October 30, 200915 yr comment_82943 Tjena folket, nu ska jag byta lamell tryckplatta + urtrampningslager till mussen, tänkte passa på att byta packboxen till vevaxeln samtidigt, nu till min fråga jag var och handlade en pack box fick då en "delad" packbox är detta rätt? ska den vara delad? har ni något tipps på vad jag ska göra, måste jag plocka ner hela oljetråget eller kan man komma åt den när man plockar bort svänghjulet?Sen till en annan fråga tändstift vad använder du/ni för verktyg för att få bort dessa, det är riktigt trångt att få bort dem vid fjäderbenet..?MVH Dino
October 30, 200915 yr comment_82947 Hej.Ja tätningen är tvådelad, finns i olika material, oljetrågetmåste demonteras då du måste komma åt bakre ramlager. Stift skall inte vara svårt att skruva ur så länge vi talarom originalmonterade smalblock, själv använder jagen tunväggig tändstiftshylsa med sexkant i samma ändesom fyrkantiga ½" urtaget för spärrskaftet är, grejen äratt du kan använda hylsa på tänstifthylsa. Detta gör att du kan sätta dit tändstiftshylsan först ochsedan använda spärrskaft med passande hylsa påtändstiftshylsan, blir lite lättare då, tycker jag.
October 30, 200915 yr Author comment_82950 Okej, man kan aldrig vara säker, ska inte plocka isär bilen hemma i garaget utan på jobbet var lite rädd att jag skulle riva allt och att det skulle vara fel tätning.. Återkommer säkert med något när jag börjar skruva isär allt, något brukar alltid gå snett. Tack för svaretMVH Dino
October 30, 200915 yr comment_82956 Hej.Kan bara säga som andra, lycka till, välkommen åter,vi finns här för sådana som vill ha råd och hjälp att förstå hur, var, när och varför.
October 30, 200915 yr comment_82965 Jag använder en tändstifthylsa med utvändig ringnyckelgrepp. För att det ska fungera förmig att byta stift.Berra
October 30, 200915 yr comment_82975 Sen till en annan fråga tändstift vad använder du/ni för verktyg för att få bort dessa, det är riktigt trångt att få bort dem vid fjäderbenet..?MVH DinoTrångt...... Prova Musse med 428 John
November 5, 200915 yr comment_83151 Trångt???Testa att byta på moderna bilar, finns en del som man kan bli gråtfärdig över innan man är klar ( även om det bara är 4 stift för det mesta )/Björn
November 7, 200915 yr comment_83204 Jag skulle vilja se vem som klarar av att byta denna om det sitter en orginal trådpackning (rope seal) på plats:-Helt omöjligt att göra utan att demontera vevaxeln.så ge dig inte på denna operation underifrån bortkastad tid helt enkelt:-)
November 7, 200915 yr comment_83207 Jag bytte en läckande neoprene packning på min 67, 289 HPutan att ta ner vevaxeln. Hade det varit en sk rope seal hade det varit omöjligt. En av anledningarna är att rope seal sitter med en vass pinnesom tas bort när man monterar neoprene packning. Hålet fylls med silicon. Lossade överfallet och tryckte den övre delen runt vevaxelnmed tummen. Hade ont flera dagar efteråt men det blev tätt.Satte dessutom skarven mellan de två packningshalvorna ca 1 cmovanför block kanten.Mvh Bosse
November 8, 200915 yr Author comment_83223 Hur ser en ropeseal packning ut någon som har en bild? har ingen aning hur det ser ut alldrig öppnat och kollat förut.Höll på och böt koppling igår men la av efter att jag såg hur svänghjulet såg ut, så den ska svarvas nu, orkade inte heller kämpa med tråget sitter som berg, tidigare ägaren har limmat dit det verkar det som..Ska forstsätta så fort jag får svänghjulet fixat.MVH Dino
November 9, 200915 yr comment_83257 Dini,Rope seal ser ut som en hundskit! eller rättare sagt två hundskitar.Mvh Bosse
November 12, 200915 yr Author comment_83335 okej, haha, får öppna och kolla kommer säkert fatta när jag ser det, återkommer framöver
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.