Jump to content

Upplands motor (Ford återförsäljare) gör bort sig!


RoTe

Recommended Posts

Eftersom jag bara kör på sommaren så bryr jag mig inte ett smack att det inte är en 0- olja som jag använder. Däremot så tycker jag att -30 är i minsta laget. Men Fords smörjoljeutvecklare är väl förmodligen smartare än Shells o Castrols....not!

Link to comment
Share on other sites

Jag fick som svar ifrån Saleen att köra på 5W-30 olja, just nu kör jag med Pennzoil. mineralolja visserligen, för att senare gå över till full syntetisk

så jag tror inte det skiljer något speciellt mellan 5w-30 och 20 eller har jag fel?

Om din motor skulle gå riktigt varm vid nåt tillfälle så koksar -20 oljan tidigare än -30. Syntet slår mineralolja (av samma märke) alla dagar i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick som svar ifrån Saleen att köra på 5W-30 olja, just nu kör jag med Pennzoil. mineralolja visserligen, för att senare gå över till full syntetisk

så jag tror inte det skiljer något speciellt mellan 5w-30 och 20 eller har jag fel?

Om din motor skulle gå riktigt varm vid nåt tillfälle så koksar -20 oljan tidigare än -30. Syntet slår mineralolja (av samma märke) alla dagar i veckan.[/quote:222jyln7]

fords 5w20 är främst framtagen för att sänka bränsleförbrukningen, och den är godkänd tillbaka till 91 för vissa v8 motorer. Rätt många va skeptiska när 5w20 kom för 5-6 år sedan, men den verkar funka bra. Våra kunder är nöjda och man hör inte direkt några larmrapporter på nätet heller. För mig är det viktigaste att följa tillverkarens rekomendation/specifikation. I min audi kör jag bara olja som är godkänd av vag, och i min town car kör jag självklart bara ford-oljor. Jag har inte kompetensen att bedöma att en olja är bättre än en annan olja, även om i princip allt på marknanden idag är "bra oljor". Better be safe than sorry.

Link to comment
Share on other sites

Exempel: Volvos diesel, D5 ska ha ACEA A5/B5 , 0W-30 motsvarar även WSS-M2C913-A

A5/B5 är en högkvalitativ bränslebesparande klass (inte lämplig för äldre motorer som kräver högre viskositet). A5/B5 motsvarar A3/B4 (och jag bryr mig inte om sista millilitern)som är gjord för direktinsprutade dieslar samt de flesta bensinmotorerna. Skillnaden är bränslebesparingen (friktion). WSS-M2C913-B är enklare och denna kan vara 5W-30

Ford generell norm är WSS-M2C913 A1/B1 .

Denna motsvarar en (delsyntetisk) olja i klass ACEA A1 och B1, eller API- SJ . (Hos Shell är det Helix F 5W-30). Till skillnad från premium A3/B4 är A1 och B1 baskvalitet!

Detta innebär att vill man ha premium, är det A3/B4 eller högre som gäller

Mångas huvudleverantör Biltema har en syntet ( 5W-40) ACEA A3/B4, API SL (”L” är högre än ”J”) och klarar då Fords norm.

Vidare hittar man 5W-30 longlife (ACEA A3/B4) samt 0W-30 (ACEA A5/B5).

Så viktigast är att uppfylla MINST normen (högre =OK) samt viskositetens sommartal, i detta fall –30. 5W vid minus 25 C, och 0W vid minus 30 grader är ”kalläget” vid start eller om man kör i norrland som detta blir viktigt.

De av Upplands motor rekommenderade Castrololjorna uppfyller då dina behov, de 2 första alternativen är ju premium och det sista förslaget basoljan Magnatec (dvs API SL, ACEA A1/B1, Ford WSS-M2C913-A, WSS-M2C913-B )

Det intressanta är, att Castrols oljor hittar man kanske hos sin huvudleverantör!!!

I våra gamla motorer vill man normalt ha högre viskositet när den är varm, så då strävar man kanske åt 5W-40 eller 5W-50. Syntet A3/B4/B5 / API SL finns hos alla leverantörer.

(Tusan, det ser rörigt ut, men jag orkar inte finskriva…) :--

Tillägg. ser man på Grufman förslag, så uppfyller de normen dvs helt korrekt smörja

Link to comment
Share on other sites

Tror du har rätt Grufman. :shock:

Jag tror iofs att det har gått SNOBBERI i detta med olja

men det är klart, det är FET pengar för tillverkarna att hetsa

användarna emot varandra. :twisted:

Detb går säkert bra att använda vanlig så kallad mineralolja

i våra bilar så länge vi inte har turbo eller kompressor,

men en sak är säker när det gäller olja, det ä'r en jäkla massa

skitsnack i alla fall. :roll:

Bara mina tankar. :roll:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kuriosa: Jag hade en V70 AWD turbo -99 i några år. Plötsligt blev en service betydligt dyrare. Oljan kostade 800:- mot ca 175:- de tidigare gångerna. I instruktionsboken står (om minnet är korrekt) mineral 10W-30 som alltid hällts i. Plötsligt hade de hällt i syntetolja. Jag påpekade detta och fick frågan om inte mekanikern sagt till om detta. "Nej, och varför plötsligt syntet?". "Därför att Bilia tagit generellt beslut att hälla i syntetolja"! "OK, sa jag, men duger inte det som Volvo skrivit?" Jag fick 500:- tillbaka!

Link to comment
Share on other sites

Kuriosa: Jag hade en V70 AWD turbo -99 i några år. Plötsligt blev en service betydligt dyrare. Oljan kostade 800:- mot ca 175:- de tidigare gångerna. I instruktionsboken står (om minnet är korrekt) mineral 10W-30 som alltid hällts i. Plötsligt hade de hällt i syntetolja. Jag påpekade detta och fick frågan om inte mekanikern sagt till om detta. "Nej, och varför plötsligt syntet?". "Därför att Bilia tagit generellt beslut att hälla i syntetolja"! "OK, sa jag, men duger inte det som Volvo skrivit?" Jag fick 500:- tillbaka!

Lite farligt det där.

För många år sedan när jag köpte min V70 -99 2.5T så tittade jag i

de papper som föregående ägare skickat med och såg att firman han

servat bilen hos sedan den var ny hade fylt bilen med helsyntet.

Självklart tänkte jag inte mer på det, det är ju ändå en turbo så

helsyntet är bara kallas för den.

Märkte efter efter några månaders användning att oljenivån sjunkit

lite så jag öppnade oljelocket och fylde på med lite frisk och fin

helsyntet och åkte hem (besökte föräldrarna). Hade ca 2 mil hem och

när jag kom ut på E18 och hade 5 minuter kvar tills jag var hemma

så tände sig oljelampan.

*HELVETE* Kastade mig in på närmaste avfart och stannade till vid

en mack. Stängde av bilen och började felsöka. Något lurt är det tänkte

jag och startade bilen igen och allt var fint och alla lampar lyste med

sin frånvaro.

Precis när jag svängde in på parkeringen hemma så tände sig den jäveln

igen och jag ringde en bekant som jobbar som volvo-mekaniker.

Han tog sig en tur förbi och vi bogserade bilen hem till honom.

Hade inte tid att vara kvar så jag fick lift hem igen.

Dagen efter kom svaret. Firman nere i Skåne (där f.d. ägare bor) hade

fyllt med mineralolja som hade sotat en hel del i motorn. På kvittot så

stod det där emot helsyntet olja. När jag tankade i det så skapade jag

en mycket fin inre motortvätt som gjorde att allt mysigt bränt hamnade

i oljepumpen som skar ihop som en dålig bearnaise.

Ångtvätt av motor, ny oljepump och lite annat smått och gott gjorde

mig inte så lycklig den månaden :(

Link to comment
Share on other sites

no problems. Du kan blanda bara du håller inom rätt krav från tillverkaren. Dock är det som att blanda ett fint och ett sämre rött vin! Den "sämre" kvaliten blir dominerande.

Så länge vinet innehåller tillräckligt många "hol" så spelar det väl ingen roll. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...