anders 66 Posted November 22, 2009 Report Share Posted November 22, 2009 Har sett att många liksom jag funderar runt det här med balanseringen av gamla sb motorer. Extern balansering verkar innebära att vevaxelpartiets obalans kompenseras av 2 st motvikter,en gjuten i svänghjulet , en i svängdämparen fram, dessa ligger i linje med varann.fråga: väger dom 28 oz tillsammans eller per st?Intern balansering borde innebära att inga extra vikter behövs i svänghjulet /svängdämparen(0-balanserade)Då undrar man ju om nyren internt balanserade sb- motorer från Usa behöver ett svänghjul i balans?Eller finns båda alternativen? externt= mitt gamla svänghjul passar, internt=ett svänghjul i balans behövs.Någon som kan detta?Anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arjan Posted December 10, 2009 Report Share Posted December 10, 2009 Balansvikterna på svänghjul och dämparen är 28oz in. Med andra ord: en motvikt motsvarande 28 oz på 1 tums avstånd från mitten. Om viktens centrum sitter t.ex. 2 tum från mitten väger själva vikten 14 oz. Jag vet faktiskt inte om svänghjul och dämpare tillsammans har en motvikt på 28 oz in eller var för sig eller om dom är lika. Med en intern balanserad motor ska svänghjulet och dämparen vara balanserade. Motvikten ska bort, med andra ord. Antingen genom att låta det göra av en kunnig balanseringsverkstad eller genom att köpa ny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts