Jump to content

Insugsproblem?


Fredrik.E

Recommended Posts

Tjenare alla hoppas ni kan hjälpa mig lite här med ett litet störande problem som jag har med min Mustang GT 1998.

Det gäller varvtal. Motor går kanon, går inte och klaga på. Men det är bara det att när man varvar motorn, högt eller lågt så tar den sån tid på sig att gå ner i varv, man hinner läsa en tidning och ta en kaffe rast nästan. Detta började precis innan jag ställde av mussen för vintern. Jag tror att det har och göra med antingen insuget eller LMM.

Har varvat bilen via insuget för att se om det är kanske felet ligger, med gasvarjern, men den går tillbaka fint och det är inget glapp där heller. Vad tror ni det är för fel innan jag börjar riva ner insuget och plocka ner den i molekyler?

Hoppas ni förstår vad jag menar nu! :P

Ha det gott!

Fredde

Link to comment
Share on other sites

hade du haft en mustang 05 hade jag sagt direkt att det skulle vara så, men nu har du ju inte det.

Insuget är det inte heller, för även om det spricker så har det inte med insuget att göra, utan med vattenkanalerna, så det kan vi stryka direkt.

Om du misstänker LMM så kan du helt enkelt dra ur kabeln till den och se om det försvinner.

Det första jag skulle göra om jag fick in en sån här bil i verkstan är att koppla in diagnosutrustningen och mäta RPM och RPM-DSD värdena. Det första berättar vilket varvtal motorn har, och det andra vilket varvtal motorn önskar att det hade (desired = dsd). OM dom skiljer sig åt när varvet är påväg ner så är det ett mekaniskt fel, typ insugsläck eller något som spärrar spjället. Om de värdena är samma så är det ett styrproblem, och då är det tomgångsmotorn som höjer varvet. Då gäller det att ta reda på varför.

Uppför sig bilen på samma sätt varm som kall?

Link to comment
Share on other sites

grufman: Okey tack för det svaret. Då måste jag hitta någon som kan diagnosa bilen åt mig. Min sambos bror har diagnosverktyg som han har via meca.se men den klarar inte av mustangen tyvärr, eller nästan inga USA bilar alls vilket suger.

Så nu till nästa fråga, finns det någon i närheten av Nybro/Kalmar som kan ta sig hit och köra en diagnos på bilen åt mig? Om det inte finns något annat enkelt sätt att kolla upp detta utan att köra diagnos?

Och angående om att beter sig likadant varm som kall så gör den inte det, inte till den graden som när den är varm.

Mvh Fredde

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Grufman en liten fråga angående tomgångsmotorn och insuget.

Finns det något enkelt sett att ta reda på ifall det är något som spärrar spjället, eller måste man plocka ner insuget och eventuellt rengöra och leta efter defekter?

Sen om tomgångsmotorn, vart sitter den, och kan man mäta upp den för att se ifall det är någon vajsing på den? Och vad kostar en sådan?

Mvh Fredde.

Och god forsättning till er alla!

Link to comment
Share on other sites

Oooh tackar den skall jag kolla upp direkt!

Tog bort tomgångsmotorn och såg att packningen där var lite sleten, så den har jag beställt hem en ny ifrån grufman :) väntar bara på ett telesamtal från honom.

Tänkte även passa på när man ändå har rivit en del är att byta slangarna till matchande blått som bilen och puttsa upp det lilla krom finns under huven.

Tack så mycket för all info + hjälp!

//Fredde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...