Jump to content

Fråga bakaxel Mustang -84


Recommended Posts

Jag har en Granada med 302&C4, min orginal bakaxel är ju axvänlig men det blir högvarvigt på långtur.

Hursom, jag har en Mustang -84 med en V6a på 3,8 liter stående och funderar på vad det sitter för bakaxel på en sådan.

Är det något motsvarande 8"arn eller är det för vekt för 302'an?

Hur är utbudet av utväxlingar o reservdelar?

Vet inte vad det blir för vrid i nya maskin jag håller på att bygga ihop men den hamnar nog runt 250-270hk, renoverad botten del med 030 i borr, relativt mild edelbrock kam, portade toppar(skulle visst kunna flöda med möjlighet runt 300hk med rätt kombo i övrigt), en 500 edelbrock fyrportare med matchande insug, hedders och ev MSD tändning.

Har en 8" alternativt en 9"axel på gång men funderar om jag går över ån efter vatten.

Att välja en mustang axel känns helt rätt, dels håller jag mej i Fordsläkten och dels verkar utbudet på utväxlingar o diffbromsar vara trevligt.

Att jag får bygga om från delad till stel bakvagn vet jag men det passar bra in i den långsiktiga planen att göra raktframracer av Granadan

Hoppas frågan kan ställas här trots att jag inte kör Mustang.

Mvh Dahlberg

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att det är en 7.5" axel, det är den mindre av de 2 som fanns i FOXchassiet. Inget jag skulle satsa på, framför allt inte inte om rakframåka ligger i planen. Antingen hittar du en 8.8" som är den som satt i alla V8 FOX (79-93) eller så går du till 9". En bra byggd 8.8 kommer du långt med, men när du ska upp mot 1000hk o slicks är en välplanerad 9" förmodligen enda valet.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tack Jocke för svar!

Då skippar jag tanken på den axeln o säljer bilen vidare.

Som jag skrev i förra inlägget så har jag en 8" alternativt en 9" på gång, lite pyssel med 9" då den är för bred men att korta rören går ju o få tag på lagom långa drivaxlar borde ju inte vara någon omöjlighet.

1000hk o slicks ligger nog långt fram i utvecklingen men mycket vill ju ha mer så det kanske är lika bra att satsa på en 9" på en gång, om inte annat så blir den väl skottsäker med en mildare motor 8)

Hur är 8" vs 8,8"? Hopplös föråldrad o klen?

Vart kan prislappen på en 8,8" ligga?

Mvh Dahlberg

Link to comment
Share on other sites

8" är faktiskt ganska stark, sätter du i pinnbultar och stora brickor istället för vanlig skruv i pinjong supporten håller dom för bra mycket.

8.8 an är nästan lika stark som en 9" men lättare.

9" ska du helt klart satsa på om du tänker åka med slicks,finns hur mycket grejor till som helst och håller.

Bygg riktigt på en gång det blir billigare i slutändan.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...