Jump to content

Featured Replies

comment_74212

Hej!

Jag har nyligen kommit över två mustanger efter att min far gått bort. Vet ganska lite om bilar i allmänhet och om veteranbilar i synnerhet. Fick tips om att vända mig hit då jag hört att det finns stort intresse och engagemang bland er här på forumet. Jag vet nämligen inte ens i vilken ände jag ska börja i mer än att jag så snart bouppteckningen är klar skriver över båda bilarna på mig. Så jag är öppen för alla förslag och all hjälp jag kan få.

Mina planer är att behålla åtminstone en och till att börja med känna efter om detta är något jag har tid och ork att sätta mig in i.

Det är en 70:a och 71:a, båda fastback. Den ena, 70:an, var bara att byta grenrörspackning på och är nu i körbart skick medan den andra står hos en meckare upp i Sunne och verkar vara i ganska risigt skick. Jag bor själv i Karlstad och kommer att hämta hem 71:an så snart jag kan.

Ska försöka ta reda på så mycket jag kan och återkomma här i samma tråd. Men hjälp mig gärna då jag verkligen står på ruta ett som ny mustangägare.

Tack på förhand.

/ Ola

  • Author
comment_74261

Får nog säga att jag håller med Janne. Generellt tycker jag 70:an är snyggare. Men gällande min 71:a så har jag ju ännu inte sett skicket.

Skillnaderna jag känner till idag är bl.a...

70:an - Mach 1 med 351 cleveland, trimmad av Seved Karlsson. 4-växlad manuell låda, ej servo. Vit med svarta stripes. Måttligt med rost och skavanker. Inredningen är ok sånär som på bytt till racingstolar. Instrumentbelysning och varvräknare funkar inte och mätaren visar 15km för mycket. VIN-plåten sitter kvar men svår att avläsa då nåt klappträ lackat över den.

71:an - Vet ju inte så mycket mer än att motorn är bland de större, en bra bit över 429:an så alltså inte från en mustang... eller? Servo, automatlåda och normal inredningen. Mörkblå nästan svart som skiftar färg efter ljus och med ljusblå stripe. Vet ej om VIN-plåten finns kvar. Skicket ska tydligen vara mycket risigt då den blivit varmkörd så motorn tagit stryk, sen stått ute året om i ca 3 år och ej använts. Det var lika längesedan jag senast såg den.

Jag ska försöka se till att ta bilder på 70:an och lägga ut dem inom kort och förhoppningsvis få hem 71:an så ni kan få se och bedömma.

  • Author
comment_74325

Jag har än sålänge ingen aning om vad som suttit i 71:an orginal men tror att det sitter en trimmad 460 nu. Här vet jag inte heller om VIN-plåten sitter kvar. Men som jag skrev ovan så sitter den kvar i 70:an. Dock svår att avläsa då den är överlackad. Jag är helt okunnig på hur dessa nummer är uppbyggda vilket försvårar gissningen på otydliga siffror. Men jag tänkte ge mig ut och fota bilen ikväll och ska skriva ner vad jag tycker mig kunna avläsa från plåten.

Är det ok att ta loss den och avläsa från baksidan?

Kan man få några tips på hur nummret ska vara uppbyggt, antal siffror i varje grupp och vilka som ska vara bokstäver? Så som jag avläste den senast kom jag fram till rätt år, rätt modell, att den är från boston, en trolig siffra på serienumret från fabriken men fick fel på orginalfärg då det blev grön men det syns i bagaget att den var gul från början.

  • Author
comment_74384

Tack ska du ha!

Här har ni pärlan. Jag har tagit fler bilder från olika vinklar och på motorn, inredning och skavanker etc. Säg till om det är något ni vill se. Ska ut och kolla plåten nu och se om det går att gissa sig till vad det står.

  • Author
comment_74407

Som jag tycker att det ser ut på plåten så ska det stå...

9T02F170814 - men antar att första 9:an måste vara en 0:a då det garanterat är en 70:a

Därefter ser det ut som...

63A C 2Y 07B 90 3 11 - men detta verkar vara fel lite var stans, bl.a sista 11:an. Har han som stansat siffrorna söpe eller har fler erfarenhet av otydliga och snea siffror?

comment_74414
Som jag tycker att det ser ut på plåten så ska det stå...

9T02F170814 - men antar att första 9:an måste vara en 0:a då det garanterat är en 70:a

Därefter ser det ut som...

63A C 2Y 07B 90 3 11 - men detta verkar vara fel lite var stans, bl.a sista 11:an. Har han som stansat siffrorna söpe eller har fler erfarenhet av otydliga och snea siffror?

Om du har en plåt i førerdørren kan dørren va från en 69a. 70 modellen fikk en plastdekal. Motsvarar 9T02F170814 med vad som finns i vindrutan?

Om 9T02F170814 motsvarar med vad som finns i vindrutan, så kan bilen va en ombygd 69 eller så har någon bytt identitet :idea:

Hmmmm. Scoop från Boss 429a. Har du nån bild på scoopet tagit från undersidan :?: Ussh. Legg opp lite bilder från motrutrymmet og innredet også ;)

John

comment_74425
Vid vindrutan står det 0F02M168214

Jag måste få hjälp att konvertera ner filerna till 0,5 MB först så kan jag lägga ut fler. Har bara paint som bildprogram.

Jaha, då er som jag mistenkte ;-)

Du har en 70`a Fastback med en 69 dørr. Ej nån Mach 1`a. Dom har 05 som 3 og 4 siffer.

Warranty Number: 0F02M168214

Year: 0 1970

Plant: F Dearborn, MI

Body Series: 02 SportsRoof

Engine: M 351 4v V8

Unit: 168214

Titta på høger sidan i motorutrymmet, framfor kylaren. Kan finnes en liten kreditkort stor plåt med massa siffer/bokstaver/koder.

Titta på lenken her så vet du hur den ser ut;

http://www.boss302.com/smf/index.php?topic=35464.0;all

John

  • Author
comment_74562

Här ser ni lite av de skavanker jag fotat.

Ska ta en bild underifrån på skoopet. Du menar från under huven va?

Säg gärna till om det är något mer som kan vara bra för er att kika på om ni vill komma med fler tips. Ska antagligen iväg på nån bilträff i Örebro till helgen så man får hoppas att det finns några där som kanske vill ta sig en kik eller även en provtur. Är nojig för minsta missljud. Just nu dunkar höger "ljuddämpare i när jag står på tomgång. Ska t.ex se hur jag kan fixa till det.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...