Jump to content

Mitt turbo bygge... 1995 GT


freddan302

Recommended Posts

  • Replies 333
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Lite update då:

Har haft bilen på jobbet i helgen!

Tvättat den i motorutrymmet och undertill samt svetsat dit mina subframe connectors.. För dom som inte vet så är det "balkar" som binder samman främre delen med den bakre delen på bilen..

Bilder:

DSC_0089.jpg

DSC_0090.jpg

DSC_0091.jpg

DSC_0096.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snygg bil, bara nyfiken, när du så småningom byggt tillbaks det mesta (eller bara motorn?) blir det att använda bilen mera till vanlig sommar-körning eller ska den säljas? Jag kör själv "90´a Fox" med lite trim men inget monster.......306á GT40p toppar, Explorer insug, mild kam-axel ,3.27 utv. etc etc. Knepigt det här med trim, man vill alltid ha mer men vill också kunna använda den som "Daily Driver" om man har lust med det. /Olle, Stockholm

post-5982-144839171624_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Nja orginalmotorn byggs tillbaka för att ha en besiktningsmotor eller reservmotor om man vill det...

En ny motor kommer byggas på sidan om med en massa smaskiga delar. Kommer även bli nytt soppasystem, nytt sprut och större turbo etc...

Jag har använt min bil hela sommaren med turbo, varit på flera långsvängar etc och det kommer jag fortsätta med :)

Link to comment
Share on other sites

Alright! coolt,

angående användning och långsväng, det är ju fördelen med Turbo kanske,..den är ju bara "på" när man gasar lite hårdare.

Ska bli spännande och se vad den "ny nya" motorn blir för något och hur mycket du lyckas klämma ur den!

Rock On!

/O

Link to comment
Share on other sites

Olle - sväng förbi folket på JMTech så lägger de på en skruv åt dig... åker du Explorer/GT40 insuget så passar en sån jag har (KenneBell Blowzilla/Flowzilla) rätt ner utan krångel. Är också av och på som du beskriver tack vare sitt bypass-system... :P

Link to comment
Share on other sites

Coolt, med all respekt för JM tech, så klarar jag nog av att installera en komressor själv.

Min Kusin (nu med 1990 LX och Kenne Bell Kit) har faktiskt fått äran att vara konstruktör

på "Auto Rotor" och byggt/ritat en del Kenne Bells grejjer.....tufft va!!!haha! jag va där på "studio besök" vid tillfälle.

Jag har varit med vid hans installation på LX´n...jag kan väl påpeka att den drar en hel del soppa med

komressorn med det är väl det som är meningen...den nya kraften måste ju komma någonstans ifrån...typ.

Det enda negativa (ur min synpunkt) med överladdning på Fox är hela besiktnings problemet,

jag "pallar" inte med den biten själv, jag är alldeles för bekväm för att hålla på med av/på

monteringen varje år, har inte heller "kontakterna" för att glida igenom bes med kompr på...

Jag är imponerad av de som är så dedikerade att de skruvar varje år av/på,- more power to ya!

Ser fram emot att se din (1096) "på banan" igen under det nya året. kanske med Comp XE258 kammen?

Rock on guys.

/O

Link to comment
Share on other sites

Fnys... du skulle behöva lägga på en rem själv... :P Men jag kan hålla med dig på de punkterna... Sen är det ju för o nackdelar med bägge system. Men är man i läget att man måste skruva lite inför besiktningar så kan det nog vara lättare med ett relativt kompakt kompressorsystem där man "bara" i princip byter insug o rem och startar igen... Nog om det...

Snyggt med lite grövre matarrör där... Nu borde det inte snörvla i den änden... Plasttank?

Link to comment
Share on other sites

Hehe! jag kände på mig att de skulle bli lite olika "åsikter" på överladdnings biten.....

Jag tycker iallafall båda systemen är häftiga på sina egna sätt.:Vridet från kompressorn,

eller rushen från turbon när den börjar ladda.

Om jag fick välja (hade de stora finanserna) skulla jag nog köra "old school Big Block motor.

En välbyggd, moderniserad och hyffsat varv-villig Big Block hade varit tufft i en liten Fox, enda nackdelen, Framtung.. FE, 351 Windsor eller 428 med insprut, rullkam etc, coola grejer!

/Olle

Link to comment
Share on other sites

Hey Andreas! Olle i Stockholm här, mannen du köpte Comp Kammen av

för några år sedan.

Kul, vad har du på gång med bilen? Är det dags att göra den "riktigt giftig" nu? hehe.

Kommer du använda kammen nu om/när du trimmar upp den?

/Olle

Link to comment
Share on other sites

Hey Andreas! Olle i Stockholm här, mannen du köpte Comp Kammen av

för några år sedan.

Kul, vad har du på gång med bilen? Är det dags att göra den "riktigt giftig" nu? hehe.

Kommer du använda kammen nu om/när du trimmar upp den?

/Olle

Yepp! Skaffade lite mer saker, Freddan här fick ju effektabstinens.... Det räckte ju tydligen inte med 500+ hk utan han behövde mer så då slog jag till.

Så din kam kommer ramla in i blocket tillsammans med lite annat godis.... Så man kan väl säga att jag kommer utforska gränserna för vad en original T-5a och originalblock kommer klara...

Link to comment
Share on other sites

Han har köpt mina toppar, insug, turbo, sprut, spridare etc... Så nog kommer den bli giftig :)

Vi behöver mera turbomustanger i sverige!

Jag ska villigt erkänna att jag egentligen skulle vilja ha kompressor men det är ju lite enklare att få massor av effekt med turbo. Att sedan du redan provat grejorna gör ju att det känns lite lugnare!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...