LAnders September 25, 2009 Report September 25, 2009 Vad ska man se upp med om man hittar en sådan här bil?http://www.blocket.se/gavleborg/Mustang ... ca=1_4&w=3Allt måste väl i princip förstärkas, vissa komponenter mer? Det är ju bara vanliga 4,6 l motorn med original 304 hk. Citera
ThomasFB September 25, 2009 Report September 25, 2009 Vad ska man se upp med om man hittar en sådan här bil?Kanske det här: Citera
LAnders September 25, 2009 Author Report September 25, 2009 Risken är väl det. Rubriken skulle vara:Originalmotor (304 hk), vet inte varför ändringen jag gjorde inte kom med. Transportstyrelsen anger samma effekt för bilen. Hur mycket effekt kan man "riskfritt" plocka ur en standard 4,6:a? Det säljs kompletta kompressorkit som skall ge 475 hk (eller var det 425?) för 60 000:- mappat och klart.Frågan är om inte bilprovningen också 'märker' ett kompressorsystem, och det är väl en hel del jobb att plocka bort grejorna vid besiktningen? Citera
1096 September 25, 2009 Report September 25, 2009 Klart bilprovningen märker det.... sen är det hur brett de har mellan fingrarna. Men ofta är det ju upp till dig själv, menar om du kör med ett kompressorhjul som inte ger nåt vidare tryck vid bilprovningen så är det ju rent juridiskt sett okej. Annars är det ju ny regbesiktning för den nya effekten och då är vi inne på ändrat eller ombyggt fordon beroende på hur mycket man gjort - allt går utom små barn och trasiga klockor. Citera
fenne September 28, 2009 Report September 28, 2009 Risken är väl det. Rubriken skulle vara:Originalmotor (304 hk), vet inte varför ändringen jag gjorde inte kom med. Transportstyrelsen anger samma effekt för bilen. Hur mycket effekt kan man "riskfritt" plocka ur en standard 4,6:a? Det säljs kompletta kompressorkit som skall ge 475 hk (eller var det 425?) för 60 000:- mappat och klart.med motorn helt original brukar dom säga 450hk på hjulen klarar den. så om den motorn i fråga är original så hade nog inte jag vågat köra den. Citera
AJ September 28, 2009 Report September 28, 2009 Annars är det ju ny regbesiktning för den nya effekten och då är vi inne på ändrat eller ombyggt fordon beroende på hur mycket man gjort - allt går utom små barn och trasiga klockor.Nä, just det går inte, regbesiktning går inte, krävs massa tillverkarintyg, ombyggt fordon får bara ha 15kw/100 kilo bil och där spricker det. Orginal så har Mussen ca 13kw/100 kg så då får det bli blyvikter i bilen för att komma upp i 2,5 ton eller liknande. Citera
1096 September 28, 2009 Report September 28, 2009 Annars är det ju ny regbesiktning för den nya effekten och då är vi inne på ändrat eller ombyggt fordon beroende på hur mycket man gjort - allt går utom små barn och trasiga klockor.Nä, just det går inte, regbesiktning går inte, krävs massa tillverkarintyg, ombyggt fordon får bara ha 15kw/100 kilo bil och där spricker det. Orginal så har Mussen ca 13kw/100 kg så då får det bli blyvikter i bilen för att komma upp i 2,5 ton eller liknande.Självklart inte med 625hk...Antar även att denna motor är avgascertifierad som orginal och då skiter det ju sig rätt kvickt. Finns ju dock en del som lyckats besikta sina bilar med kompressorer och dylikt men då förutsätts ju att bilen klassar in i siffrorna som ändrat eller ombyggt fordon om det ska gå rätt till. Välj ett kompressorkit som är smidigt att plocka av annars... Citera
1096 September 28, 2009 Report September 28, 2009 Annars är det ju ny regbesiktning för den nya effekten och då är vi inne på ändrat eller ombyggt fordon beroende på hur mycket man gjort - allt går utom små barn och trasiga klockor.Nä, just det går inte, regbesiktning går inte, krävs massa tillverkarintyg, ombyggt fordon får bara ha 15kw/100 kilo bil och där spricker det. Orginal så har Mussen ca 13kw/100 kg så då får det bli blyvikter i bilen för att komma upp i 2,5 ton eller liknande.Självklart inte med 625hk...Antar även att denna motor är avgascertifierad som orginal och då skiter det ju sig rätt kvickt. Finns ju dock en del som lyckats besikta sina bilar med kompressorer och dylikt men då förutsätts ju att bilen klassar in i siffrorna som ändrat eller ombyggt fordon om det ska gå rätt till. Välj ett kompressorkit som är smidigt att plocka av annars... Citera
AJ September 28, 2009 Report September 28, 2009 Välj ett kompressorkit som är smidigt att plocka av annars... Som t ex en Vortech V3 Citera
LAnders September 29, 2009 Author Report September 29, 2009 Det blir för krångligt med de nya mustangerna hör jag...Ett alternativ: (1 100 hk) Citera
baxarn January 29, 2010 Report January 29, 2010 Jag körde med en 460" med Noz i min HT-69:a i 3 år, bilprovningen sa ingenting. den var reggad med en 302":a Citera
Tobias CMC1505 January 29, 2010 Report January 29, 2010 Saken med NoS är det att du bara kan plocka bort tuben så försvinner dom hästarna helst plötsligt.Sen är det bara att sätta in det efter besiktningen igen. Citera
bj0rne January 30, 2010 Report January 30, 2010 Det blir för krångligt med de nya mustangerna hör jag...Ett alternativ: (1 100 hk) Jaså det är så man gör för att trivas med en Impala Jag har provat att äga Impala 65'a...men inte av den kalibern tyvärr.Dock kryade jag på mig och blev Mustangägare istället /Björn Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.