mikael_s CMC2293 June 5, 2009 Report June 5, 2009 Hej!Jag behöver bättra på ytterlacken på min bil. Planen är att beställa en burk sprayfärg från California Muscle Parts.Problemet är att frakten (med båt) går på astronomiska belopp. Är det någon som har tips på hur man får hem färgen till vettigt pris? Finns det någon svensk handlare som tar hem färg från California M. P.?/Mikael Citera
d.nilsson June 5, 2009 Report June 5, 2009 Brukar inte dom på färgfirmorna i sverige kunna lysa färgen och få reda på färgkåden och sedan blanda ihop lämplig kollör. Detta är ju en stor fördel om din lack utsatts för blekande solljus osv. Då spar du någon slant på frakt med. Citera
mikael_s CMC2293 June 6, 2009 Author Report June 6, 2009 Har redan provat detta och kulören blev inte rätt pga att lackfirman inte kunde hitta färgreceptet. De fick utgå från en liknande kulör och modifiera den. Har pratat med flera andra lackfirmor och alla är skeptiska till möjligheten att få fram en kulör som ligger tillräckligt nära.Bilen är omlackad en gång i tiden så det är inte 100% säkert att originalkulören kommer att passa heller. Men det skulle vara värt att prova, om den går att beställa via någon svensk importör. Citera
Lassemålare CMC 2071 June 6, 2009 Report June 6, 2009 Är lacken du har en orginallack, om den är det borde mankunna köpa ett bättrings stift i från USA. Sedan går man med stiftet till lackfirman och får den i sprejfärgså gjorde jag. Jag har visserligen en nyare bil men jag beställde lackstiftet viaFord i Sätra ( Sthlm) tog 10 dagar och kostade 139 kronor stycket. Men allt bygger ju på att lacken är orginal och att det finns bättringslack att köpa. Lycka till.MVH Lasse. Citera
pools June 6, 2009 Report June 6, 2009 Brukar inte dom på färgfirmorna i sverige kunna lysa färgen och få reda på färgkåden och sedan blanda ihop lämplig kollör. Detta är ju en stor fördel om din lack utsatts för blekande solljus osv. Då spar du någon slant på frakt med.Har redan provat detta och kulören blev inte rätt pga att lackfirman inte kunde hitta färgreceptet. De fick utgå från en liknande kulör och modifiera den. Har pratat med flera andra lackfirmor och alla är skeptiska till möjligheten att få fram en kulör som ligger tillräckligt nära.Bilen är omlackad en gång i tiden så det är inte 100% säkert att originalkulören kommer att passa heller. Men det skulle vara värt att prova, om den går att beställa via någon svensk importör.Hej!Vad d.nilsson menar är att färgfirman "fotograferar" lacken och tar fram ettrecept. Det klarar alla större färgfirmor. Datorn i deras kamera registrerarfärgens "recept", som den ser ut på din bil. Är färgen ny, eller oxideradspelar ingen roll. Du får den nyans som bilen ser ut idag. Kolla hos Coloramadär du bor. Jag har gjort detta två gånger och det funkar skitbra! Mvh,pools Citera
grufman June 7, 2009 Report June 7, 2009 bara en spontan fråga när det gäller färgfotografering... finns det inte en risk att den nya lacken och den gamla bleks olika snabbt så att dom blir olika efter något år? Citera
mikael_s CMC2293 June 9, 2009 Author Report June 9, 2009 Vad d.nilsson menar är att färgfirman "fotograferar" lacken och tar fram ett recept. Det klarar alla större färgfirmor. Datorn i deras kamera registrerar färgens "recept", som den ser ut på din bil. Är färgen ny, eller oxiderad spelar ingen roll. Du får den nyans som bilen ser ut idag. Kolla hos Colorama där du bor. Jag har gjort detta två gånger och det funkar skitbra! Det var precis detta jag menade, färgfirman läste av kulören med en spektrometer och försökte sedan ta fram ett recept (uttryckte mig kanske lite otydligt).De kunde eller ville inte skapa ett recept från 0 utan letade fram ett bef. recept liknande den avlästa kulören och modifierade detta. Resultatet blev tyvärr inte speciellt lyckat.Hörde mig för hos Colorama. De har ju ingen billack, varför jag tidigare inte såg dem som något alternativ. De menar att ljusa kulörer som förändras kraftigt beroende på ljusförhållanden är extra svåra att få till rätt. Detta stämmer ju till 100% in på min bils kulör Får se hur jag går vidare, kanske är det värt att prova en gång till. Hur som helst, tack för tipset./Mikael Citera
Recommended Posts