Jump to content

Originalmotor (325 hk) med 625 hk. Hur håller det?


LAnders

Recommended Posts

Risken är väl det. Rubriken skulle vara:

Originalmotor (304 hk), vet inte varför ändringen jag gjorde inte kom med. Transportstyrelsen anger samma effekt för bilen.

Hur mycket effekt kan man "riskfritt" plocka ur en standard 4,6:a? Det säljs kompletta kompressorkit som skall ge 475 hk (eller var det 425?) för 60 000:- mappat och klart.

Frågan är om inte bilprovningen också 'märker' ett kompressorsystem, och det är väl en hel del jobb att plocka bort grejorna vid besiktningen?

Link to comment
Share on other sites

Klart bilprovningen märker det.... sen är det hur brett de har mellan fingrarna. Men ofta är det ju upp till dig själv, menar om du kör med ett kompressorhjul som inte ger nåt vidare tryck vid bilprovningen så är det ju rent juridiskt sett okej.

Annars är det ju ny regbesiktning för den nya effekten och då är vi inne på ändrat eller ombyggt fordon beroende på hur mycket man gjort - allt går utom små barn och trasiga klockor.

Link to comment
Share on other sites

Risken är väl det. Rubriken skulle vara:

Originalmotor (304 hk), vet inte varför ändringen jag gjorde inte kom med. Transportstyrelsen anger samma effekt för bilen.

Hur mycket effekt kan man "riskfritt" plocka ur en standard 4,6:a? Det säljs kompletta kompressorkit som skall ge 475 hk (eller var det 425?) för 60 000:- mappat och klart.

med motorn helt original brukar dom säga 450hk på hjulen klarar den. så om den motorn i fråga är original så hade nog inte jag vågat köra den. :)

Link to comment
Share on other sites

Annars är det ju ny regbesiktning för den nya effekten och då är vi inne på ändrat eller ombyggt fordon beroende på hur mycket man gjort - allt går utom små barn och trasiga klockor.

Nä, just det går inte, regbesiktning går inte, krävs massa tillverkarintyg, ombyggt fordon får bara ha 15kw/100 kilo bil och där spricker det. Orginal så har Mussen ca 13kw/100 kg så då får det bli blyvikter i bilen för att komma upp i 2,5 ton eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Annars är det ju ny regbesiktning för den nya effekten och då är vi inne på ändrat eller ombyggt fordon beroende på hur mycket man gjort - allt går utom små barn och trasiga klockor.

Nä, just det går inte, regbesiktning går inte, krävs massa tillverkarintyg, ombyggt fordon får bara ha 15kw/100 kilo bil och där spricker det. Orginal så har Mussen ca 13kw/100 kg så då får det bli blyvikter i bilen för att komma upp i 2,5 ton eller liknande.

Självklart inte med 625hk...

Antar även att denna motor är avgascertifierad som orginal och då skiter det ju sig rätt kvickt.

Finns ju dock en del som lyckats besikta sina bilar med kompressorer och dylikt men då förutsätts ju att bilen klassar in i siffrorna som ändrat eller ombyggt fordon om det ska gå rätt till.

Välj ett kompressorkit som är smidigt att plocka av annars... ;)

Link to comment
Share on other sites

Annars är det ju ny regbesiktning för den nya effekten och då är vi inne på ändrat eller ombyggt fordon beroende på hur mycket man gjort - allt går utom små barn och trasiga klockor.

Nä, just det går inte, regbesiktning går inte, krävs massa tillverkarintyg, ombyggt fordon får bara ha 15kw/100 kilo bil och där spricker det. Orginal så har Mussen ca 13kw/100 kg så då får det bli blyvikter i bilen för att komma upp i 2,5 ton eller liknande.

Självklart inte med 625hk...

Antar även att denna motor är avgascertifierad som orginal och då skiter det ju sig rätt kvickt.

Finns ju dock en del som lyckats besikta sina bilar med kompressorer och dylikt men då förutsätts ju att bilen klassar in i siffrorna som ändrat eller ombyggt fordon om det ska gå rätt till.

Välj ett kompressorkit som är smidigt att plocka av annars... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Det blir för krångligt med de nya mustangerna hör jag...

Ett alternativ: (1 100 hk)

Jaså det är så man gör för att trivas med en Impala ;)

Jag har provat att äga Impala 65'a...men inte av den kalibern tyvärr.

Dock kryade jag på mig och blev Mustangägare istället 8)

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...