streetsaleen September 17, 2009 Report September 17, 2009 Någon som vet vilken typ av glykol man kan köra med i Mustangen? Har mekonomen nån vettig glykol? Citera
grufman September 17, 2009 Report September 17, 2009 Någon som vet vilken typ av glykol man kan köra med i Mustangen? Har mekonomen nån vettig glykol?VC7B från Motorcraft Citera
streetsaleen September 17, 2009 Author Report September 17, 2009 men den e väl gul? jag har kört med grön innan, fast det kanske inte spelar nån roll nu när jag har en ny motor, och jag måste ha den tills imon eller på lördag ska plocka i motorn i bilen i helgen. Citera
RoTe September 17, 2009 Report September 17, 2009 men den e väl gul? jag har kört med grön innan, fast det kanske inte spelar nån roll nu när jag har en ny motor, och jag måste ha den tills imon eller på lördag ska plocka i motorn i bilen i helgen.Kör det som SKA vara i motorn. Är så himla retligt när det blandas hit och dit och man inte har en aning om vad som är i. Citera
streetsaleen September 17, 2009 Author Report September 17, 2009 Finns det inga andra företag som säljer det i närheten? typ Linköping, Norrköping? eller i Jkpg regionen.Tänkte om ni hade återförsäljare?Inte så himla sugen att på att åka så jättelångt för att köpa glykol Citera
streetsaleen September 17, 2009 Author Report September 17, 2009 haha, jag skulle bli skapligt förvånad om Ford hade det här i Tranås Men får la åka ner o kolla det imon. Citera
Badmanners September 17, 2009 Report September 17, 2009 Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angriper aluminiumet i motorn. Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken vad just din bil ska för en typ av glykol.Det finns även etylen baserad glykol som är "longlife" glykol, den glykolen har en mycket längre livslängd (bilens livslängd enligt vissa, men kolla bilens instruktionsbok försäkerhets skull), mot den vanliga etylenglykolen som rekommenderas att man ska byta vartannat år.Etylenglykolen är giftig men ger lite bättre frys och korrosionskydd än propylenglykolen som inte är lika giftig och dessutom mer miljövänlig. Vid byta av glykol bör den gamla glykolen därför lämnas in till en miljöstation.En 50/50 blandning av etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38ᵒC medans propylenglykolen vid samma blandning ger ett skydd ner till ca -33ᵒC.Glykolen har tre uppgifter att sköta i ett kylssytem, frostskydd, korrosionsskydd och att se till att kylvätskan får en högre kokpunkt.Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10ᵒC).Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man bytet kylarvätska, det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärja och skappa en massa avlagringar i motorn.Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108ᵒC, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108ᵒC så kommer det att börja koka igen med risk får skållning.Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det. I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din bil när det är dags för byte.Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha.Viktigt att tänka på är att man förvarar glykolen på ett säkert ställe, den söta smaken kan locka till sig djur och barn, en halv dl koncentrerad etylenglykol kan vara en dödlig dos för ett barn. Citera
*Micke* September 17, 2009 Report September 17, 2009 Då kan du köpa motor olja med Motorcraft SAE 5w20http://grufmanbil.se/produkt/7/?in=45Alla Ford handlare har den (tror jag )//Micke. Citera
Jonasm September 18, 2009 Report September 18, 2009 Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angriper aluminiumet i motorn. Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken vad just din bil ska för en typ av glykol.Det finns även etylen baserad glykol som är "longlife" glykol, den glykolen har en mycket längre livslängd (bilens livslängd enligt vissa, men kolla bilens instruktionsbok försäkerhets skull), mot den vanliga etylenglykolen som rekommenderas att man ska byta vartannat år.Etylenglykolen är giftig men ger lite bättre frys och korrosionskydd än propylenglykolen som inte är lika giftig och dessutom mer miljövänlig. Vid byta av glykol bör den gamla glykolen därför lämnas in till en miljöstation.En 50/50 blandning av etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38ᵒC medans propylenglykolen vid samma blandning ger ett skydd ner till ca -33ᵒC.Glykolen har tre uppgifter att sköta i ett kylssytem, frostskydd, korrosionsskydd och att se till att kylvätskan får en högre kokpunkt.Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10ᵒC).Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man bytet kylarvätska, det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärja och skappa en massa avlagringar i motorn.Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108ᵒC, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108ᵒC så kommer det att börja koka igen med risk får skållning.Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det. I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din bil när det är dags för byte.Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha.Viktigt att tänka på är att man förvarar glykolen på ett säkert ställe, den söta smaken kan locka till sig djur och barn, en halv dl koncentrerad etylenglykol kan vara en dödlig dos för ett barn.Tänkte just säga samma sak. Glykolen till aluminium brukar vara röd Citera
streetsaleen September 19, 2009 Author Report September 19, 2009 okej, har haft mkt kontakt med honom, men nu så har jag redan fixat glykol tillfälligt. Citera
Tobias CMC1505 September 19, 2009 Report September 19, 2009 Glykol kan du beställa eller köpa hos närmaste verkstad.Man behöver inte ta in någon speciell från Usa för att någon säger det.I en vanlig motor så är Aluminum, Aluminum och Järn, Järn.Bara att se till å köpa glycol för en alu-motor så är ditt problem löst.Vilken Mekonomen eller bilmeck som helst kan skaffa detta.Har en kompis som tävlar i (nu kommer jag såklart inte ihåg vad klassen heter) men klassen under STCC.Dom kör med glycol till Alumotor som dom köpt på OKQ8.Det har funkat dem sista 6 åren... så funkar nog för dig också. Citera
laxkungen July 24, 2010 Report July 24, 2010 Är Biltemas glykol på 3 liters dunk ok till en mustang av 66 års modell?? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.