Jump to content

shelby varvräknare


samus

Recommended Posts

Hej

Jag har en 67 Fastback gt 390. Och tydligen sitter det shelby instrumenthus i den. Men varvräknaren vill inte fungera.

Jag pillade bort instrumenthuset och kollade kablarna, Det va rbara två tjocka in i varvräknaren en svart och en röd.

Jag har försökt att följa dessa kablar men de var förgäves för jag vill inte skära upp kabekhärvan.

Så till frågorna.

1 Hur ska den kopplas in.

2 Finns det kopplingschema till dessa?

Mvh micke

Link to comment
Share on other sites

Samus,

Varvräknaren kopplas in i kretsen från tändspolens plussida (resistortråden)

som går till tändningslåset. Dra isär anslutningen och koppla in varvräknarens

kablar. Passar bara på ett sätt, hona-hane, hane-hona. Rally Pac är kopplad

på samma sätt i 65-66 års bilar. Denna varvräknare (8000rpm) har inget speciellt med

Shelby att göra utan användes av Ford i 67 289 HP och som tillval i 390 GT med 4-växlad

låda. Mest vanligt i 390 GT var 6000rpm varvräknare. Shelby använde sedan samma varvräknare (monterad hos Ford) i både GT350 (289HP) och GT500 (428).

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Finns det några hinder att köpa en 8000rpm och montera i en vanlig musse utan varväknare?

Om du menar en original varvräknare, så måste du byta hela instrumenthuset.

Den passar inte i ett hus utan varvräknare.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Behöver lite råd... ska montera km/h mätare samt varvräknare i min 68 cab och har fått tag i ett instrumenthus. Som det verkar så är det i orginal patina. Min fundering är ifall jag ska ge mig på att blästra och lacka huset eller om jag ska montera mätare mm. i huset i det skick det är.

post-3926-144839249762_thumb.jpg

post-3926-144839249863_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har ett litet elbekymmer angående orginal varvräknaren. Den ska ju sitta i serie med resistorkabeln som går från tändlåset till spolen. Problemet är att jag har fimpat resistansen i kabeln då jag kör med brytarlöst och har bytt bort orginalspolen... spelar det någon roll för mätarens del?

Den interna resistansen i spolen är endast 0.32-ohm jämfört med 1,5 som verkar vara standard... känns som att varvräknaren kommer att visa fel. Måste jag byta ut den mot en spole som har 1,5Ohm intern resistans för att detta ska bli riktigt? Någon som "mekat" med detta?

Kör med följande setup på tändningen:

http://www.summitracing.com/parts/sum-850303-1

http://www.pertronix.com/prod/ig/flame/coils/45000_volt_ft3.aspx

För den som har tach out från sitt tändsystem är ju en sån här klockren! http://www.msdignition.com/Products/Accessories/Tach_Adapters/8920_-_Tach_Adapter,_Magnetic_Trigger.aspx

Då slipper man ju dessutom motorstopp om varvräknaren av någon anledning skulle bryta ihop...

Link to comment
Share on other sites

Behöver lite råd... ska montera km/h mätare samt varvräknare i min 68 cab och har fått tag i ett instrumenthus. Som det verkar så är det i orginal patina. Min fundering är ifall jag ska ge mig på att blästra och lacka huset eller om jag ska montera mätare mm. i huset i det skick det är.
Hej Doktorn!

Du har väl gjort en del andra "modifieringar" på Mussen, eller hur? Du har ju inte

en original orörd Musse, eller? Då är det bara bra att piffa upp den.

Har ett litet elbekymmer angående orginal varvräknaren. Den ska ju sitta i serie med resistorkabeln som går från tändlåset till spolen. Problemet är att jag har fimpat resistansen i kabeln då jag kör med brytarlöst och har bytt bort orginalspolen... spelar det någon roll för mätarens del?

Den interna resistansen i spolen är endast 0.32-ohm jämfört med 1,5 som verkar vara standard... känns som att varvräknaren kommer att visa fel. Måste jag byta ut den mot en spole som har 1,5Ohm intern resistans för att detta ska bli riktigt? Någon som "mekat" med detta?

Varvräknaren räknar tändpulser, inte spänning i kablar. Det kommer

inte att påverka varvräknaren. Den kommer att visa rätt!

Lycka till med bygget!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Sant P-O! En del modifieringar har det ju blivit men en del prylar som är mer värdefulla än andra kan ju kanske vara värt att behålla orginal. :) Vet ju inte vad framtiden har att erbjuda... :)

Angående varvräknarens inkoppling så är jag mest orolig för att ha sönder den. Men när man läser runt på andra forum så ser man ju att det finns det som kört utan resitorkabeln och det har gått bra i flera år så den kanske inte ger upp så lätt! :) Tänkte montera en "bypass" brytare under instrumentbrädan ifall den av någon anledning i framtiden går sönder... då kan man bara vippa över fortsätta åka. Känns lite riskabelt att bilens funktion ska bero på en mätare. Sen blir det summer på oljetrycklampan.

Sen om mätaren visar rätt eller inte får jag väl kontrollera med någon annan mätare... det som jag funderar på är ju att den som du säger räknar pulser men samtidigt så är det ju ampere-pulser och det borde skilja i dessa om det är olika ohm på slingan. Vet dock inte hur varvräknaren i sig fungerar men jag gissar att det inte är ettor och nollor... :)

Den lär nog vissa rätt förr eller senare iaf. efter mer eller mindre experimenterande när jag kommer dit, är inte så orolig, problem är till för att lösas!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Äntligen dags att tråda in "skiten" :)

Någon som har ett elschema som visar hur oljetryckslampan trådas orginal från lampa till givare? Trodde jag hade det i alla mina "tusen" elscheman men jag hittar det inte. Gissar att enda skillnaden är att den lampan får 12V (jämfört med mätaren som får sin spänning från voltregulatorn) och jordas mot motorn via oljetryckgivaren med slutande kontakt.

post-3926-144839302338_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...