danne77 July 7, 2009 Report Share July 7, 2009 Jag har sett att en del pratat om att öka olje trycket i bilen och undrar vad det har för fördelar och nackdelar. Undrar även vad man gör för att lyckas med detta, är det rent av så att man byter hela pumpen Skulle vara tacksam om någon vet om det finns någon styrning på pinnen från pumpen som går till fördelaren orginal eller om det vara är en bricka där? KOllat på sprängskisser men ser inget annat än brickan? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm July 7, 2009 Report Share July 7, 2009 Lite iaf.Varför du ökar oljetrycket är för att, om du ha en motor med lite mer varv över 3-4000 v/min och mer hk. Så bör du ha mer tryck för att få oljan runt hela motorn.Ja man byter ut oljepumpen.Enda så kallad styrning, är oljepumpen. Och på pinnen så sitter de en bricka. Den är monterad underifrån motorn (man måste ner med oljetråget för att komma åt de hela) Brickan bör sitta där. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
danne77 July 7, 2009 Author Report Share July 7, 2009 Lite iaf.Varför du ökar oljetrycket är för att, om du ha en motor med lite mer varv över 3-4000 v/min och mer hk. Så bör du ha mer tryck för att få oljan runt hela motorn.Ja man byter ut oljepumpen.Enda så kallad styrning, är oljepumpen. Och på pinnen så sitter de en bricka. Den är monterad underifrån motorn (man måste ner med oljetråget för att komma åt de hela) Brickan bör sitta där.Jo pumpen är redan nedmonterad och brikan satt kvar men den har glidit ned så pånnen inte längre satt pumpen... Men nu som sagt är det väck och jag tänkte jag frågar i alla fall n när det ändå är nere... Tyvärr hade jag otur och vred av hela fyra skruv då tråget skulle lossas.. Tog inte i något alls men klick sade det, sedan låg huvudet på backen... Då nu har jag er problem... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 July 7, 2009 Report Share July 7, 2009 Oja, de där bultarna som håller tråget är sköra. Det finns dock en satans massa av dem... Jag drog av en på min med men hade turen att den stack ut så mycket att jag fick grepp på den med en tång och fick på det viset loss den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
danne77 July 8, 2009 Author Report Share July 8, 2009 Oja, de där bultarna som håller tråget är sköra. Det finns dock en satans massa av dem... Jag drog av en på min med men hade turen att den stack ut så mycket att jag fick grepp på den med en tång och fick på det viset loss den.Jag hade tyvärr inte samma tur... De flesta har smällt av en bit under nivån på godset i blocket.... Jag har under några dagar behandlat skruvarna med änu mer rostlösare nu i väntan på att jag ska bestämma mig för vad jag ska testa först för att avlägsna dom. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis July 8, 2009 Report Share July 8, 2009 Det är inte oljetryck du ska ha, utan flöde. Sedan flödar oljan runt snabbare om man ökar trycket (och kyls snabbare). (Oljan ska sedan tåla tryck i lagrerna, men det är en annan femma.)Men om du har skit i kanalerna så ökar motståndet och trycket på mätaren, men detta hjälper inte din motor. Så frågan är vad du är ute efter? I princip behövs det ganska lite flöde om man inte kör hårt. Många tror att det är oljepumpens tryck som håller uppe oljefilmen i lagrerna, men det är oljans egenskaper som gör detta. Pumpen ska bara se till att det kommer ny kyld olja till smörjstället. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.