June 10, 200916 yr comment_74997 Jag ska byta mina sidorutor på bilen. Jag ser att där sitter någon slags gummilist som rutan sitter klämd/limmad i själva den metallskenan (metallupphängningen som sitter på undersidan av rutan som i sin tur kopplas till hissanordningen)Finns den där gummilisten att köpa ny?
June 11, 200916 yr comment_75022 Hej.Jag misstänker att gummilisten är butylgummi eller liknande.De flesta rutor limmades in i skenorna "back then".Jag öppnade upp mina lite med fil så rutorna gick i lätt, men att vinkeln fortfarande fanns kvar så rutan hamnar rätt i överkant mot taklisten.Bilderna från mina Quarterutor jag limmade för ett tag sedan.Jag gjorde så att jag limmade rutan på plats i bilen så den hamnade rätt i alla vinklar, med press uppåt mot taklisten./Tommy.
June 11, 200916 yr Author comment_75030 Hej.Jag misstänker att gummilisten är butylgummi eller liknande.De flesta rutor limmades in i skenorna "back then".Jag öppnade upp mina lite med fil så rutorna gick i lätt, men att vinkeln fortfarande fanns kvar så rutan hamnar rätt i överkant mot taklisten.Bilderna från mina Quarterutor jag limmade för ett tag sedan.Jag gjorde så att jag limmade rutan på plats i bilen så den hamnade rätt i alla vinklar, med press uppåt mot taklisten./Tommy.Tackar för svaret. Hur gjorde du med gummit? Skaffa du ett nytt eller limmade du rutan direkt i skenan?
June 11, 200916 yr Author comment_75032 En till fråga. Gummilisten som sitter under kromlisten i överkanten av rutan finns den att köpa ny?
June 11, 200916 yr comment_75035 Hej.Jag tog inte bort allt utan öppnade upp så pass att det gick att få in limmet emellan rutan och "gummit".Jag har inga rutramar i överkant om det är det du menar, men det borde säkert finnas repro att få tag i.Om det är rutor utan ram du har så är det "roof rail rubber/seal" du behöver./Tommy.