Jump to content

Recommended Posts

Håller på med en kompis -67 FB och har beställt och fått hem en fläktkåpa från CJ ponyparts men något stämmer inte. Antigen fel del eller ej original kylare. Mäter jag från övre anslutning kylare så är det drygt 8 cm till ytterkant kylarram. Dock tror jag att delen jag fått är fel. Dels att klistermärket säger 67-69 sitter över ett klistermärke som säger som märkningen på kåpan D0ZE tyder på 70-tal samt att fläkten tar i och passar inte.

Någon som har bild eller/samt kan mäta enligt ovan.

MVH

Roos

Big eller Small Block? De har olika typ av kylare och fläktkåpor.

Smallblocks bilar har en extra plåt på varje sida för att fylla

ut tomrummet mellan kylare och radiator support (kommer inte ihåg vad

det heter på svenska). Dessutom fanns flera olika storlekar på

Small Block kylaren. 16.44" höjd och 17.24" bredd respective 16.44"

och 20.24" för extra cooling inkl.289 HP.

390 motorer och Shelby 428 hade större kylare drygt 17"x 24"

Hoppas detta hjälper.

Mvh Bosse

Tack för infon. Det är en 289 utan AC, kylaren 20" dock skall denna kåpa hantera 20" med och utan AC men tar i övre slanganslutning vilket gör att fästerna inte passar. Någon som har måtten på övre anslutning till kanten. Har ca 8 cm. Någon som har en bra bild på en originalkåpa 1967, 289 2v utan AC vore jag tacksam.

Plåten på som sitter på baksidan och mellan ram och cellpaket säger 0330340, nollerna kan vara O.

MVH

Roosen

Hade samma problem för ca 20 år sedan med min 65:a Shelby. Den nya kylaren gjorde att kåpan inte passade utan tog i övre slangen.

Visade sig vara övre utsläppet på kylaren som var monterat närmare

mitten än original. Fick byta kylare.

Mvh Bosse

Satt precis och skrev ett mail till Mustangparts gällande samma problem.

8cm. från ram på min med.

Köpte en fläktkåpa av dej (SEG-210M) till min Mustang -67 med 289 motor den 18/11-08.

Den har blivit liggandes men för någon vecka sedan skulle jag prova att montera.

Fick då problem med att uttaget för övre kylarslang satt ca. 2” förskjutet i sidled (se bif.bild). Undre slanguttaget samt de fyra fästpunkterna verkar stämma.

På fläktkåpan står det DOZE-8146-B samt I-780-D

Kylet skall enl.förra ägaren vara ett nyinköpt (-04) 3-raders från Mustang Unlimited med art.nr.3403R.

Detta är jag ju dock inte helt säker på!

Har du nån bra lösning åt mej?

Hej!!

Vi har exakt samma problem och förutsättningar. Gick igenom min kvitton och såg att den var beställd via MU. Jag har tyvärr ingen lösning men det verkar som de har märkt sina fel eller inte vet. Samma märkningar som dig. Återkom gärna när du får svar från MU. Skumt värre!

Absolut, men inget alternativ. Någon som vet om vi fått fel del eller om något annat inte stämmer alt. tips?!

Bild någon?

/Roosen

På min kylare har jag uttaget mer åt höger så där passar kåpan du har. men då jag köpte min hos Rolands så var det redan bortskuret en del av plasten för röret. Så du får nog ta fram något vasst och kapa bort en bit.

Hej och tack för infon. Du har en -70 och enligt din bild så passar i allafall övre uttaget mot den fläktkåpan vi har. Bekräftar att det troligen är till -70 vi fått. Vi avvaktar svar från MU.

MVH

MR

Om du köper en ny kan jag köpa din "gamla" då min gått sönder i samband då mitt ena motorfäste gick sönder och fläkten tog i kåpan :cry: