Jump to content

lufta kopplingen??


streetsaleen

Recommended Posts

Jag hade tänkt lufta min koppling på min Mustang 05:a, någon som har lite erfarenhet av hur man ska bära sig åt? jag har ej nån maskin som det står i min verkstadshandbok att man ska använda när man luftar systemet.

Man använder en vacuumpump som man sätter på bromsvätskebehållaren. Sen dumpar man kopplingen 3-4 gånger. Enda sättet. Det är HELT omöjligt annars.

Link to comment
Share on other sites

vart kan man få tag i en sån då??

såg att mekonomen säljer en typ av bromsluftningsverktyg som man trycksätter i bromsvätskebehållaren? borde inte en sån funka lika bra?

och det är ju samma vätska som i bromsarna. samma behållare o system.

du ska inte trycksätta, du ska vacuumsätta

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju några olika alternativ på vacuumpumpar... Såg att Hansen Racinng hade nån bla. Har du inte en Wurth-butik i närheten av tranås?

Jag har själv en sån på nedre bilden och den funkar skitbra att dra ur luft ur bromsok och kopplingar om man inte har nån tillgänglig slav i garaget som kan hålla broms/kopplingstryck.

Kruxet i ditt fall kan ju vara att få till ett lock som passar bra till vätskebehållaren och dessutom tätar...

Å andra sidan funkar ett lock, en slangbit och truten rätt bra med.... eller om du har nån annan i närheten som suger bättre.....

Hur lät det där förresten.... du vet hur jag menar iaf... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag ser av Wurth e deras bilar som brukar åka omkring ibland i Tranås. men får la ta o kontakta dom i veckan o se va dom har att erbjuda. lite koppling finns det ju, men inte som den var innan jag tog bort växellådan.

Skulle man inte eventuellt kunna få låna den av dig o testa om den funkar på bilen?

Tänkte mest på om den e dyr att köpa, då jag förmodligen bara kommer använda den 1 gång :P

Link to comment
Share on other sites

Vad jag tror Grufman menar till din så behöver du ett lock med slanganslutning till din vätskebehållare för att på så vis "dra" ut luften bakvägen. Så löser du bara locket är det nog inga problem alls...

Hur ser det ut på 05 och upp? är det lös slavcylinder eller hydrauliskt urtramplager?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag tror Grufman menar till din så behöver du ett lock med slanganslutning till din vätskebehållare för att på så vis "dra" ut luften bakvägen. Så löser du bara locket är det nog inga problem alls...

Hur ser det ut på 05 och upp? är det lös slavcylinder eller hydrauliskt urtramplager?

det är en hydralisk urtrampningslager. Men det svåra e ju att hitta ett (lock) gummi tätning som passar till bromsvätskebehållaren.

men jag kan mäta hur stort hålet är till behållaren. Men sen är det ju om det är samma gänger som den du har?? :?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt lufta min koppling på min Mustang 05:a, någon som har lite erfarenhet av hur man ska bära sig åt? jag har ej nån maskin som det står i min verkstadshandbok att man ska använda när man luftar systemet.

Man använder en vacuumpump som man sätter på bromsvätskebehållaren. Sen dumpar man kopplingen 3-4 gånger. Enda sättet. Det är HELT omöjligt annars.

Jag använde damsugaren.... blir vacum med den också!

Gick åt lite tejp men billigt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...