Jump to content

Featured Replies

comment_75966

Hej, tar upp en gammal fråga som funnits här på forumet vid flera tillfällen under åren.

Jag åker själv en 72:a Mach1 Q-code och i mitt regbevis står det "antal passagerare:1", så långt allt OK.

Jag roade mig med att häromkvällen sitta och gå igenom i stort sett alla

Mach1:or 71-73 som finns i matrikeln och sedan slå upp på Transportstyrelsens hemsida, resultatet var minst sagt förvånande!

Säg att ca 70% stod med endast en passagerare medan resterande 30%

hade mellan 2 och 4!! med 3 som vanligast.

Det som förvånade mig mest var att SBP inte har någonsomhelst koll på tjänstevikt/lastvikt/totalvikt. Ett exempel kan se ut så här: Bil 1

71 Mach1 med 176kw +aut vilket rimligtvis bör vara en 351C 2V+C6

tjänstevikt:1740kg, max lastvikt:350kg, totalvikt:2090, antal passagerare: 3

Bil 2: 72 Mach1, 132 kw+aut ,rimligtvis 302+FMX, tjänstevikt:1650kg,max lastvikt:340kg,totalvikt:1990kg. Antal passagerare:1 !!

Är det någon som förstår logiken i detta? Att 71 med förmodad 351+C6

väger mer är jag helt med på men hur i herrans namn kan då lastvikten vara 10kg högre +antal pass 2 flera?? Vi som sysslar med Mustang vet ju att 71-73 är identiska konstruktioner och bör tåla samma lastvikt.

Varför jag tar upp detta är delvis för att jag vill åka lagligt med familjen och delvis för att det irriterar mig att myndigheter har så dålig koll och är godtyckliga. I mitt eget regbevis saknas dessutom både lastvikt och totalvikt vilket jag finner unikt och har inte hittat på någon annan bil!

Jag har gett mig fanken på att regga om till 3 pass och skall försöka att övertala SBP genom en diger lunta med information från Vägverket som visar att det är fullständigt godtyckligt och högst slumpmässigt hur bilen blir reggad.

Är det någon som åker 71-73 Mach1 som har reggat om från 1 till 2eller 3 pass så vore det intressant att höra om.

Tacksam för alla kommentarer och erfarenheter i ämnet!

mvh/Magnus

CMC 852

comment_76034
Jo jag har samma erfarenhet, min reggad för 1. Men det har med att göra om det finns 3-punktsbälte bak också,finns det så kan den bli reggad för fler inte annars enl SBP.

Där tror ja du har fel. Min 69a är reggad för 3 pers + förar, och i min finns de bara bälten fram. Och enligt Svensk lag behöver du inte ha bälten i bilen på alla platser OM de nu inte är originalmoterat.. Först -74 Blev de lag på att de ska varra bälten på alla platse i bilen.

(tror att de va 74a rätta mig om ja har fel)

comment_76045

Det är många kriterier som spelar in.

1. tjänstevikt/totalvikt

2. befintlighet/avsaknad bälten

3. Utrymme baksäte (ben/takhöjd)

4. Besiktningsmannen

5. När bilen registrerats70, 80 el. 90 osv. bedömningen kan vara olika över tid, då tolkningar m.m. förändras.

/Tommy.

comment_76056
Jo jag har samma erfarenhet, min reggad för 1. Men det har med att göra om det finns 3-punktsbälte bak också,finns det så kan den bli reggad för fler inte annars enl SBP.

Där tror ja du har fel. Min 69a är reggad för 3 pers + förar, och i min finns de bara bälten fram. Och enligt Svensk lag behöver du inte ha bälten i bilen på alla platser OM de nu inte är originalmoterat.. Först -74 Blev de lag på att de ska varra bälten på alla platse i bilen.

(tror att de va 74a rätta mig om ja har fel)[/quote:1sti2mvy]´

ja du har fel, hösten -72 enl SBP ;):roll: jag tror inte de kan tolka sina egna lagar :--

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...