Jump to content

Recommended Posts

För 10 lax får du en demonterbar krok + balk och intyg som gör att du kan dra 1500kg på din mustang.

Låter det bra? Jag vill veta. Ditt svar avgör om vi jobbar vidare på att ta fram produkten eller om vi låter det vara!

img0024eaf.jpg

ps: Robert T: man måste borra otroligt mycket för att få den godkänd. Monteringen sker med 150cm långa vagnsbultar genom baksätet. ;-)

Lustigt att ena sidan man läser på står det att hela bilen blir sned om man drar släp med den och sedan går det helt plötsligt? Bygger ni ram under den då eller? :--

Lustigt att ena sidan man läser på står det att hela bilen blir sned om man drar släp med den och sedan går det helt plötsligt? Bygger ni ram under den då eller? :--

Att det går är inte helt klarlagt ännu. Vi pollar intresset bara.

Jag hade köpt det iallafall när jag skaffade bilen!

Så länge drag osv inte syns alls när den är bortmonterad!

Och att man får den godkänd av SBP...

/Jocce

Jag hade köpt det iallafall när jag skaffade bilen!

Så länge drag osv inte syns alls när den är bortmonterad!

Och att man får den godkänd av SBP...

/Jocce

vilket innebär att du inte är intresserad längre?

vilket innebär att du inte är intresserad längre?

Då jag haft bilen i 3 år och funderar på att byta så ser jag ingen större idé att göra en sån investering.

Skulle jag behållt bilen hade jag lätt kunnat tänka mig att göra det!

Var mer så jag menade!

/Jocce

har faktiskt lyckats få igenom en hidden hitch dragkrok på min gt 500..

löstagbar, MEN fast monterad (bultad) vid besiktningstillfället.

Bytte ut löstagbar amerikansk kula till EU godkänd ALDE.

Lite diskussion ..men det gick. Visserligen endast 900 kg dragvikt men lite kul att kunna hänga på min lilla tältvagn under en solig (inte denna sommar) semestervecka..

Lite diskussion ..men det gick. Visserligen endast 900 kg dragvikt men lite kul att kunna hänga på min lilla tältvagn under en solig (inte denna sommar) semestervecka..

hur lyckades du få 900 när det bara står 450 i boken?

Amerikanska uppgifter ger översatt drygt 908 kilo dragvikt.

"svensk besilktningsprutning"= 900 kg

så du får lägga på 1800lbs på kroken? Och det står var?

Som med allting annat som har med registrering och besiktning är det mesta godtyckligt hos bilprovningen.....

Jag har för mig att det numera går att få amerikanska drag godkända men att det är besiktningsmannens bedömning som avgör dragvikten, det kanske är som så att besiktningsmannen som godkände Runeb's krok kollade på dragbalken och inte i instruktionsboken?

Som med allting annat som har med registrering och besiktning är det mesta godtyckligt hos bilprovningen.....

Jag har för mig att det numera går att få amerikanska drag godkända men att det är besiktningsmannens bedömning som avgör dragvikten, det kanske är som så att besiktningsmannen som godkände Runeb's krok kollade på dragbalken och inte i instruktionsboken?

Om vi kan få det bekräftat så vore det grymmt. RuneB, kan du kolla?

Det enda jag behövde göra var att ersätta dragkula med EU godkänd..Alde. Dragstång monterades med genomgående bult+ låsbrickor

därefter slogs "villgäng" utanför mutter. Såg till att inte minsta glapp kunde kännas i dragstång. Tog med mig papper från tillverkare.

Viss diskussion förekom vid besök hos sbp...

Bil hade importerats från Tyskland via importör. Jag sa b.l.a att dragbalk

var monterad redan i USA.Regbesiktning med godkänt resultat i Tyskland

kunde uppvisas.

Summa summarum : Efter intensiv diskussion blev resultatet 900 kg dragvikt. Hänvisade bland annat att min importör bifogat ett tyskt besiktningsintyg..EU registrerungsbesichtigung..

och ett utdrag att dragkrok var godkänd i Tyskland på EU reg besiktning bara dragkulabyttes till tuv godkänd eller motsvarande. Efter regbes fram med vinkelslip och låsbar sprint...

Hidden hitch fungerar faktiskt bra..Vad som står i instruktionsbok diskuterades aldrig..Dragkrokens handlingar hänvisar bara till Ford Mustrang...

• 8 months later...