Jump to content

Ola E

Medlemmar
  • Inlägg

    30
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Ola E's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Har en -70 sportsroof med 351c, kamtrimmad och headers. Avgassystemet är ett hemmabygge sen förra ägaren och det har nu blivit dax att införskaffa ett nytt. Jag står handfallen i valet av vad jag ska leta efter i denna djungel. Separata rör, x- eller h-pipa. Tumstorlek. Kan man påverka effekten. Finns det ljudfiler på nätet? Alla tips och åsikter är hjärtligt välkomna. MVH Ola
  2. Ja, bilen gick bra igår kväll och imorse var jag ute tidigt och testade tills den kändes ok. Så jag kom iväg utan att behöva mecka men med tillbehören nära till hands och är mycket nöjd med dagen. Stort tack till dig JH för mycket givande pratstund. Tack även Mario och alla er andra som tagit er tid att stanna och kika på Ånnabodas rostigaste mustang. Ska se till att fixa nämnda småsaker och sen låta alla idéer, tips och intryck få smälta in och mogna. Återkommer om läget på 71:an så snart jag fått hem den.
  3. Har nämnt lite om detta i min egen tråd "Nybliven mustangägare" men skriver en sammanfattning här. Har en 70:a med trimmad 351 Cleveland. Gick kanonfint i förrgår. Helt plötsligt har den sen gårdagens längre färd på 9 mil börjat rycka lite försiktigt när jag ligger på jämna varv. Lite som att soppatorsk är gång. Idag har den gått sämre och sämre. Rycker rätt mycket nu och även när jag accar. Igår fick jag tips om att byta bränslefilter och bränslepump, men har idag varit inne på V8-shopen där de menade på att det lika gärna kan bero på tändningar. Allt från fördelardosa till tändstiften. Så nu funderar jag på att byta filter, pump, stift, lock och kablar. Allt detta kan ju vara skönt att ha nytt men jag undrar om ni vet vad mitt problem kan bero på och om detta kommer hjälpa. Vad skulle det annars kunna vara?
  4. Hmm... det blir nog ingen musse till ånnaboda Hittar ingen bränslepump jag kan få idag och är tveksam på om det beror på den. Idag har den gått sämre och sämre. Det är inte bara att den går ryckigt utan nu är den helt enkelt inte rolig alls att köra. - Dels slår avgasröret emot underredet mer än förut. Detta är visserligen bara på tomgång men nåt måste göras. - Nu har minst fyra muttrar hoppat dän från grenröret där packningen nyss var bytt på verkstad!!! - Bränslepumpen var som sagt blöt men inte av bensin utan olja. Har torkat rent och ska ta en sväng sen och se om det kommer tillbaka. Det jag fick tag på och ska fixa idag är nya tändstift, försöka få dit muttrar på grenröret och på med nytt bränslefilter. Beställde fördelarlock med kablar så jag slipper oroas av all gaffatejp men får detta på tisdag. Men nu till det som förbryllat mig mest. Hur är det med blyfritt? Finns det någon nackdel att ha i blyersättning i en motor som är omgjord för att gå på blyfritt. Seved var inte 100 men sa att det var fullt troligt att denna nu ska gå på blyfritt och farsan hade inga ersättningsflaskor i bilen. Dock mängder av annat tillbehör som spolarvätska, motorolja etc. Men på V8-shopen rekomenderade de att jag kör med blyersättning i vilket fall. Vad säger ni, kan jag ta reda på vilket eller ska jag köra på det? Kan motorn ha tagit stryk av att jag kört utan och att den SKA ha?
  5. Ok, då har man kikat fjädern och den satt kvar på sin plats. Då är det alltså lamporna som gått ...eller? Hur plockar jag dän instrumentpanelen nu då om jag ska byta dessa?
  6. Till cmc2999: Torsdag kan bli tight. Kommer vara på jobbet till niotiden. Är det nåt särskilt vid slussvakten eller? Vad hundan ska du göra i Nossebro, och varför blir du inte med till Ånnaboda? Till Bakke: Old school for old car Men tror jag kommit på hur det ligger till. När den åkte från Seveds gård nån gång runt 90-93 var det nämligen FETA bakhjul på. Förklarar kanske varför mätaren nu visar 15km för lite och avgassystemet sitter lite väl nära backen ...och är upphängda i bladfjädrarna. Drog i farthindret vid orrholmsgaraget idag
  7. Märkligt. Den är nämligen fixad av Seved. Men det kan hända att far min önskade ha den sån av nån anledning. Tyvärr finns han inte kvar och kan svara på alla mina frågor om denna bil. Men ska upp till Seved i dagarna och kolla till min andra musse som står hos honom. Kanske kan få svar på en del då. Är det nån som vet om han finns med här på forumet? "Seved Karlsson: Cobra bil- och maskinservice i Sunne"
  8. Jepp, Ånnaboda it is! Tösa följer också med men åker nog hellre med dig. Har du något pedagogiskt svar på frågan varför det sitter en brandsläckare mellan sätena? Håll koll på plomben nu för jag tar färjestad, djupdalen alt skåre på min "genväg" hem.
  9. Ålder: 76:a Bor: Karlstad, Värmland Bilar: 2 st Sportsroof -70 och -71, bruksbil Volvo 850 -96 Inkomst: Det går runt Yrke: Grundskollärare Intressen: Löpning, simhoppstränare och som nybliven mustangägare ingår numera daglig cruising (märkligt att det ska vara så svårt att låta bli)
  10. Underbart Nenne. Jag får testa detta imorgon.
  11. Aha... då fick jag svar på en till fundering jag hade. Det slår nämligen i ibland och jag funderade på om det var för mjuk fjädring eller satt för lågt. Har du nån bra lösning? Funderar iof på att byta hela avgassystemet men har inte bestämt mig än. Både tösa och svärfar anser att det är vansinne i att ha detta "oljud". Men det är rätt gött om jag får säga det själv.
  12. Hur får man dän dragströmbrytaren?
  13. ....och så scoopet för dig John
  14. Det framgick inte om Kents innerbelysning funkade. I mitt fall är det så att innerbelysningen funkar (de små runda lamporna vid bakrutan) men inte instrumentbelysningen. Inte kollat parkeringsljuset än då jag inte visste hur man slår på det. Är detta ett mellanläge med dragströmbrytaren alltså? Och är det troligt att det är denna stålfjäder som ställer till det i mitt fall? Det är en 70:a.
×
×
  • Create New...