Jump to content

65:a restomod cabbe "Vinterpyssel"


matteponken

Recommended Posts

Pulverlackaren ringde, delarna är fardiga för avhämtning :D

Fredag blir det att lacka frontpartiet svart.

Sedan väntar jag bara på bultar,brickor och muttrarna som är inlämnade för zinkning

Så snart är det dags att börja bygga ihopa mussen igen.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det viktigaste är att man inte dammar ned andras bila med färgdamm.

Berra

Ja, jag vet ju hur du hade det i ert gemensamma garage. :twisted::twisted:

Berätta gärna för alla. :thumbup:

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Var ett tag sedan jag skrev något om mussen.

Har i dag grundat förhoppningsvis de sista delarna :roll:

Har också samlat i hopa de sista delarna till pulverlack bla hela bakaxeln

Har ytterligare en låda med bultar och muttrar som ska i väg till zinknig.

När dessa delar har återkommit samt jag har lackat de sista delarna så ska jag nog ha allt till slutmonering :problem:

Har också ändrat lite på planerna.

Hade tänkt köpa en styrsnäcka med intergrerad servo. Denna skulle monteras nu i samband med frontrenoveringen.

Saken är att allt kostar en jäkla massa pengar (och sådana skiter man inte)och till råga på allt så kräkte sonen ner våran hörnsoffa så en ny soffa ska inhandlas.

Gav frugan ett förslag på att vi kunde ta in en parkbänk i stället men det gillades inte. Så det blir ny soffa och ingen snäcka.

Snäckan får införskaffas till nästa vinter i stället.

Så istället för att köra med original servostyrning blir det manuell styrning då dessa delar användas till den nya styrservosnäckan.

Har också börjat fundera angående bakaxel, Kan hända att 8"aren kan räcka och att 9"aren kanske inte behövs. Klumpen till 8:an är den nyare kraftigare modellen från en 69:a musse och inte den klenare 65-66 musse klumpem.

Har inga bromsar till 9:an men allt nytt till 8:an.

Ja vi får se vad som händer till hösten, behöver både diff och utväxling oavsätt axel som ska sitta på bilen.

Närmast på skemat är i varge fall att renovera värmepaketet

På återsende :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jo de går sakta men säkert framåt,

Jag får värkligen svettas och jobba hårt för mina pengar då jag jobbar i växthus ;)

Tror också som du Jimmy att man upp skattar det man har om man får jobba för det. lika så all den tid man lägger ner på bilen. Har säkert passerat 1000 timmar innan den rullar ut på gatan i maj/juni och då är bara framändan renoverad och bakvagnsbytet gjort :wtf:

Fick i går målat klumpen roströd och rev värmepaket i mollekyler. Fläkt motorn var rena skämtet, Datummärkt 1 april 1965 :lol:

Blästrade en del plåtgrejjor och grundare med zinkfärg.

Fortsätter på onsdag med varmepaketet, bör bli fardigt för montering i bilen till helgen :roll:

Ska försöka vara lite flitigare med bilder men datorn funkar ej.

Detta är skrivet på frugans laptop och här finns inget fotto red prg så det blir lite bökigt att fixa fram bilder

Får tacka Mange för de bilder han har lagt in :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ska putta in lite mer bilder på din renovering i veckan,det där med parkbänken gillar jag"konstigt"att Petra inte gick med på det,på tal om att allt tar tid,sätter in en bild på vår nya familje medlem.Han heter Nemo och Biltemas vår/sommar katalog blev totalt oläslig på 5minuter,nåja det finns ju fler Mvh Magnus

Link to comment
Share on other sites

He he, hellre biltema kattalogen i bitar än NPD-kattalogen ;)

Hände lite mera nu i helgen. Varmepaketet är fardigt och styrdelarna blev svartlackade.

Fick i dag lämnat in 2 kompletta bakaxlar och en låda delar till pulverlack, skulle bli fardigt till på fredag.

Närmast på skemat blir att måla torpedväggen på insidan så att issoleringen kan sättas på plats. Sedan kan värmepaketet monteras.

Stryrsnäcka och styrstag ska också på platts.

Link to comment
Share on other sites

Då var det söndagmorgon, ska snart i väg till garaget :D

Har under veckan fått dit i stort sätt allt i kupen, rattstång, friskluftintaget broms och gaspedal.

Har också fixat till lite i elsystemet under panelen och där fanns lite att göra :wtf:

Tänkte i dag slita av bakaxeln och byta hela bakvagnen.

Tar med mig kameran så får vi se om jag knäpper några bilder 8)

Link to comment
Share on other sites

I bland blir det inte som man hade tänkt sig, blev ett litet bakslag i söndags.

Axeln åkte av utan några problem men när bladjädrarna skulle av blev det problem.

Hylsorna i främre bustningen hade rostat fast med bulten som håller fast bladfjädern i själva chassit.

Var ett rent helvete att såga av dem med tigersågen. Tyvärr så tog bladen slut så bara ena bladjädern åkte av.

Fick i varge fall monterat dit en ny Globalwest bladjäder med ett nytt hänke.

Det andra som blev fel är att i fjäderhänkes kittet som jag hade köppt innehöll en bustning som var fel så den ska svarvas om :evil:

Fan vad man kan bli trött på saker o ting när det inte går som man har planerat.

Ska på Tisdag köpa nya blad till tigersågen så sedan ska bultfan snart vara av så den andra fjädern kan monteras.

Kamran blev glömd i garaget :shifty:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Bättre sent en alldrig.

Fick i dag ut mussen på gatan. Optimist som man är så skulle den ha varit fardig i maj månad, jee raight trodde jag :wtf: .

Startade i dag för första gången upp motorn och visst var man nervös att allt skulle gå åt helvete.

Fyllde upp förgasaren med soppa och sedan var det bara att vrida på nyckeln. Startade ganska så lätt men fick avbryta pga ett litet soppalekage vid Demonförgasaren, fick också spänna heders och kolekterbultarna då det fanns små avgaslekage.

Kollade tändningen och satte den vid 14 g förtändning, i med mera olja i lådan och sedan var det att rycka i spaken och köra lite genom alla växellägena. Uppstod genast ett litet oljelekage. Efter ett jäkla svärande så hade jag fått spännt ena anslutningen till oljeröret i c4 lådan.

Blev en liten test runda hem till Mange för en fika. Kollade sedan om det fanns några fler lekage och nivån i kylaren. allt värkade bra.

Hur gick då möget. Frukanvärts rapp på gasen och inga som helst problem att dra låss hjulen :twisted:

MÅSTE skaffa diff i axeln för utan blir det bara löjligt att gasa.

Ljudet från Pypes rost fria 2,5 tumms x-pipe system låter som mussik i öronen :D

Har inte kört speciellt mycket med den då det behövs framvagns inställning, ska se om det kan göras i veckan

Ska ta lite bilder och lägga upp här snarast

Tackar Mange för dagens insats :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Var ute på en premiär tur i dag. Blev ca 6 mils körning med 2 stopp för att kolla att allt såg bra ut under huven.

Har också monterat dit montocarlo staget i motorummet samt nya cablister ( de gammla såg för jävliga ut)

I morgon är det dags för framvagnsinställning.

Har knäppt lite bilder och låter dem tala för sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Blev i dag ett bakslag på mussen :(

Bilen är för låg i fronten för att framvagnsinställningen ska bli bra :wtf:

Fick beställa höjningssats som höjjer froten 2,5 cm så då ska vell det problemet var ur världen :roll:

Passade också på att beställa rostfria polerade utblås till avgassystemet som ska mynna ut typ original GT 8)

Fortsättning följer 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nästan ett år sedan jag började skruva med cabben :D

Tänkte ta det lungt denna vinter, vill inte råka ut för samma sak som förra vinterpass som tog hela sommaren och hösten :evil:

Så nu står den i garaget och inväntar nästa sommar 8)

Hade annars planerat att göra vid bakänden, men då finns det en risk att jag inte hinner fardigt till sommar :roll:

Så det enda som ska göras inför nästa sommar är att montera GT utsläpp i sandplåten och det är redan på börjat,

Bör vara fardigt tll våren :wtf:

Har också varit med i en trafikolycka och fick min bruksmusse mulad, en 95:a med 8000 mil på mätaren RIP

Mötande bil som svängde vänster mitt framför näsan på mig :x

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...