Jump to content

Bensintank


matsadona

Recommended Posts

Halloj

Hur mycket bensin ryms det egentligen i tanken på en 98:a?

Visst, tankvolymen kan jag slå upp i manualen eller liknande. Det jag undrar är hur många liter ni andra kan göra av med innan det blir problem?

Jag själv kan förbruka ca 30-35 liter, sedan får jag problem vid accelerationer m.m. Dvs det kommer inte fram tillräckligt med bensin vid fullgas.

Ska det vara såhär?

Är bensinpumpen kass?

Finns det något "sugrör" som skall petas ner längre i tanken?

Kan det bli luft/vakuum i tanken som ställer till det?

Som alltid tacksam för svar och tips från er andra med mer/längre erfarenhet av musse-bilar.

Link to comment
Share on other sites

så ska det inte vara. Börja med att byta soppafilter, kvarstår problemet så sätt på en soppatrycksmätare och mät. Då brukar man få svar. Trycket ska vara mellan 3.5-4kg. Gör rent MAF-sensorn också, den kan också vara skyldig. Är det mycket guck i tanken kan det vara vettigt att ta ner den och spola rent. Vi hade en tank en gång där vi mer eller mindre kunde ösa ut grus. Det låg dessutom några liter vatten på botten.

Link to comment
Share on other sites

Filtret bytte jag förra sommaren, och MAF'en rengjord nu för några veckor sedan.

När det gäller trycket, räcker det att mäta det när man står still, dvs kan skruva på en mätare direkt på railen i motorutrymmet. Eller ska man fixa en elektronisk för att ha i kupén för konstant övervakning?

Link to comment
Share on other sites

Filtret bytte jag förra sommaren, och MAF'en rengjord nu för några veckor sedan.

När det gäller trycket, räcker det att mäta det när man står still, dvs kan skruva på en mätare direkt på railen i motorutrymmet. Eller ska man fixa en elektronisk för att ha i kupén för konstant övervakning?

lägg den på vindrutan så ser du när du kör. torkarna brukar hålla den på plats.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har bra tips om vart man kan köpa en mätare?

Jag skulle nog föredra en elektrisk, för permanent installation i kupén.

Men andra tillfälliga lösningar kan vara av intresse också, inte minst för att lösa det akuta problemet.

Kanske till och med finns någon i Skaraborg jag kan låna ett tag?

Har fått för mig att det finns förberett en ventil/snabbkoppling på bränslelinan vid spridarna nånstans... är det så, och kan någon ge mer info kring detta?

Link to comment
Share on other sites

Måste ju erkänna att den var ganska frän... Men fy för satan vad dyr.

Får surfa runt lite på eBay igen tror jag, där det finns betydligt billigare.

Men utmaningen kvarstår att tipsa om någon bra produkt till bra pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...