Jump to content

Recommended Posts

Hejsan tänkte höra jag har ett Nos sniper kit hemma som är helt nytt o aldrig använt är detta något att stoppa i mustangen min bilen är en mustang Gt 2008 v8 eller rasar motorn.Vissa säger att motorn slits mycket mer med lustgas är detta sant??Vad bör jag tänka på?Bilen skall inte alltid köras hårt utan bara lite rödljusrace ibland då jag mest gillar att glida runt men ibland e det kul att köra på lite mer.Skall jag strunta i att ha detta system?

Kom med för o nackdelar.

Mvh Björn

CMC

Sök på lustgas på 2005+ tråden så får du lite mer kött på benen.

Har också funderat... :?:

Är det ett torrt eller våt lustgas kit du har?

Om det är våt så kan du köra på, torrt är mycket krångligare och mer risker inblandat.

Du kan ladda runt 100+ hp utan att bilen ska gå sönder, men det finns givetvis inga garantier.

450hp på bakhjulen på en original Mustang GT 05+ ska vara smärtgränsen, oavsett vad för produkt du använder för att nå detta, om du inte bygger en motor som levererar detta direkt utan extra laddning givetvis.

över 450 är det dags att börja bygga upp motorn och annat.

Under 100 shot så behöver du inte göra mer än att koppla in kitet och köra,

100+ så måste du ha en ny mjukvara samt andra tändstift.

Om du har annan mjukvara så kommer din bil vara slöare än original under tiden som du inte boostar, alltså hela tiden tills du sprutar gas.

Du kan ändra fram och tillbaka givetvis men du kan än så länge vad jag vet inte byta mjukvara under tiden som du kör, du får alltså stanna bilen, koppla in hand datorn och ladda ny mjukvara sedan köra.

Om du ska använda ditt kit, se till att det använder sig av en window switch, den gör att du inte sprejar gas vid för lågt var, du kan alltså sätta den på att spreja mellan 3000-6000V och enbart när du har gasen i botten. Eller givetvis mellan annat varv tal om du vill, 3-6 är dock rekommenderat, Spruta under och du riskerar att förstöra motorn. Samma med för högt givetvis.

Rensning rör är alltid trevligt, (purge pipe) så att du kan få ett bra tryck i rören, trycker på en knapp så den sprutar ut lite gas och på så sätt fyller systemet.

Finns massa andra roliga grejer, googla på det och läs lite trådar så kommer du nog fram till vad du behöver.

gl hf

Är det ett torrt eller våt lustgas kit du har?

Om det är våt så kan du köra på, torrt är mycket krångligare och mer risker inblandat.

Du kan ladda runt 100+ hp utan att bilen ska gå sönder, men det finns givetvis inga garantier.

450hp på bakhjulen på en original Mustang GT 05+ ska vara smärtgränsen, oavsett vad för produkt du använder för att nå detta, om du inte bygger en motor som levererar detta direkt utan extra laddning givetvis.

över 450 är det dags att börja bygga upp motorn och annat.

Under 100 shot så behöver du inte göra mer än att koppla in kitet och köra,

100+ så måste du ha en ny mjukvara samt andra tändstift.

Om du har annan mjukvara så kommer din bil vara slöare än original under tiden som du inte boostar, alltså hela tiden tills du sprutar gas.

Du kan ändra fram och tillbaka givetvis men du kan än så länge vad jag vet inte byta mjukvara under tiden som du kör, du får alltså stanna bilen, koppla in hand datorn och ladda ny mjukvara sedan köra.

Om du ska använda ditt kit, se till att det använder sig av en window switch, den gör att du inte sprejar gas vid för lågt var, du kan alltså sätta den på att spreja mellan 3000-6000V och enbart när du har gasen i botten. Eller givetvis mellan annat varv tal om du vill, 3-6 är dock rekommenderat, Spruta under och du riskerar att förstöra motorn. Samma med för högt givetvis.

Rensning rör är alltid trevligt, (purge pipe) så att du kan få ett bra tryck i rören, trycker på en knapp så den sprutar ut lite gas och på så sätt fyller systemet.

Finns massa andra roliga grejer, googla på det och läs lite trådar så kommer du nog fram till vad du behöver.

gl hf

är ett vått system som skall monteras så att det sprutar in i insugssidan enligt monterings anvisning men följde med någon brytare som skall sättas så att systemet aktiveras när spjället öppnas men vi har ju inget mekaniskt spjäll utan ett elektroniskt så där e jag lite fundersam har du något bra svar o lösning på detta?Okej så 75 hk går att köra utan problem att motorn lyser check engine osv?mycket bra info från din sida så det tackar jag verkligen för:)

Mvh Björn

Är det ett torrt eller våt lustgas kit du har?

Om det är våt så kan du köra på, torrt är mycket krångligare och mer risker inblandat.

Du kan ladda runt 100+ hp utan att bilen ska gå sönder, men det finns givetvis inga garantier.

450hp på bakhjulen på en original Mustang GT 05+ ska vara smärtgränsen, oavsett vad för produkt du använder för att nå detta, om du inte bygger en motor som levererar detta direkt utan extra laddning givetvis.

över 450 är det dags att börja bygga upp motorn och annat.

Under 100 shot så behöver du inte göra mer än att koppla in kitet och köra,

Riktigt så enkelt skulle jag inte påstå att det är. Allt går, men hur länge det håller är en helt annan sak. Jag har sett flertalet säga tack och hej på gatan och dynon här borta med allt från 50 till 150 kit.

Att modmotorn i 05+ mustangen skulle palla 450rwhp stämmer till viss del. Även där känner jag till, och har sett flertalet motorer gå åt skogen med dom siffrorna. Tune'en är viktigare än vad folk tror. Jag skulle ALDRIG säga till nån att bara koppla in och köra utan att få en riktig tune till bilen.

Och det ÄR skillnad på vilket sätt du tar dig dit. En motor kommer att hålla längre med ett bra turbokit eller centrifugal kompressor jämfört med en skruv. Skruven ger max vrid väldigt långt ner vilket sliter mer på motorn, och dom andra börjar inte ladda förrän högre upp i registret. Sen skapar skapar skruven betydligt högre tempsiffror vilket vi vet kan skada vilken motor som helst. Värme + vrid i låga varv = bye bye :)

100+ så måste du ha en ny mjukvara samt andra tändstift.

Om du har annan mjukvara så kommer din bil vara slöare än original under tiden som du inte boostar, alltså hela tiden tills du sprutar gas.

Du kan ändra fram och tillbaka givetvis men du kan än så länge vad jag vet inte byta mjukvara under tiden som du kör, du får alltså stanna bilen, koppla in hand datorn och ladda ny mjukvara sedan köra.

Om du ska använda ditt kit, se till att det använder sig av en window switch, den gör att du inte sprejar gas vid för lågt var, du kan alltså sätta den på att spreja mellan 3000-6000V och enbart när du har gasen i botten. Eller givetvis mellan annat varv tal om du vill, 3-6 är dock rekommenderat, Spruta under och du riskerar att förstöra motorn. Samma med för högt givetvis.

Rensning rör är alltid trevligt, (purge pipe) så att du kan få ett bra tryck i rören, trycker på en knapp så den sprutar ut lite gas och på så sätt fyller systemet.

Finns massa andra roliga grejer, googla på det och läs lite trådar så kommer du nog fram till vad du behöver.

gl hf

Viktigt att tänka på är stiften också, även om du laddar under 100hp. Stift som funkar optimalt för en sugmotor är verkligen inte optimala för lustgas. Så det blir en liten komprimiss där, när vill du att den ska gå som bäst? All motor or NOS?

Helt rätt ang. tune'en och windo switchen. Hade det på min Cobra och funkade kanon.

Purge ventil är mycket bra, men om ett system ska funka bra så ska man även ha flaskvärmare och om du bara ska köra då och då vid rödljus även en fjärröppnare. Kan vara lite jobbigt att behöva springa till bakluckan och öppna ventilen varje gång :)

Jag hade även en boost a pump som såg till att det alltid fanns tillräckligt med soppa i båda ledningarna, och en switch för att aktivera hela systemet.

Hejsan tänkte höra jag har ett Nos sniper kit hemma som är helt nytt o aldrig använt är detta något att stoppa i mustangen min bilen är en mustang Gt 2008 v8 eller rasar motorn.Vissa säger att motorn slits mycket mer med lustgas är detta sant??Vad bör jag tänka på?Bilen skall inte alltid köras hårt utan bara lite rödljusrace ibland då jag mest gillar att glida runt men ibland e det kul att köra på lite mer.Skall jag strunta i att ha detta system?

Kom med för o nackdelar.

Mvh Björn

CMC

Om du redan har kittet så kör på! Lustgas kan vara riktigt kul om det används rätt. Lite för och nackdelar har jag skrivit ovan.

Obs! Ovanstående är bara min åsikt från lite egen erfarenhet så det finns mycket mer info där ute som säkert kan berätta mera.

Är det ett torrt eller våt lustgas kit du har?

Om det är våt så kan du köra på, torrt är mycket krångligare och mer risker inblandat.

Du kan ladda runt 100+ hp utan att bilen ska gå sönder, men det finns givetvis inga garantier.

450hp på bakhjulen på en original Mustang GT 05+ ska vara smärtgränsen, oavsett vad för produkt du använder för att nå detta, om du inte bygger en motor som levererar detta direkt utan extra laddning givetvis.

över 450 är det dags att börja bygga upp motorn och annat.

Under 100 shot så behöver du inte göra mer än att koppla in kitet och köra,

Riktigt så enkelt skulle jag inte påstå att det är. Allt går, men hur länge det håller är en helt annan sak. Jag har sett flertalet säga tack och hej på gatan och dynon här borta med allt från 50 till 150 kit.

Att modmotorn i 05+ mustangen skulle palla 450rwhp stämmer till viss del. Även där känner jag till, och har sett flertalet motorer gå åt skogen med dom siffrorna. Tune'en är viktigare än vad folk tror. Jag skulle ALDRIG säga till nån att bara koppla in och köra utan att få en riktig tune till bilen.

Och det ÄR skillnad på vilket sätt du tar dig dit. En motor kommer att hålla längre med ett bra turbokit eller centrifugal kompressor jämfört med en skruv. Skruven ger max vrid väldigt långt ner vilket sliter mer på motorn, och dom andra börjar inte ladda förrän högre upp i registret. Sen skapar skapar skruven betydligt högre tempsiffror vilket vi vet kan skada vilken motor som helst. Värme + vrid i låga varv = bye bye :)

100+ så måste du ha en ny mjukvara samt andra tändstift.

Om du har annan mjukvara så kommer din bil vara slöare än original under tiden som du inte boostar, alltså hela tiden tills du sprutar gas.

Du kan ändra fram och tillbaka givetvis men du kan än så länge vad jag vet inte byta mjukvara under tiden som du kör, du får alltså stanna bilen, koppla in hand datorn och ladda ny mjukvara sedan köra.

Om du ska använda ditt kit, se till att det använder sig av en window switch, den gör att du inte sprejar gas vid för lågt var, du kan alltså sätta den på att spreja mellan 3000-6000V och enbart när du har gasen i botten. Eller givetvis mellan annat varv tal om du vill, 3-6 är dock rekommenderat, Spruta under och du riskerar att förstöra motorn. Samma med för högt givetvis.

Rensning rör är alltid trevligt, (purge pipe) så att du kan få ett bra tryck i rören, trycker på en knapp så den sprutar ut lite gas och på så sätt fyller systemet.

Finns massa andra roliga grejer, googla på det och läs lite trådar så kommer du nog fram till vad du behöver.

gl hf

Viktigt att tänka på är stiften också, även om du laddar under 100hp. Stift som funkar optimalt för en sugmotor är verkligen inte optimala för lustgas. Så det blir en liten komprimiss där, när vill du att den ska gå som bäst? All motor or NOS?

Helt rätt ang. tune'en och windo switchen. Hade det på min Cobra och funkade kanon.

Purge ventil är mycket bra, men om ett system ska funka bra så ska man även ha flaskvärmare och om du bara ska köra då och då vid rödljus även en fjärröppnare. Kan vara lite jobbigt att behöva springa till bakluckan och öppna ventilen varje gång :)

Jag hade även en boost a pump som såg till att det alltid fanns tillräckligt med soppa i båda ledningarna, och en switch för att aktivera hela systemet.

Hejsan tänkte höra jag har ett Nos sniper kit hemma som är helt nytt o aldrig använt är detta något att stoppa i mustangen min bilen är en mustang Gt 2008 v8 eller rasar motorn.Vissa säger att motorn slits mycket mer med lustgas är detta sant??Vad bör jag tänka på?Bilen skall inte alltid köras hårt utan bara lite rödljusrace ibland då jag mest gillar att glida runt men ibland e det kul att köra på lite mer.Skall jag strunta i att ha detta system?

Kom med för o nackdelar.

Mvh Björn

CMC

Om du redan har kittet så kör på! Lustgas kan vara riktigt kul om det används rätt. Lite för och nackdelar har jag skrivit ovan.

Obs! Ovanstående är bara min åsikt från lite egen erfarenhet så det finns mycket mer info där ute som säkert kan berätta mera.

Så alltså bör jag mappa om bilen på något sätt?? tänkte köra med 75hk nossel.Vad för stift bör jag använda?Vill ju inte att bilen skall gå som en påse skit när man kör utan gas men jag vill att hon skall gå bättre med gas.Och vet någon här på forumet vart jag kan fylla systemet i stockholms trackterna o va detta kostar??Mycket frågor blir det känns lite pinsamt då jag aldrig trimmat v8 o framförallt inte mustang.Är verkligen kanon nöjd me bilen men skall i mera pulver under huven till nästa sommar:)

Det kanske var lite otydligt men med "Det finns givetvis inga garantier"

Så menade jag att X bil kan gå sönder även om du ligger under 450rwhp,

Men jag antar att du skulle hålla med om att det är onormalt att våra bilar inte skulle hålla mellan 400-450rwhp?

Det är väl mer standard att det håller än inte?

Givetvis beror det på hur man kör, hur man tar hand om sin bil, och väldigt viktigt.. vilken mjukvara man har.

Att köra 75shot utan mjukvara är inte ett problem, men det är utan tvekan väldigt mycket bättre att använda en ny mjukvara.

Jag håller inte med om att det spelar någon roll upp till 450rwhp, jag har inte sett några som helst bekräftelser på att det skulle slita mer på motorn med dittan eller dattans ladd system, däremot håller jag med om värme problem, samt vilket tryck du boostar med.

Håll koll på att tempen stannar där den ska så ska det inte vara några problem.

Man ska givetvis inte heller varva för högt, låt varv spärren sitta runt 6000-6500, så är det inte heller ett problem.

stiften har vi redan nämnt som sagt och sen finns det en hel uppsjö med prylar man kan ha till sitt lustgas kit, orkade bara inte dra upp alla ;)

Kanske lite luddigt skrivet alltihop ber om ursäkt isof, har lite bråttom hörs ikväll puss hej

Det kanske var lite otydligt men med "Det finns givetvis inga garantier"

Så menade jag att X bil kan gå sönder även om du ligger under 450rwhp,

Men jag antar att du skulle hålla med om att det är onormalt att våra bilar inte skulle hålla mellan 400-450rwhp?

Det är väl mer standard att det håller än inte?

Givetvis beror det på hur man kör, hur man tar hand om sin bil, och väldigt viktigt.. vilken mjukvara man har.

Att köra 75shot utan mjukvara är inte ett problem, men det är utan tvekan väldigt mycket bättre att använda en ny mjukvara.

Jag håller inte med om att det spelar någon roll upp till 450rwhp, jag har inte sett några som helst bekräftelser på att det skulle slita mer på motorn med dittan eller dattans ladd system, däremot håller jag med om värme problem, samt vilket tryck du boostar med.

Håll koll på att tempen stannar där den ska så ska det inte vara några problem.

Man ska givetvis inte heller varva för högt, låt varv spärren sitta runt 6000-6500, så är det inte heller ett problem.

stiften har vi redan nämnt som sagt och sen finns det en hel uppsjö med prylar man kan ha till sitt lustgas kit, orkade bara inte dra upp alla ;)

Kanske lite luddigt skrivet alltihop ber om ursäkt isof, har lite bråttom hörs ikväll puss hej

Hejsan Royen tycker inte det var så farligt luddigt skrivet du har säkert bättre koll än vad jag har.Skall nog låte någon firma installera kitet då jag inte vill ha någon läcka o är ovan vid detta typ av trim så vill inte göra något fel.Skall leta lite stift o se vad som e bra för just lustgas men även funkar hyffsat bra när man puttrar normalt.O jag e en petig rackare när det gäller att vårda bilen så olje+oljefilter byte var 500-1000 mil på mina tidigare bilar är inget onormalt så något liknande lär det bli med mustangen oxå.

Dessa kiten som finns är väldigt lätta att installera faktiskt, men känner du dig osäker så är det lika bra att låta en firma med erfarenhet göra det åt dig.

Hade jag varit du så hade jag börjat med 75 shot och en beställt en mjukvara från någon som vet vad dom gör, typ brenspeed eller bamachips,

Om du inte har möjlighet att mappa den på någon dyno i närheten av dig iofs för det är alltid att föredra framför en e-mail tune.

Sen om du känner att du vill ha mer utan att satsa pengar på t.ex kompressor eller turbo, så skaffar du andra pluggar, t.ex följande http://www.brenspeed.com/3vr14s.html

+ny mjukvara.

Varva inte för mycket och spruta inte vid för låga varv så borde det gå fint för dig.

Om du själv installerar ditt kit så gör gärna en projektblogg eller liknande med mycket bilder osv, det är alltid kul att se ett projekt :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...