera
1096 May 24, 2009 Report May 24, 2009 Har du ingen bra "mekanisk verkstad" i närheten? Bara de har tillgång till en bra fräs med verktyg avsedda för ändamålet så... Jag brukar fräsa mina själv då jag jobbar på just ett sånt ställe... Har gjort mig en sving dvs ett verktyg med endast ett stål och den är ställbar så jag kan ta ytor iaf 300mm brett i ett skrap. Har nog planat ett 10-15 tal toppar nu och det har funkat fint. Gamla Ford flathead, Cheva 6cyl och V8, en o annan europe och lite sånt... Om man tittar på 4.6 3V toppen ser det ut som man bör göra en jigg att spänna via kamlagerlägena så du får kambryggan rak i förhållande till toppens yta när du lägger den på motorn igen.... inget konstigt.Mvh, Citera
streetsaleen May 24, 2009 Author Report May 24, 2009 Har du ingen bra "mekanisk verkstad" i närheten? Bara de har tillgång till en bra fräs med verktyg avsedda för ändamålet så... Jag brukar fräsa mina själv då jag jobbar på just ett sånt ställe... Har gjort mig en sving dvs ett verktyg med endast ett stål och den är ställbar så jag kan ta ytor iaf 300mm brett i ett skrap. Har nog planat ett 10-15 tal toppar nu och det har funkat fint. Gamla Ford flathead, Cheva 6cyl och V8, en o annan europe och lite sånt... Om man tittar på 4.6 3V toppen ser det ut som man bör göra en jigg att spänna via kamlagerlägena så du får kambryggan rak i förhållande till toppens yta när du lägger den på motorn igen.... inget konstigt.Mvh,Det är nog lite sämre me det, jag vet ingen som har en fräs. Citera
1096 May 24, 2009 Report May 24, 2009 Jag har.... restiden är ca 45 minuter... Annars är det väl närmsta motorrenoveringsfirma med de brukar ju ha mycket så här års... Citera
streetsaleen May 24, 2009 Author Report May 24, 2009 Jag har.... restiden är ca 45 minuter... Annars är det väl närmsta motorrenoveringsfirma med de brukar ju ha mycket så här års...Ja det skulle nog vara ett alternativ, har du verktyg o sånt som du kan ha att spänna fast toppen med? Citera
1096 May 24, 2009 Report May 24, 2009 Nä då får man ju göra en enkel fixtur som passar just dom topparna... men sånt löser sig. Ska de bara planas så det blir rent och just plant igen eller ska de ner av nån annan anledning?Skicka mig ett pm om det är av intresse... Citera
1096 May 24, 2009 Report May 24, 2009 Lämna dom till Tranås Verktyg Ringvägen 8.Ahh.... kolla - menar det måste ju finnas sånna i Tranås med Citera
streetsaleen May 24, 2009 Author Report May 24, 2009 Lämna dom till Tranås Verktyg Ringvägen 8.tack för tipset e dom duktiga på att plana toppar? Citera
axelg89 May 25, 2009 Report May 25, 2009 annars så ska tydligen Motrab i Aneby vara duktiga också.. Lycka till! Citera
Roger May 25, 2009 Report May 25, 2009 Ja Motrab finns också men då föredrar jag Tranås Verktyg,då blir det inget strul och ett bra pris.Jag har planat toppar där i 20 år och inte haft något att klaga på så med andra ord dom ÄR duktiga. Citera
streetsaleen May 25, 2009 Author Report May 25, 2009 Ja Motrab finns också men då föredrar jag Tranås Verktyg,då blir det inget strul och ett bra pris.Jag har planat toppar där i 20 år och inte haft något att klaga på så med andra ord dom ÄR duktiga.det låter ju kanon, kan ventilerna sitta kvar när topparna ska planas? Citera
87gt50 May 25, 2009 Report May 25, 2009 Ja Motrab finns också men då föredrar jag Tranås Verktyg,då blir det inget strul och ett bra pris.Jag har planat toppar där i 20 år och inte haft något att klaga på så med andra ord dom ÄR duktiga.det låter ju kanon, kan ventilerna sitta kvar när topparna ska planas?Du vill garanterat göra rent topparna ordentligt efter bearbetning, så det är bara att plocka väck allt löst innan. Märk upp o placera med hål i en kartong så du vet att allt kommer tillbaka på samma ställe efteråt. Citera
streetsaleen May 25, 2009 Author Report May 25, 2009 Ja Motrab finns också men då föredrar jag Tranås Verktyg,då blir det inget strul och ett bra pris.Jag har planat toppar där i 20 år och inte haft något att klaga på så med andra ord dom ÄR duktiga.det låter ju kanon, kan ventilerna sitta kvar när topparna ska planas?Du vill garanterat göra rent topparna ordentligt efter bearbetning, så det är bara att plocka väck allt löst innan. Märk upp o placera med hål i en kartong så du vet att allt kommer tillbaka på samma ställe efteråt.Okej, Man måste väl ha ett special verktyg när man ska tabort ventilfjädrarna? Citera
streetsaleen May 27, 2009 Author Report May 27, 2009 Måste man inte ha ett specialverktyg för att ta bort ventilerna? Är det nån som har det och bor i Tranås trakten som vill låna ut den isf? Citera
Janne Holm CMC1740 May 27, 2009 Report May 27, 2009 Jag har verktyget du kan få låna.Kom förbi någon dag.Roger är det ett speciellt sorts verktyg för ventiler på moderna toppar motäldre har sett att till och med biltema säljer för verktyg med överliggande kamaxelPS visserligen förstår jag att du har proffsverktyg och inte biltemagrejsmen hoppas du förstår vad jag menar Citera
streetsaleen June 1, 2009 Author Report June 1, 2009 Jag hittade ett sånt verktyg i mitt verktygskåp så nu är allt bortplockat ifrån topparna, men jag undrar hur man ska borde plana topparna? Citera
Recommended Posts