JohanT5 March 7, 2004 Report Share March 7, 2004 HejJag håller på att renovera en T5 cab -70 och har svetsat ihop nästan hela karossen. Nu tänkte jag svetsa dit förstärkningarna till bakre stötfångare. Dom som satt på T5:an från början är uppkapade. Det kan knappast ha gjorts i efterhand. Frågan är, ska dom vara uppkapade eller som på en -69 HT hela. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB March 8, 2004 Report Share March 8, 2004 Ska titta efter på min 70 cabbeJohn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT5 March 14, 2004 Author Report Share March 14, 2004 Ska titta efter på min 70 cabbeJohnHar du tittat? Vore jätte snällt, så jag vet hur det ska se ut innan jag svetsar dit dom.Någon annan som har en -70 cab? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 14, 2004 Report Share March 14, 2004 Hej.Tänkte höra med dig om din T5a har haft en dragkrokmonterad, i sådana fall kan det finnas en förklaring tillurtagen.Annars så är det exakt samma bitar som sitter på en69a som på en 70a oavsett kaross, och bör vara helt orörda och utan modifieringar. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT5 March 14, 2004 Author Report Share March 14, 2004 Jag tror inte det har varit dragkrok på den men jag är inte säker. Hittar inga spår efter drag.Det är lite underligt att dom är urkapade, jag kan inte se någon anledning. Dom sitter ju i bagaget under baklyserna. Om någon i efterhand kapade ur dom måste det ju funnits en anledning. Kan ju inte varit lätt att komma åt? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 14, 2004 Report Share March 14, 2004 Hej.Jag kan inte tänka mig att detta är gjort på fabrikutan snarare i efterhand.Vet inte om du har sett om det varit ett hål i plåtenantingen bakåt eller nedåt under denna förstärkning. Jag tror att det varit någon form av infästning fördrag, har du sett om det är någon som varit och kopplat el till ett eventuellt drag i bakluckan. Hur har det sett ut i ramben bak har du haft någraextra hål i denna, hur ser golvet ut framför tankenhar det funnits en serie av konstiga hål där.Saken är den att det finns minst två olika fastsättningav krok på sextiotalare.Alla dessa har ett specielt monterings mönster. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT5 March 15, 2004 Author Report Share March 15, 2004 Eldragningen är svår att kolla eftersom elkablarna ligger i en låda underst i förådet.Jag har bytt ut hela bakdelen men jag har kvar dom gamla delarna. Så hä ser det ut.Bakdelen kan ju vara utbytt någon gång i tiden men det såg inte ut som det med tanke på punktsvetsarna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 15, 2004 Report Share March 15, 2004 Hej.Jag går bet på detta, har kollat i sprängskisser på chassimen hittar ingen förklaring.På alla kaross typer så har denna del samma reservdelsnroch har inga synliga skilnader det är samma på 69-70. Jag tror att du fastnat på något som det inte går att få ett vetigt förklaring på.Den som kan svara på detta finns troligen bland någon avtidigare ägare.Personligen så skulle jag montera dom som det såg ut viddemontering, men jag tror inte det har någon betydelseom dom är s.k. orörda eller ursågade. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin June 12, 2008 Report Share June 12, 2008 Finns det någon sprängskiss på främre stötfångare på en 68? På vilka monteringsdetaljer som behövs osv., för att göra det riktigt om man säger så, med gummipackningar, brickor osv. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 June 12, 2008 Report Share June 12, 2008 Det finns en manual från Ford som heter "Body and collision parts" - där står det, och i MPC förstås...jag har en gammal katalog från NPD som har dessa skisser kopierade. I NPD's onlinekatalog finns förenklade versioner, men det går ganska bra att se detaljerna där. Går att zooma in oxo. www.npdlink.com sök i Mustangkatalogen på bumper, och du kommer rakt på. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin June 12, 2008 Report Share June 12, 2008 1000 tack! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin June 26, 2008 Report Share June 26, 2008 Nån som vet vilket håll man ska vända brickorna mellan stötfångaren fram och fästena. Dom som är "vikta"och pressade lite skumt... vet inte vad dom heter men ni kanske förstår ni som har sett dom... stora sidan upp eller ned? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 26, 2008 Report Share June 26, 2008 Hej.Det skall vara den breda delen mot delen somskruvas fast, brickan är cupad, dels för att geplats för vagnbultens fyrkant. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin June 26, 2008 Report Share June 26, 2008 Hej.Det skall vara den breda delen mot delen somskruvas fast, brickan är cupad, dels för att geplats för vagnbultens fyrkant. Aha då är jag med! Ungefär hur högt ovanför kanten jag markerat med pilen nedan ska fästena ligga då dom är monterade? Eller ska dom ligga i samma höjd... känns som 1 cm vore lagom men när man köper kinagrejjor så stämmer ju inget så nu måste jag modifera lite för att få det bra... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 26, 2008 Report Share June 26, 2008 Hej.Det är lite svårt att styra det, men det går, om du görså att du fräser med en borr i bakre hålen till stötfångaren,Fräs hålet ovalt uppåt nedåt så kan du flytta stötfångarenupp o ned genom at vicka fästena. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin June 27, 2008 Report Share June 27, 2008 ok, tack! Man ska fästena sitta monterad så att dom ligger jäms med kanten som pilen pekar på för att få stötfångaren i rätt höjd eller ska den upp eller ned? Som det blev då jag bara skuvad dit fästena så blev det lite hipp som happ så det är därför jag frågar... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 27, 2008 Report Share June 27, 2008 Hej.Vad jag kan förstå så skall stötfångaren vid monteringsitta ca 1cm ovanför kanten till frontplåten, den skallligga i linje med skärförlängarens pressning i underkant. Du kan också för att göra monteringen lite enklare, tabort sandplåten under, lättare att justera då man kommeråt, så måste man gjort på fabrik. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin June 27, 2008 Report Share June 27, 2008 Aha, perfekt tackar! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin July 3, 2008 Report Share July 3, 2008 Finner knappt ord för att beskriva passformen på nyinköpta stötfångarfästen så jag tror att jag låter bli... FY ***!!! (kunde inte låta bli...)Vad ska det vara för avstånd mellan stötfångaren och bilen om man tittar rätt upp ifrån? Ska man kunna se marken imellan eller ska den överlappa lite? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 July 3, 2008 Report Share July 3, 2008 Hej.Fram skall man inte kunna se ner imellan bil och stötf,stötfånaren skall ligga till hälften över den urtagnafigurfallsningen i plåt och skärmförlängares nederkant. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin July 3, 2008 Report Share July 3, 2008 whow! Då har jag lite mer att göra... tack! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.