Jump to content

Recommended Posts

Jag ska byta mina sidorutor på bilen. Jag ser att där sitter någon slags gummilist som rutan sitter klämd/limmad i själva den metallskenan (metallupphängningen som sitter på undersidan av rutan som i sin tur kopplas till hissanordningen)

Finns den där gummilisten att köpa ny?

Hej.

Jag misstänker att gummilisten är butylgummi eller liknande.

De flesta rutor limmades in i skenorna "back then".

Jag öppnade upp mina lite med fil så rutorna gick i lätt, men att vinkeln fortfarande fanns kvar så rutan hamnar rätt i överkant mot taklisten.

Bilderna från mina Quarterutor jag limmade för ett tag sedan.

Jag gjorde så att jag limmade rutan på plats i bilen så den hamnade rätt i alla vinklar, med press uppåt mot taklisten.

IMAG0527.jpg

IMAG0528.jpg

IMAG0526.jpg

/Tommy.

Hej.

Jag misstänker att gummilisten är butylgummi eller liknande.

De flesta rutor limmades in i skenorna "back then".

Jag öppnade upp mina lite med fil så rutorna gick i lätt, men att vinkeln fortfarande fanns kvar så rutan hamnar rätt i överkant mot taklisten.

Bilderna från mina Quarterutor jag limmade för ett tag sedan.

Jag gjorde så att jag limmade rutan på plats i bilen så den hamnade rätt i alla vinklar, med press uppåt mot taklisten.

/Tommy.

Tackar för svaret. Hur gjorde du med gummit? Skaffa du ett nytt eller limmade du rutan direkt i skenan?

Hej.

Jag tog inte bort allt utan öppnade upp så pass att det gick att få in limmet emellan rutan och "gummit".

Jag har inga rutramar i överkant om det är det du menar, men det borde säkert finnas repro att få tag i.

Om det är rutor utan ram du har så är det "roof rail rubber/seal" du behöver.

/Tommy.