Jump to content

Recommended Posts

Hej allihopa!

Blev med Mustang i förrgår! En -66 Coupe, 289 2-port. Adrenalinet har inte riktigt lagt sig än. :) (Gör det någonsin det?)

Körde den mina dryga 40 mil hem. På den tiden hann jag förstå att något inte riktigt stod rätt till (utöver bränsleförbrukningen på ca 2,5l/Mil).

Hon fick för sig att dö så fort jag stannade till, och när jag väl fick igång henne så var tomgången minst sagt svajjig. Mer tur än skicklighet om hon höll sig igång vid ett rödljus. Men, jag fick strunta i det, i brist på verktyg.

När jag väl kom hem och fick undersökt lite grundligare så märkte jag att vacuumklockan på fördelaren bara släppte igenom luft när jag sög i slangen, så både det att det inte blir någon förställning vid varv & att fuggen kunde dra så mycket tjuvluft den ville tänkte jag var dom bidragande faktorerna till min svajjiga tomgång.

Har beställt en ny vacuumklocka, men för tillfället har jag bara pluggat vacuumslangen med en bult.

Fortfarande så får jag ha tomgången alldeles för högt om hon inte ska dö när jag släpper gasen. (läs: rullar i 10-15 km/h på tomgång)

Frågan;

Hur justerar man en autolite 2100 på en höft? Har hittat två skruvar & läst något om en flottörinställning? (Försökt söka i forumet, men blir inte riktigt klok på det)

Min Haynes borde komma på posten nästa vecka, men känner inte riktigt att jag vill vänta.

:D

Grattis till Mussen till att börja med. Förgasarproblem på en över 40 år gammal förgasare är inga ovanligheter den behöver kanske en renovering efter 40 års slit men du kan alltid börja med luftskruven den ställer man på tomgång skruva in den ett par varv för att sedan skruva ut den tills motorn går illa då skruva tillbaks den ett halvt varv. det är oftast den som gör att motorn går oroligt på tomgång men på en sliten förgasare kanske det inte hjälper, hade samma bekymmer och tröttna efter att få skruva på luftskruven varannan vecka så jag skaffa ny förgasare och insug istället men det är klart det kostar tyvärr en slant men det gav lite extra hästar och en jämn och fin gång :D

Föresten Christ var bor du föresten det vore kanon om man skrev dit som jag verksamhetsort då det kanske finns hjälpsamma personer på orten som svarar att du får låna min gamla förgasare att prova med t.ex. ;)

Tackar tackar!

Jo, det är klart, den är väl inte helt pinfärsk, men den känns fräsch i spjällen & acc-pumpen verkar nästan ny, så jag kanske kommer undan med ett renoveringskit så länge.

Skruvade du på en 4-ports?

Vilken skruv är det som är luftskruven? Ser ut som om jag har två skruvar under.. (Utöver tomgångsskruvarna)

/C.Castor

Skulle skrivit luftskruvarna ;) det är säkert de du har hittat framtill på förgasaren det blir självklart samma som på en fyrportare då bara två portar används vid "försiktig" körning och de övriga två öppnas vid rejält gaspådrag :twisted: som sagt börja med den ena skruva ner bägge två något och du får förmodligen höja tomgången något under injusteringen gör sedan självklart likadant med den andra. Synd att du bor ca 27mil bort annars hade du kunnat låna min förgasare för att testa med om det inte blir bra. Bra att du la till hemorten det kanske hjälper fler bör göra så.

Vad beträffar fyrport så hade jag turen att jag kom över ett äkta fyrportsinsug från en -65 till min 70ia i gjutjärn säkert inte optimalt mot de moderna aluminiuminsugen sedan köpte jag en Edelbrock förgasare av den anledningen att de är lite enklaare en Holley att de är lättare att justera in. Med tanke på din bensinförbrukning de 40 mil du körde så är det kanske det lättaste att göra är byta förgasare kanske ;) min drog faktiskt ca 1.2l med den gamla Autoliten nu med edelbrocken drar den nog något mer i och för sig tror jag men jag gasar ganska mycket :twisted: men över 2l låter mycket om man inte bara kör på stan och gasar (har väl ingen koll på bensinförbrukningen då det bara är kul att njuta av mustangen)

Jo, 2 liter var väl lite saftigt...

Har beställt renoveringskit till fuggen & klocka, rotor, kablar och lock till fordelaren. Ska hämtas imorgon tillsammans med stiften. Hoppas på förbättring. Ligger som det är nu på ca 1,4l/mil.

Ska bli skoj dethär. :)

Nu är stift, lock, vacuumklocka, kablar, konding & brytare bytta & justerade. Tänkte renovera förgasaren i helgen.

Fått ner tomgången så jag hinner räkna tändningen på fingrarna ;) Låter klart trevligare, & går jävligt mycket bättre i allmänhet.

Tack för hjälpen, & återkommer efter förgasaren är genomgången med statusrapport. :)

Trodde även att detta skulle lösa mina problem med min c4, men mer om det i en annan tråd..

Hallå igen!

Nu har jag gått igenom förgasaren ordentligt & även sett över vacuumslangar.

Blev en väldigt stor skillnad på gången! Mina problem med lådan är fortfarande kvar, men lite mindre.

Fått ner soppasuget till typ hälften nu gissar jag. Har inte kunnat mäta ordentligt, men nålen rör sig jäkligt mycket långsammare. :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...