June 25, 200916 yr comment_75966 Hej, tar upp en gammal fråga som funnits här på forumet vid flera tillfällen under åren.Jag åker själv en 72:a Mach1 Q-code och i mitt regbevis står det "antal passagerare:1", så långt allt OK.Jag roade mig med att häromkvällen sitta och gå igenom i stort sett allaMach1:or 71-73 som finns i matrikeln och sedan slå upp på Transportstyrelsens hemsida, resultatet var minst sagt förvånande!Säg att ca 70% stod med endast en passagerare medan resterande 30%hade mellan 2 och 4!! med 3 som vanligast.Det som förvånade mig mest var att SBP inte har någonsomhelst koll på tjänstevikt/lastvikt/totalvikt. Ett exempel kan se ut så här: Bil 171 Mach1 med 176kw +aut vilket rimligtvis bör vara en 351C 2V+C6tjänstevikt:1740kg, max lastvikt:350kg, totalvikt:2090, antal passagerare: 3Bil 2: 72 Mach1, 132 kw+aut ,rimligtvis 302+FMX, tjänstevikt:1650kg,max lastvikt:340kg,totalvikt:1990kg. Antal passagerare:1 !!Är det någon som förstår logiken i detta? Att 71 med förmodad 351+C6väger mer är jag helt med på men hur i herrans namn kan då lastvikten vara 10kg högre +antal pass 2 flera?? Vi som sysslar med Mustang vet ju att 71-73 är identiska konstruktioner och bör tåla samma lastvikt.Varför jag tar upp detta är delvis för att jag vill åka lagligt med familjen och delvis för att det irriterar mig att myndigheter har så dålig koll och är godtyckliga. I mitt eget regbevis saknas dessutom både lastvikt och totalvikt vilket jag finner unikt och har inte hittat på någon annan bil!Jag har gett mig fanken på att regga om till 3 pass och skall försöka att övertala SBP genom en diger lunta med information från Vägverket som visar att det är fullständigt godtyckligt och högst slumpmässigt hur bilen blir reggad.Är det någon som åker 71-73 Mach1 som har reggat om från 1 till 2eller 3 pass så vore det intressant att höra om.Tacksam för alla kommentarer och erfarenheter i ämnet!mvh/MagnusCMC 852
June 25, 200916 yr comment_75986 Jo jag har samma erfarenhet, min reggad för 1. Men det har med att göra om det finns 3-punktsbälte bak också,finns det så kan den bli reggad för fler inte annars enl SBP.
June 25, 200916 yr Author comment_76001 Ok, på det viset. Då har jag kanske en chans eftersom jag monterat3 punkt bak nu.Skall boka reg bes i morgon så får vi se.Tack för svaret!
June 25, 200916 yr comment_76034 Jo jag har samma erfarenhet, min reggad för 1. Men det har med att göra om det finns 3-punktsbälte bak också,finns det så kan den bli reggad för fler inte annars enl SBP.Där tror ja du har fel. Min 69a är reggad för 3 pers + förar, och i min finns de bara bälten fram. Och enligt Svensk lag behöver du inte ha bälten i bilen på alla platser OM de nu inte är originalmoterat.. Först -74 Blev de lag på att de ska varra bälten på alla platse i bilen. (tror att de va 74a rätta mig om ja har fel)
June 26, 200916 yr comment_76043 "Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1970, och i baksätena från och med årsmodell 1971. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975."http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ker ... te#Sverige
June 26, 200916 yr comment_76045 Det är många kriterier som spelar in.1. tjänstevikt/totalvikt2. befintlighet/avsaknad bälten3. Utrymme baksäte (ben/takhöjd)4. Besiktningsmannen5. När bilen registrerats70, 80 el. 90 osv. bedömningen kan vara olika över tid, då tolkningar m.m. förändras./Tommy.
June 26, 200916 yr Author comment_76053 Som vanligt är det väldigt godtyckligt när det gäller SBP, jag skall testa och se om jag kan få den godkänd för 3 pers så får vi se.Jag rapporterar hur det gick.
June 26, 200916 yr comment_76056 Jo jag har samma erfarenhet, min reggad för 1. Men det har med att göra om det finns 3-punktsbälte bak också,finns det så kan den bli reggad för fler inte annars enl SBP.Där tror ja du har fel. Min 69a är reggad för 3 pers + förar, och i min finns de bara bälten fram. Och enligt Svensk lag behöver du inte ha bälten i bilen på alla platser OM de nu inte är originalmoterat.. Först -74 Blev de lag på att de ska varra bälten på alla platse i bilen. (tror att de va 74a rätta mig om ja har fel)[/quote:1sti2mvy]´ja du har fel, hösten -72 enl SBP jag tror inte de kan tolka sina egna lagar