Jump to content

Recommended Posts

har idag kört med maf i kopplad och egr vacum ur och pluggad....och bilen går perfekt. Har haft borta egr:en och den lyfter o håller kvar membran och ventilen i botten så den verkar bra.

Finns det fler komponenter än egr och evr:en i det systemet som det kan vara fel på??

Mätte evr:en till 31ohm ska väl ligga mellan 20-70ohm?? och kopplar jag 12v på den med bilen igång så dör bilen så den verkar ju funka....

Har även tidigare haft felkod på evap bytte då slangen till kolcanistern o sen det ingen check engine....kan det ha med saken att göra??

Ahhh kul att höra :D

Misstänkte det direkt att felet sitter i EGR:n när du beskrev felet.

Tyvärr brukar det vara svårt att komma fram till varför det blivit så här, och vad som felar.

Har inga bra tips på vad som kan vara fel, mer än att EGR:n öppnar för mycket i fel tidpunkt och då börjar det på det visset, med dom små ryckningarna.

riktigt jobbiga fel att få ordning på, enklast att få till det är nog att få tag i en som har meckat mycket med dessa motorer och provat sig fram till vad det är tidigare som felar när den gör så här.

Du har inte fått någon hjälp på dom amerikanska sidorna som jag har för mig du skrev att du hade läst om felet på, och där dom också nämde EGR ventilen.

Berätta vidare vad du får fram.

Mvh

MrV8

• 3 weeks later...

Hej!

Ny på forumet med en 95a gt 5,0 aut. läste denna tråd och har själv prob med att bilen ibland stannar,detta är dock vid tomgång ,typ om man släppt gasen och rullar,den kan även ibland rycka och misstända lite mellan 1000-1500rpm men sen drar det fint när man gasar på.

Kolla fördelaren idag och rengjorde alla polerna då det var en del slagg på dom,sen spruta jag in insprutnings rens i insuget efter alla konstens regler och detta verkar ha hjälpt, dock har jag bara kört 3 mil efter detta.

Vad tror ni??

Hej!

Ny på forumet med en 95a gt 5,0 aut. läste denna tråd och har själv prob med att bilen ibland stannar,detta är dock vid tomgång ,typ om man släppt gasen och rullar,den kan även ibland rycka och misstända lite mellan 1000-1500rpm men sen drar det fint när man gasar på.

Kolla fördelaren idag och rengjorde alla polerna då det var en del slagg på dom,sen spruta jag in insprutnings rens i insuget efter alla konstens regler och detta verkar ha hjälpt, dock har jag bara kört 3 mil efter detta.

Vad tror ni??

Tycker det låter lite som det är dax att rengöra tomgångmotorn. Femnollan kan ha lite svårt att hålla sig vid liv när denna grej inte flödar som den ska... Likaså rätt grundläge på gasspjället, korrekt justerad TPS osv - mycket är ju individuellt för varje motor helst om man trimmat lite, men det bör ändå inte var helt galet för att datorn ska hänga med...

hmm, kan det va så?? den misständer ju när man ska gasa på ibland,,dock nu 6 prob fria mil :)

Är inte totalt idiot men lite närmare info om tillväga gångsättet skulle va fint XP

hmm, kan det va så?? den misständer ju när man ska gasa på ibland,,dock nu 6 prob fria mil :)

Är inte totalt idiot men lite närmare info om tillväga gångsättet skulle va fint XP

Dags att göra en grundligare service med stift, kablar, lock, rotor osv?

Kolla TPS-värde, gör rent MAF, gör rent tomgångsmotor m.m.

Jo såg ju att rotor samt lock har varit bättre en gång i tiden,blir te å byta stift,kablar,rotor samt lock vid vinteröverhalningen ;P

dock får vi se vad bebisgrisen tar sej till idag på 6mil,,he he he