Jump to content

Besiktning vartannat år ?


d.gustafsson

Recommended Posts

Jag har slutsiffra 6 på min musse och undrar om man kan besiktiga ena året i april och sedan köra hela nästa år t.o.m oktober för att sedan besiktiga året därpå och upprepa proceduren ?

Ska inte vara något problem med det, så gjorde man förr, när man hade en bil med slutsiffra 6 som skulle besiktigas varje år. ;);)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är lite osäker på detta men jag har för mej att när det gäller veteranfordon så är det två år efter senaste besiktning som gäller.

Har man haft en bil avställd en längre tid och sen ställer på och besiktigar den i januari tex. så ska nästa besiktning vara i januari om två år oavsett slutsiffra.

Kan det vara så eller?

Mvh Esa

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är lite osäker på detta men jag har för mej att när det gäller veteranfordon så är det två år efter senaste besiktning som gäller.

Har man haft en bil avställd en längre tid och sen ställer på och besiktigar den i januari tex. så ska nästa besiktning vara i januari om två år oavsett slutsiffra.

Kan det vara så eller?

Mvh Esa

Japp, för fordon som är 30 år eller äldre gäller att besiktning ska ske inom 24 månader från föregående besiktning. Slutsiffran i registreringsnumret spelar ingen roll.

(För fordon som är av 1950 eller äldre årsmodell finns ingen återkommande kontrollbesiktning. Det räcker med att fordonet en gång är godkänt.

Detta är ju kanske inte lika intressant för den genomsnittlige Mustangägaren, för Mustangerna kom ju lite senare.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...