Jump to content

En ny Passat, kan det vara något? - Uppdaterat.


Tobias CMC1505

Recommended Posts

Här kommer en oroväckande lång, orättad läsning, så håll i dig.

Kanske en 850 T5 ?

Eller en V70 kanske? Fast då fick man ju inte samma vrid som tefemman.

Fast dom nya Passaterna med Krom-paketet var ju ändå väldigt snygga..

Många timmar hade man suttit framför datorn tills jag äntligen tog tummen ur arslet och bestämde mig för att köpa en bil.

Ringde på några Passater men ändå ingen som var helt så intressant.

Och mitt upp i allt så lyckades jag ta en snabb kik på Mustanger och där fanns den.

En väldigt konstig bild, tagen i något tight garage och inte blivit tvättad på ett års tid.. men det var någonting med den.

Om det var just vinkeln som kortet blivit taget på eller om man bara var miljöskadad. Den ville jag ha.

Gul och fin var den i vilket fall... Fin? TUFF menar jag såklart.

Impulsiv som man är så ringer jag direkt.

Bara en annan som ville kolla på bilen, som befanns sig i Stockholm.

Detta var på en söndag och jag hade packat väskan å gjort matlådor för att åka till Sthlms-träsket och jobba.. "- Jag tittar på den imorgon !"

Mitt på dagen så kom han förbi.

Vi hörde den på långt avstånd. Alla blev vi som småbarn på julafton när vi såg den komma bakom kröken.

Jag blev helt i extas, tänkte inte ens på rost, skavanker etc. Detta kunde ju bli min första Mustang !

Kickdown fungerade inte, någonting stämde inte med motorn för den gick en burk sill.. men det var ju en Mustang !

dsc00911u.jpg

dsc00912a.jpg

Efter ett par dagars tänkande så var jag faktiskt rätt besviken.

Det hade sjunkit in att det var en del rost och att den gick dåligt.

Rosten går att fixa, men motorn?

Men på torsdagen bestämde jag mig, får jag ner priset till att renovera motorn så köper jag den. Lätt.

Sagt och gjort, lyckades pruta lite. Inte helt så mycket som jag ville, men samtidigt så längtade jag redan efter bilen, även fast jag bara kört den en gång !

-"Deal, jag kör hem och hämtar pengar så kommer vi ner på imorgon och hämtar den !"

Alldeles lycklig som man var så hoppade man in i bilen och körde lite extra fort hem...

bild021y.jpg

Det var vägbygge vid Järva Krog, vilket gjorde att det var sänkt från 90 till 70km/h, och jag körde 102.

2 månader utan precis när man köper Mustang !

Väl hemma så halvsprang jag och bror ner på banken och hämtade pengar. Drog iväg till en kompis, hämtade trailer och förberedde allt.

Och nu ska man tydligen vänta massa timmar innan man ska sova, för att sen lyckas somna och för att få vakna och åka någon gång?

Yeaaah right. Blev max 2 timmars sova och resterande timmar satt jag framför datorn och lusläste Mustangklubbens forum!

Jag ska bli med Mustang, woooohoo !

Efter 3 väldigt, väldigt långa timmar i bil så var vi framme vid Kista Galleria.

Där stod den, den gula dekaltrimmade Mustangen och bara väntade på att få byta ägare.

Vi skrev papper, ordnade med pengar och äntligen fick jag nycklarna.

Har aldrig sett ett par så slitna nycklar i hela mitt liv, dom har varit med längre än mig!

dsc00502vv0.jpg

Vägen hem var lika lång som vägen dit. Ständigt kontrollerande blickar bakåt. "Den ramlar väl inte av?" :--

Äntligen hemma så rullade vi in på gården med bil och trailer.

Studsade ur bilen, av med alla spännremmar och jag hoppade in i bilen å backade den av släpet..

.. för att lämna över nycklarna till min bror som dom nästkommande 2 månaderna var min privata chaufför.

Efter ungefär en veckas tid så behövde jag inte ens fråga om han ville köra, när han svarade så sa han; -"Kommer med en gång jag !"

Visst, bilen gick som orm, slog igenom bara man åkte på en sten men ändå så var det en väldig charm att glida runt.

Efter 3 veckor så ringde bror.

"-Öh, jaha. Vad ska det stå på den då?"

"-Tryck en T-shirt där det står "Det är MIN bil!" för jag kan inte ens gå på stan utan att någon kommer fram och vill prata med mig om bilen!"

Han erkände däremot att det var lite kul när folk trodde det var hans bil.. men desto pinsammare att behöva säga att det var lillebrors bil.

Vi körde och körde, sen körde vi lite mer. Körde på cruising. Dragracing. Körde folk. Körde väldigt många mil. (Och jag hann dricka väldigt många öl!)

Innan vi insåg att det kanske faktiskt var dags att kolla hur läget stod till med hela ekipaget.

Rullade in den på brors gård och gled under bilen.. oj.

Växellådan hängde i en bult, utan mutter.

Bärarmarna var helt slut.

Glapp i styrleder.

Jaja, inte mycket att göra utan reservdelar. Bult och mutter fixade vi till lådan och sen drog vi fram vinkelslipen för att göra den viktigaste

aktionen i det hela. Kapa fjädrarna. Och genast gick den från Båt till en Mustang med stil.

bild046o.jpg

bild088.jpg

Efter detta så är det faktiskt ganska suddigt.

Inte p.g.a för mycket öl utan jag fick tillbaka körkortet, vilket var en dag att fira. Äntligen fick jag köra min egen bil !

Här imellan så beställdes det delar vid varje löning.

Vem kan vänta och beställa allt på en gång?

Det blev nya dämpare, nya dekaler, spoiler. Lite smått och gott som kunde göras i väntan på den stora vinter renoveringen.

Det började lida mot slutet av sommaren och av någon anledning så hade inte min far sett bilen än.

Pratade med hans fru och fick höra att min plastsyster skulle ta tåget ner men tyckte det var en dålig idé. Vi kunde ju köra Mustang?

Sagt och gjort. Vi hoppade in i bilen för att köra dom 90 milen ner till Malmö.

Eftersom att jag inte sett helt hur bilens skick var så körde jag med inställningen; "Har vi väl fått upp farten så kan vi rulla resten av vägen."

Efter 10 mil så blev vi båda VÄLDIGT trötta i öronen.

Bilen var helt o-isolerad. Läckande avgassystem vid headers och Flowtechdämpare som säkert gjort sitt för 5 år sedan.

När bilen gjorde 110km/h (Vilket var max, annars skakade man sönder) så gick det inte att prata med varandra. Det var skrikning på hög nivå som gällde.

Så fort en telefon ringde så blev jag tvungen att sänka till 70km/h för att överhuvudtaget kunna höra vad den i andra änden sa.

Förstår att plastsyster led, men helt ärligt så njöt jag hela vägen.

Det är någon speciell känsla som gör att man förbiser allt oväsen och skavanker.

Om man är nöjd för att det fortfarande håller ihop eller om man tror det är en k*kförlängare vet jag inte. Nöjd är man.

Väl hemma igen så kördes bilen direkt upp till garaget. Ett par bilder innan vinterdvalan togs också.

Nu hade jag insett att en grej måste göras, ljudisolering. :--

bild083ps6.jpg

bild088in4.jpg

bild097ji5.jpg

bild102hz3.jpg

Fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...