Jump to content

extern-Intern balansering


anders 66

Recommended Posts

Har sett att många liksom jag funderar runt det här med balanseringen av gamla sb motorer. Extern balansering verkar innebära att vevaxelpartiets obalans kompenseras av 2 st motvikter,en gjuten i svänghjulet , en i svängdämparen fram, dessa ligger i linje med varann.

fråga: väger dom 28 oz tillsammans eller per st?

Intern balansering borde innebära att inga extra vikter behövs i svänghjulet /svängdämparen(0-balanserade)

Då undrar man ju om nyren internt balanserade sb- motorer från Usa behöver ett svänghjul i balans?Eller finns båda alternativen? externt= mitt gamla svänghjul passar, internt=ett svänghjul i balans behövs.

Någon som kan detta?

Anders.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Balansvikterna på svänghjul och dämparen är 28oz in. Med andra ord: en motvikt motsvarande 28 oz på 1 tums avstånd från mitten. Om viktens centrum sitter t.ex. 2 tum från mitten väger själva vikten 14 oz.

Jag vet faktiskt inte om svänghjul och dämpare tillsammans har en motvikt på 28 oz in eller var för sig eller om dom är lika.

Med en intern balanserad motor ska svänghjulet och dämparen vara balanserade. Motvikten ska bort, med andra ord. Antingen genom att låta det göra av en kunnig balanseringsverkstad eller genom att köpa ny.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...