Jump to content

Flyttgods och kompressor vad tycker SBP


mrv8

Recommended Posts

Hej

Läser lite här och där i trådarna om kompressormatning av Mussarna, Björn 84 håller på och funderar på att super snake konvertera sin 2008 AJ har redan kompressor i sin men vad jag förstår var det kalla handen att få den reggad så o.s.v.

Av det hela man läst här och där är det ju inte lätt att regga in en bil längre i Sverige med kompressorkit eller liknade.

Sen har amn ju hör många gånger att bara det är en flyttgodase så är det lugnt att trimma som man vill.

Men hur är det på en flyttgodsare, är det helt lugnt att åka genom beiktningen med kompressor? någon som har testat?

Kan förstå att man kanske bör ha någon variant som gör att man enkelt kan strypa effekten vid eventuel kontroll på vägen eller SBP gärna av elektroniskt slag inefrån bilen.

Har när jag varit med min där fått frågan var är kompressorn? Och ahh en flyttgodsare då är allt lugnt. samt en som bessiktiga den sa hmm 160kw i pappren ja då går det nog bra med kompressor på den här och stort smille.

Men gör det det? Man blir ju lite frestad nu när alla bubblar om kompressorer och hur sjukt bra vrid man får, mest vridet jag är intresserad av föresten.

mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Kompressor eller ej har inget med flyttgods eller flyttsak som det brukar stå i pappret att göra. Det är ju effektsifforna det handlar om och just dina kilowatt för din bil står i pappret.

I o med att man monterar en kompressor har man förändrat motortypen och då är det juridiskt sett ett motorbyte och då handlar det generellt om sk. "ändrat fordon". Då kan vi höja effekten (hk) med 20% och vridmomentet med 10% räknat från bilens ursprungsmotor. Vid "ombyggt fordon" kan man öka mera om vikten och andra saker tillåter detta.

Undantag för fordon som utgör flyttsak och fordon som har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente kan man hitta i Vägverkets författningssamling (VVFS 2007:662), det finns säkert senare utgåvor av denna författning eller i olika sammanhang men den beskriver bra vad som gäller.

Detta gör det lite smidigare med belysning och allt tjafs med röda blinkers och sånt. Bälten behöver ej vara av godkänd typ, likaså bromsar...

Bilprovningen har ju givetvis möjligheten att inte underkänna men det är en chansning att åka in med kompressor i de fall bilen inte är registrerad med hela kittet.

Jag fick själv påpekande i våras när jag var inne med min GT dock utan kompresssor... Uppskattar den motorn till ca 350-370hk utan kompressor, lite småvass kam med dåligt drag under 2000 så det blev givetvis svårkörd och väldigt ryckigt för besiktningsmannen då kopplingen är kort. Här var det ett solklart fall för ny regbesiktning med ny effekt som gällde men vi kom överens om att det hela var på mitt ansvar....

Problemet kommer ju vid en flygande besiktning och inspektion av fordonet... eller om något illa händer... då drar ju liksom hela processen igång...

Men allt är ju som vanligt upp till var o en... O visst är det många som besiktar med kompressorer och allt är frid o fröjd...

Link to comment
Share on other sites

Kompressor eller ej har inget med flyttgods eller flyttsak som det brukar stå i pappret att göra. Det är ju effektsifforna det handlar om och just dina kilowatt för din bil står i pappret.

Jag fick själv påpekande i våras när jag var inne med min GT dock utan kompresssor... Uppskattar den motorn till ca 350-370hk utan kompressor, lite småvass kam med dåligt drag under 2000 så det blev givetvis svårkörd och väldigt ryckigt för besiktningsmannen då kopplingen är kort. Här var det ett solklart fall för ny regbesiktning med ny effekt som gällde men vi kom överens om att det hela var på mitt ansvar....

Problemet kommer ju vid en flygande besiktning och inspektion av fordonet... eller om något illa händer... då drar ju liksom hela processen igång...

Men allt är ju som vanligt upp till var o en... O visst är det många som besiktar med kompressorer och allt är frid o fröjd...

Okej men han kunnde tänka sig att skriva om effekten i pappren på din utan massa intyg som inte går att få utan 10 års krånglande och rätta kontakterna.

Är din bil avgasbefriad?

Har inget emot att skriva upp effekten i mina papper om det behövs, krånglet är ju om man köper ett kit från Kenbell och det inte finns ett intyg från Ford på att det är okej.

en del säger dock att på en avgasbefriad flyttgodsare är det inga uppgifter inskrivna på om kompressorn satt på vid hit flytten eller ej. Även om den skulle suttit på när den kommer in i sverige och inregistreras som avgasbefriad flyttgods bil så behöver det inte betyda att kompressorn vart dit skriven i pappren, men jag vet inte om dom uppgifterna stämmer att det är så. Därför jag frågar er här på forumet om ni har lite erfarenheter av det hela?

Verkar ju vara väldigt sällan som motornr står med i regpappren i alla fall på dom bilar jag haft tror knappt någon har haft motornr inskrivet hos bilprovningen. Kankse lika illa med andra saker förts in också?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Nä jag har mina 158kw eller vad det är i pappret, vilket ju inte heller stämmer....

Ändring i regbevis går att göra till viss del men inte på så "stora" saker som motoreffekt, då åker man sannolikt på en ny registreringsbesiktning med allt vad det innebär.

Min bil har CO 4,5 som gräns och det är det enda... Det här skiljer lite flyttgodsbilar emellan, vissa har fullt avgaskrav - andra har CO 4,5 eller mer.

Har man gjort mer med bilen än vad "ramarna" tillåter så hamnar man på antingen "ändrat fordon", "ombyggt fordon" eller om man ha sågat ännu mer - "amatörbyggt fordon". Det är ju det vi ha att välja på i Sverige om vi vill åka godkänt.

Läser att Du har 6 kattar på bilen? Är det nödvändigt... ta väck dessa, mappa om bilen så kan du köra ännu billigare - som många inte känner till så går det åt upp till ett par deciliter bensin per mil för att hålla ett gäng katalysatorer i liv till 100%.

Link to comment
Share on other sites

Intresant går det att plocka bort kattarna på en 94 också ( mappa om den) vore kut. :P

MVH Lasse. :crazy:

Har du "Lassemålare" en flyttgodsad bil också?

Jo klart du kan plocka bort dom. Bilprovningen säger dock att har din bil katalysator från fabrik så ska den ha det i fortsättningen också. Författningen (lagen) säger ju att avgaserna ska ha max den satta Co-halten eller vad som är specifikt för just ditt fordon... Hur bilen klarar detta är ju en annan sak.

Tänk på att tar du bort kattarna så höjs ljudnivån ganska drastiskt.... kattarna tar effektivt bort det vassa ljudet så det blir inte lika dovt och gott längre.... men finns ju fetare dämpare att tillgå.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Racekatt kan funka och en del är ju till o med godkända av Bilprovningen. Testa får du se... Annars får Du slänga på en kompressor direkt - så pass knöligt är det väl inte att montera/demontera om man skulle vilja ha en mellan besiktningarna? Min KB byter jag på 3 - 3.5 timme om allt flyter okej... och då stressar jag inte precis - Ioförsig en 5.0/302 med inte så mycket i vägen.

Sist var det rätt bökigt då jag tog den direkt från cruise och det var aningen varmt om fingrarna emellanåt :)

Link to comment
Share on other sites

Min Musse är en flyttgodsare med kompressor. Den satt på vid reg.besiktningen och effekten i reg.beviset är satt till 220kW.

Original har den 225hk.

Har heller inga kattar monterade ( trots att de satt från fabrik ).

Jag har i min ägo besiktat den 5ggr och det enda besiktningsgubbarna sagt, förutom berömmet jag fått för skicket :thumbup: , var att jag fått byta de orangea glödlamporna i positionsljusen...

Aldrig något problem med kompressorn. En gång ville besiktaren veta hur mycket jag laddade, för han var intresserad av att skaffa en liknande installation till sitt Camarobygge :lol:

Link to comment
Share on other sites

Min Musse är en flyttgodsare med kompressor. Den satt på vid reg.besiktningen och effekten i reg.beviset är satt till 220kW.

Original har den 225hk.

Har heller inga kattar monterade ( trots att de satt från fabrik ).

Härligt läge helt enkelt... gör ju det hela lite lättare...

Din bil hade kanske inga kattar när den kom hit? Annars är det ju en tolkningsfråga, bilen har ju inga krav på mer än Co och då finns ju ingen anledning att ha kattar...

Link to comment
Share on other sites

Din bil hade kanske inga kattar när den kom hit?

Jag har en H-pipa med kattar och en utan.

Vilken av dem som satt på vid reg.besiktningen vet jag inte.

Vid min första besiktning vågade jag inte vara utan dem, sedan sa en bekant att jag inte behövde ha dem och sen dess har jag besiktat utan och de har aldrig ens kommenterat det. :angel:

Link to comment
Share on other sites

Min Musse är en flyttgodsare med kompressor. Den satt på vid reg.besiktningen och effekten i reg.beviset är satt till 220kW.

Original har den 225hk.

Har heller inga kattar monterade ( trots att de satt från fabrik ).

Jag har i min ägo besiktat den 5ggr och det enda besiktningsgubbarna sagt, förutom berömmet jag fått för skicket :thumbup: , var att jag fått byta de orangea glödlamporna i positionsljusen...

Aldrig något problem med kompressorn. En gång ville besiktaren veta hur mycket jag laddade, för han var intresserad av att skaffa en liknande installation till sitt Camarobygge :lol:

Ahhh jag hör ljuv musik här, precis vad jag ville höra.

En som testat och vet resultatet.

Ja vad jag förståt så när det helt omöjligt att veta hur dessa flyttgods bilar var när dom kom hit. För jag anntar att det inte står något i dina papper om att det sitter kompressor i din eller?

Vet du om dom hade ändrat effekten i pappren på din bil innan den togs hit?

Har när jag varit inne med min fått frågan till och med av besiktningsmannen "var är kompressorn? det är ju en flyttgods bil!"

Den gången sa jag just det man får ju ha en på den här.

Då sa killen 160kw i pappren nja hmm JA det går nog bra och så stängde han huven med ett stort smille. Resten av den besiktningen flött på lika lugnt.

Har till och med sluppit broms test en gång då dom tyckte den var för låg och såg så bra ut så den bilen har inga problem med bromsarna, sa han bara.

Men det är ju verkligen olika resultat näär man är innew med amerikanska bilar på besiktningen en del där verkar ju verkligen hata dom och göra allt för att berätta det.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Nä jag har mina 158kw eller vad det är i pappret, vilket ju inte heller stämmer....

Ändring i regbevis går att göra till viss del men inte på så "stora" saker som motoreffekt, då åker man sannolikt på en ny registreringsbesiktning med allt vad det innebär.

Min bil har CO 4,5 som gräns och det är det enda... Det här skiljer lite flyttgodsbilar emellan, vissa har fullt avgaskrav - andra har CO 4,5 eller mer.

Har man gjort mer med bilen än vad "ramarna" tillåter så hamnar man på antingen "ändrat fordon", "ombyggt fordon" eller om man ha sågat ännu mer - "amatörbyggt fordon". Det är ju det vi ha att välja på i Sverige om vi vill åka godkänt.

Läser att Du har 6 kattar på bilen? Är det nödvändigt... ta väck dessa, mappa om bilen så kan du köra ännu billigare - som många inte känner till så går det åt upp till ett par deciliter bensin per mil för att hålla ett gäng katalysatorer i liv till 100%.

Hör faktiskt till den lilla skara som gillar katalysatorer dels för man inte släpper ut onödiga ämnen oförbränt, samt man kan starta min bil igaraget utan att tycka det lycktar pytton där eller som när den är varm känner du inte ens att den är på även om den står på en längre stund.

Sen tycker jag det är lite coolt att man monterat 6st katalysatorer på den för att få den att klara Californiska avgaskrav, den här bilen besiktigades var 90 dag där den rulla för att få rulla där den kördes i Californien och servades inför varje. Så vad säger man mer välservad bil är nog svårt att hitta.

klart man skulle kunna mappa den men gör ju inte så där jätte mycket extra, visst lite gran men jag är ute efter 100-200 nm till om jag gör något på motorn, hästkrafter är inte så viktigt för min del. Och vid vrid ökning finns ju inga genvägar bara cylindervolym eller överladning via kompressor eller turbo

Man skulle ju faktisk kunna programera den om man överladda den att bara ge 160kw och sen bara ladda på när det gynnar vridet, hmm en ide faktiskt antagligen svårt att få tag i ett sånt kit bara.

Tjitt vad lite min bil skulle dra om den går ner 2dl utan kattarna nu brukar jag ligga på 1 l/mil i blandad körning max 1,3 l/mil vid lite hårdare körning och mestadels stads trafik. Samt 0,8 l/mil landsväg.

Även provat den i högre farter vad den tar och ligger då på runt 1,3 l/mil med en snitt fart på nästan 200 kmh.

Så måste säga att Ford verkligen lyckades med den här motorn när dom konstruera den motorfamiljen.

Och bevisat för mig att jänkarna kan ju faktiskt bygga saker som inte drar 2 liter milen och mer.

(kan ge lite tips som gämförelse för er som inte är nere och leker på dom underbara tyska motorvägarna vad en ny tysk bil drar i autobann tempo vi låg på 1,1-1,2 sisst med en 3,2L V6 på 250hk och direkinsprutniing vid körning i farterna runt 180-230 kmh vikt på bilen ca1700kg)

(Nästa resa planerar vi att försöka åka tysk V8 på Autobahn och se vad dom tar per mil och hur dom går i lite längre gasagasa körning. Ska bli kul)

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Nop ingent flyttgods, tyvärr. :lol:

Men om man sätter race kattar på den som jag har på Saaben ( 1st ) då blir det ju bättre flöde

och utsläppen borde väl bli oförändrade det blev de på Sabben i alla fall. :shock:

MVH Lasse. :crazy:

Hallå Lasse

Här i Sverige testar dom ju bara på tomgång så då går ju allt igenom i stort sett.

Men vid belastning när motorn släpper ut mer, det är då man behöver flera katalysatorer efter varann.

Enligt mina avgaspapper från Californien så mätte dom minimum utsläppen samt vad den max släppte ut och sen vad det vart i snitt. Samt under olika hastigheter.

kan man prata om lite mer kontroll av avgaserna än här.

Min vardagsbil har ena vägen i katalysatorn gåt sönder så det är bara halva katten kvar i den men den går igenom ändå, fast det är precis att det går. Sen känner man ju på luckten när den är kall att det inte står rätt till med katten

Slå ett salg för miljön och behåll kattalysatorerna.

Tycker på dom bilar jag åkt att det varit väldigt marginel skillnad med eller utan kattalysator. Har en vän som montera på en Katt på en Silverado och vi märkte ingen skillnad på den efter katten monterades på. Samt den bilen skulle dra 2,7 l/mil landsväg efter ett test i tror det var teknikensvärld från ca 1990 testet heter på skattjakt med Chevrolet och det gör hans fortfarande med katt på. Måste ju säga att 2,7 l/mil landsväg är ju helt otroligt att en sån bil kom ut på marknaden så sen som 1990.

på tal om besiktning så skulle ni hört dom på besiktningen när han sa att den var miljövänlig nu när det var monterat katt på den, dom skrek miljövänlig så vi nästan fick mössorna avblåsta.

Nog om oftoppicks helt klart kul att en som har en flyttgods bil har skrivit om det här i tråden och hur det gått för honom i besiktningen. Berätta gärna mer om det, sdom om din effetk 220 kw stod i dom amerikanska pappren ochså eller ej.

God Jul till er alla

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Min Musse är en flyttgodsare med kompressor. Den satt på vid reg.besiktningen och effekten i reg.beviset är satt till 220kW.

Original har den 225hk.

Har heller inga kattar monterade ( trots att de satt från fabrik ).

Ja vad jag förståt så när det helt omöjligt att veta hur dessa flyttgods bilar var när dom kom hit. För jag anntar att det inte står något i dina papper om att det sitter kompressor i din eller?

Vet du om dom hade ändrat effekten i pappren på din bil innan den togs hit?

Har tyvärr ingen aning om hur reg.besiktningen gick till och hur siffran 220kW hamnade i reg.beviset.

Uppvisande av dokumentation från ATI ProCharger kanske?

Eller så har det kanske bara yxats till med 300hk som är en jämn och bra siffra.

Går det att få uppgifter om reg.besiktningen från vägver... äsch transportstyrelsen menar jag?

Edit: Stavfel x 2

Link to comment
Share on other sites

Men mrv8, min kärra har bara 2 kattar och är enligt en lapp under huven godkänd för

försäljning och körning i Californien. :crazy:

Fast den är såld i South Florida närmare bestämt i Fort Lauderdale den 27 Juli 1994. 8)8)8)8)8)8)

Gjorde man kanske en rejäl skärpning av reglerna i californien någon gång mellan

1994 och 1996. :shock:

MVH Lasse. 8)Bilsemester 2007 013.jpg[/attachment:1e4d6fyp]

Link to comment
Share on other sites

Min Musse är en flyttgodsare med kompressor. Den satt på vid reg.besiktningen och effekten i reg.beviset är satt till 220kW.

Original har den 225hk.

Har heller inga kattar monterade ( trots att de satt från fabrik ).

Ja vad jag förståt så när det helt omöjligt att veta hur dessa flyttgods bilar var när dom kom hit. För jag anntar att det inte står något i dina papper om att det sitter kompressor i din eller?

Vet du om dom hade ändrat effekten i pappren på din bil innan den togs hit?

Har tyvärr ingen aning om hur reg.besiktningen gick till och hur siffran 220kW hamnade i reg.beviset.

Uppvisande av dokumentation från ATI ProCharger kanske?

Eller så har det kanske bara yxats till med 300hk som är en jämn och bra siffra.

Går det att få uppgifter om reg.besiktningen från vägver... äsch transportstyrelsen menar jag?

Edit: Stavfel x 2[/quote:33isukih]

Vet inte så jätte bra hur det är, har bara nedanstående erfarenhet av det.

Har vid ett tillfälle på en omregad bil ringt Transportstyrelsen och fick reda på att den bilen var omregad 1983 till effekt bara gissad ej kontrolerad att den stämmer samt att man fick efter omregningen 1983 sätta i vilken motor man ville i den bilen. Detta står inte i den bilens papper längre när man får dom från Transportstyrelsen enligt dom för att dom EU anpassat reg bevisen men ringer man dit så får man upplysningarna.

Men du har inget Carfax på din bil tror att det är mer intressant än vad som kommer att komma fram i registret här på din bil.

om man kan se något om ombyggnad av motorn i det.

Fast å andra sidan så var jag och titta på en inporterad Trans am ca 1988 års med 5.0 i som en lirare lyckats ta in via tyskland och skriva upp till 270kw fast det bara var 170hk i den.

Gick inte att få ur honom hur han gjort han bara skratta och sen hade han interimsskylt ochså som han flytta runt bland sina bilar. Intressant lirare skulle man få lite info från hur han gjort, men gick icka att få. är väll som med det mesta rätta kontakterna så går allt.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Men mrv8, min kärra har bara 2 kattar och är enligt en lapp under huven godkänd för

försäljning och körning i Californien. :crazy:

Fast den är såld i South Florida närmare bestämt i Fort Lauderdale den 27 Juli 1994. 8)8)8)8)8)8)

Gjorde man kanske en rejäl skärpning av reglerna i californien någon gång mellan

1994 och 1996. :shock:

MVH Lasse. 8)post-20-144839108627_thumb.jpgBilsemester 2007 013.jpg[/attachment:3ea4cut9]

Ja du intressant.

Har inget bra svar på dessa frågor.

Mer än att dom flesta jag sett verkar ha 4st som standard.

här en bild på katalysatorer som reservdel till min.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...