Jump to content

Packbox vevaxel 289


Dino

Recommended Posts

Tjena folket, nu ska jag byta lamell tryckplatta + urtrampningslager till mussen, tänkte passa på att byta packboxen till vevaxeln samtidigt, nu till min fråga jag var och handlade en pack box fick då en "delad" packbox är detta rätt? ska den vara delad? har ni något tipps på vad jag ska göra, måste jag plocka ner hela oljetråget eller kan man komma åt den när man plockar bort svänghjulet?

Sen till en annan fråga tändstift vad använder du/ni för verktyg för att få bort dessa, det är riktigt trångt att få bort dem vid fjäderbenet..?

MVH Dino

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ja tätningen är tvådelad, finns i olika material, oljetråget

måste demonteras då du måste komma åt bakre ramlager. :shock:

Stift skall inte vara svårt att skruva ur så länge vi talar

om originalmonterade smalblock, själv använder jag

en tunväggig tändstiftshylsa med sexkant i samma ände

som fyrkantiga ½" urtaget för spärrskaftet är, grejen är

att du kan använda hylsa på tänstifthylsa. :)

Detta gör att du kan sätta dit tändstiftshylsan först och

sedan använda spärrskaft med passande hylsa på

tändstiftshylsan, blir lite lättare då, tycker jag. ;)

Link to comment
Share on other sites

Okej, man kan aldrig vara säker, ska inte plocka isär bilen hemma i garaget utan på jobbet var lite rädd att jag skulle riva allt och att det skulle vara fel tätning.. :D

Återkommer säkert med något när jag börjar skruva isär allt, något brukar alltid gå snett. :--

Tack för svaret

MVH Dino

Link to comment
Share on other sites

Sen till en annan fråga tändstift vad använder du/ni för verktyg för att få bort dessa, det är riktigt trångt att få bort dem vid fjäderbenet..?

MVH Dino

Trångt...... :?::?::?::?:

Prova Musse med 428 :shock::shock::shock:

John

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja se vem som klarar av att byta denna om det sitter en orginal trådpackning (rope seal) på plats:-

Helt omöjligt att göra utan att demontera vevaxeln.

så ge dig inte på denna operation underifrån bortkastad tid helt enkelt:-)

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte en läckande neoprene packning på min 67, 289 HP

utan att ta ner vevaxeln. Hade det varit en sk rope seal hade det varit omöjligt. En av anledningarna är att rope seal sitter med en vass pinne

som tas bort när man monterar neoprene packning. Hålet fylls med silicon. Lossade överfallet och tryckte den övre delen runt vevaxeln

med tummen. Hade ont flera dagar efteråt men det blev tätt.

Satte dessutom skarven mellan de två packningshalvorna ca 1 cm

ovanför block kanten.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hur ser en ropeseal packning ut någon som har en bild? har ingen aning hur det ser ut alldrig öppnat och kollat förut.

Höll på och böt koppling igår men la av efter att jag såg hur svänghjulet såg ut, så den ska svarvas nu, orkade inte heller kämpa med tråget sitter som berg, tidigare ägaren har limmat dit det verkar det som..

Ska forstsätta så fort jag får svänghjulet fixat.

MVH Dino

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...