Jump to content

Recommended Posts

Jag håller på att renovera min c4 (?) låda och tänkte samtidigt byta turbinen. Det som jag inte blir klok på är att det är 32 splines på ingående axel i växellådan? Jag trodde det var 24/26 splines som gäller för en c4 eller är jag helt ute och cyklar? På servon står det "H" och C8ZP-7D027-A. Vilket jag får till C4 Mustang 68.

När jag kollar på Converters finns ju bara med 24/26 splines till C4 och jag räknade splines inne i min turbin och får det till 32.. Möjligen 31 om jag räknade lite fel :roll:

Vad har jag för grejer egentligen?

Ja där ser man! Det finns förklaringar till allt :lol:

Jag har ju lämnat in lådan för renovering så det är därför jag räknade splines i turbinen. Då sitter alltså ingående axel löst mellan turbinen och lådan då, rätt?

Om jag nu ska köpa en ny turbin, vad är det man ska tänka på förutom stallspeed, och bultdiameter (10,5") ? Är det alltid lika många splines i turbinens stator? Jag tänker så att den passar på axeln...

Tack

Då sitter alltså ingående axel löst mellan turbinen och lådan då, rätt?

Kan man säga.

För ett tag sedan la jag upp ett klipp på youtube där man ser funktion

http://www.youtube.com/watch?v=8Ag8w4PLo7M

Det finns 3 olika drivaxlar till Ford (för att göra det enkelt!!! :evil: )

24/24splines

24/26 splines

26/26 splines

Du har troligen 24/24 splines axel

Ska du bara göra en original renovering är det inget annat att tänka på

Skönt det är med folk som kan!

Räknat "rätt" axel nu det stämmer det är 24 splines ;)

En fråga kvarstår dock... Är det alltid/oftast 32 splines i turbinens stator till en c4 eller hur vet man om det passar, det blir ju två axlar som ska ha rätt antal splines när man byter turbin :?: