Henke CMC 2232 October 19, 2009 Report October 19, 2009 Halloj!Var hos min svärfar i helgen o hjälpte honom med några av hans projekt.Han bygger Street Rod's och renoverar gamla 20-40talare på fritiden ochhar några garage som är överfylda med prylar.Vi höll på att gräva fram lite bakaxlar och T-ford motorer djupt inne i ett"bortglömt" utrymme och där fastnade mina ögon på något som såg liteblåaktigt ut. Självklart var det en gammal Ford-motor som låg o samladedamm. Snabbt som attan grävde jag mig in och grävde fram den och plockade upp den med motorlyften.Nu är det så att jag inte har en susning om vad detta är för lik men skrämmaliv i den vill jag absolut.Började skrubba lite på den och hittade lite koder men blev inte såmycket klokare än att det kan vara en 360 eller 390.Skulle bli hemskt glad om någon kunde få fram något mer om den.Ena toppenBak o fram 105Någon kodNått?"D3TE"Insug "D4TE9425B1A" Citera
JohnB October 19, 2009 Report October 19, 2009 Lite søk og hittade;The 330MD, 359, 361, 389 and 391 were all designated as "FT" engines as opposed to "FE" passenger car engines. FT's were used in medium and HD trucks. The blocks were cast from a high-grade iron alloy with manganese, silicon and other alloys added to improve durability. Most blocks were strengthened with thicker main caps and main bearing webs. The FT uses the FE oiling system, including hydraulic lifters. A larger distributor shaft bore was used in the FT to accomodate a larger 5/16" HD oil pump drive shaft. FT blocks do not have the "352" cast into the front of the block like FE's. Most, but not all FT's have a mirror image "105" cast into the front of the block. The front snout on the FT's crank is a larger diameter than the FE's, so must be turned down to use FE components on the front of the motor. All FT's used forged cranks. Forged cranks can be identified by a wide parting line as opposed to a very thin line on cast cranks. Also, if the crank is out of the motor, hold it up in the air with a pliers or piece of wire (not held with your hand) and smack a counterweight with a hammer. If it rings like a bell, it's forged. Hope this helps. Delnummer typ D4TE decodas så her;D= 70 talet (c= 60 talet, E = 80 talet)4 = 1964,74,84 osvKombinerat D4 = Designat for 1974 modeller og senareTE = Truck Engine.Se om du hittar nåt nummer innstansad bak på motoren. Finns ofte oppe der veksellådan er fastkruvad.Troligvis er detta en 361 från 73/74 modell Pick Up, men det er svårt att va seker før du har tagit av en topp og mått cylinderdiameter og slag;-)Desutom va dom flesta Pick Ups fån 68 til 76 utrustad med 2 port forgasare. Datumkoden ser ut på bilden som 3L25 = 25 November 1973.Nummeret på innsuget (9425) er Ford språk for just innsug.D4TE9425B1A = 1974 Truck Engine Innsug Version B1A.Titta også på fordeleren og se vilket nummer som står der. Se også om det er Motorcraft eller Autolite.John Citera
Henke CMC 2232 October 19, 2009 Author Report October 19, 2009 Tack så mycket John!Det var ungefär den informationen jag hittade om den.Motorn finns ungefär 12 mil ifrån mig så jag ser den inteså ofta. Förhoppningsvis kan jag börja rota i den om tvåveckor.Ska ta bort ett tändstift och kontrollera slaglängd för attfastställa exakt vad det är för nått. När svärfar fick tagpå motorn för 10 år sedan så var det en bekant till honomsom ville köpa den av honom på grund av att det var en390 men detta är jag som sagt inte helt 100 på.Något som jag blev lite nyfiken på är något som jag lästepå en amerikansk sida om att 360/390FT blocket går attborra upp och göra om till en 428 Är lite sugen på att leka lite med den där motorn om mansäger så.Om det inte skulle gå att få ut något roligt av den så tarjag o använder den till min påbörjade T-23'a Street Rod. Citera
JohnB October 19, 2009 Report October 19, 2009 Tack så mycket John!Det var ungefär den informationen jag hittade om den.Motorn finns ungefär 12 mil ifrån mig så jag ser den inteså ofta. Förhoppningsvis kan jag börja rota i den om tvåveckor.Ska ta bort ett tändstift och kontrollera slaglängd för attfastställa exakt vad det är för nått. När svärfar fick tagpå motorn för 10 år sedan så var det en bekant till honomsom ville köpa den av honom på grund av att det var en390 men detta är jag som sagt inte helt 100 på.Något som jag blev lite nyfiken på är något som jag lästepå en amerikansk sida om att 360/390FT blocket går attborra upp och göra om till en 428 Är lite sugen på att leka lite med den där motorn om mansäger så.Om det inte skulle gå att få ut något roligt av den så tarjag o använder den till min påbörjade T-23'a Street Rod.Ja det går troligvis att borra til 428, men tror ej att alla FE prylar passar på FT block. Derfor er det dårligt med trimprylar til FT. Men du får titta efter. Har ju sett 428 SCJ/CJ block med 105 merkning John Citera
Henke CMC 2232 October 19, 2009 Author Report October 19, 2009 Ojoj... Då ska det bli att snyta sig och sniffa runt lite efter lämpligadelar. Ska bli riktigt intressant o se vad man hittar.Bara lista ut vad som kan behövas. Citera
Nenne October 20, 2009 Report October 20, 2009 Jag har ett 105 block i min bil, fd 390 borrat till 4,17 tum (std 428 borrning + 0,040), alla andra delar som vev, stakar, svängningsdämpare, startkrans, toppar, insug, etc är original 428 CJ. Citera
JohnB October 20, 2009 Report October 20, 2009 Jag har ett 105 block i min bil, fd 390 borrat till 4,17 tum (std 428 borrning + 0,040), alla andra delar som vev, stakar, svängningsdämpare, startkrans, toppar, insug, etc är original 428 CJ.Det er ju det som er lite rørigt. 105 gjutningen finns båda på FE og FT blocket John Citera
Nenne October 20, 2009 Report October 20, 2009 Jag hittade en D4TE märkning på blocket, men det saknar oljereturen på höger sida så vid närmare eftertanke är det nog ett FE block. Tyvärr har jag inte noterat revisionsnumret på blocket.Annars är det inte mycket som skiljer blocken åt, både texten John citerade längre upp och Steve Christ säger ungefär samma sak, största skillnaden mellan FE och FT verkar vara gjutgodsets legeringsinnehåll, som för FT är lite fetare och därmed har lite högre hållfasthet.De flesta FT fick extra förstärkningar runt ramlageröverfallen och blev borrade för den grövre 5/16" drivaxeln till fördelare/oljepump. Ingen av dessa skillnader talar emot att använda ett FT block, snarare tvärtom.Christ säger också att en smidd vevaxel från FT 360/361/390/391 går att använda i en FE om man svarvar ner änden där svängningsdämparen ska sitta. FT 330:ns vev däremot är en gjuten historia hämtad från 352:an enligt samma källa.Det verkar inte vara några jättelika skillnader mellan FE och FT blocken, förutom FE block äldre än 64/65 som skiljer sig på flera punkter såsom storleken på axiallagret och antal fästpunkter för motorfästen. Citera
Henke CMC 2232 October 21, 2009 Author Report October 21, 2009 Tack så mycket för all info.Visade sig att jag är ledig till helgen så då blir det en tur till svärföräldrarnaoch börja plocka med motorn.Känns ganska bra när man bara får en V8 sådär Framförallt när det går att få lite pulver i den. Citera
68gt390 October 21, 2009 Report October 21, 2009 Veven måste svarvas ned även bak där svänghjulet skall sitta,för den är tjockare baktill än en FE, (om koppling+kåpa från FE skall användas) och bör därefter balanseras om...totalkostnad=dyrt!! Med andra ord, är det en motor med 4,05 i borr använd blocket, kasta resten, och lägg pengarna på ett nytt strokerkit! Och köp boken "How to restore your BIG BLOCK Ford"Helt suverän bok om BB ford Lycka till! Väntar på fortsättning Citera
Henke CMC 2232 October 22, 2009 Author Report October 22, 2009 Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga än men det löser sig nog med tidenmisstänker jag.Ska undersöka med några firmor först och höra vad dom tycker är värtoch sedan får jag ta beslut ifrån det.Skulle dock vara kul att få i ordning på den men först lista ut allt vadden är byggd av Att det skulle skena iväg lite med pengar är jag inte så orolig för då jaginte planerar att ha den i ordning direkt utan det får ta sin sköna tid dåjag inte har någon extra Mustang att sätta den i, men det kommer nogsnart förhoppningsvis. Citera
68gt390 October 22, 2009 Report October 22, 2009 Hittar du nr på tex vev stakar mm. så kan ja kika i BB boken vad du harför prylar,Är du villig att lägga pengar så kan du få en riktigt rolig motor !Veven är förhoppningsvis smidd=mycket varvvillig! kika på http://forum.mustangclubsweden.org/view ... hp?t=17300Greven verkar köra med en 391 truckvev, strokad Citera
Greven CMC 053 November 10, 2009 Report November 10, 2009 Japp ja har en 391 stål vev i min SS motor, man måste som sagt "bearbeta" den lite för att köra i en FE motor! Men dom är mkt bra och ganska billiga i grunden. Det har ju kommit ut mkt kul eftermarknads prylar till Fe motorerna, så det går å få bra snurr på grejorna!!//M Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.