Mister_Fitz January 4, 2010 Report January 4, 2010 Håller på att bygga en Ford 302 som förhoppningsvis ska flytta på sig hyfsat.Botten:Block 302 -69 borrat 0.040"KB kolvar med dome -2.6ccHade tänkt köra med RHS toppar 180cc med 58cc förbränningsrum.Blir ca 10.9 i komp i så fall.Rullvippor 1.6 utvxl.Lutar åt ett Weiand x-celerator med en 650dpHar en edelbrock performed plus kam hemma. Men den känns lite tam.Någon som kan rekommendera nån kam?Tänkt max varv ca 7000.3-vxl man låda.Kollar man på www.sbftech.com diskuteras det mycket om att köra med större toppar, 200cc, 215cc och kammar med lite dur och mycke lyft. Åsikter?Vad har ni för åsikter angående val av kam, insug och ev. toppar?Motorn sitter i en gatbil så den bör vara ganska körbar.//Johan Citera
Janne Holm CMC1740 January 4, 2010 Report January 4, 2010 Då du vad jag kan förstå skall ha kvar din 3 växlade låda så bör du nog ha ett bottenvrid på din kam så det känns lite fel att sukta efter ett varv på 7000 för att få effekt men det är bara en hobbymekanikers åsikt kommer säkert mer proffsigare uttalande om detta Citera
Mister_Fitz January 4, 2010 Author Report January 4, 2010 Då du vad jag kan förstå skall ha kvar din 3 växlade låda så bör du nog ha ett bottenvrid på din kam så det känns lite fel att sukta efter ett varv på 7000 för att få effekt men det är bara en hobbymekanikers åsikt kommer säkert mer proffsigare uttalande om dettaDu har en poäng med maxvarvet.7000rpm är dock inget jag suktar efter, utan mera vad jag kan tänka mej som max.Blir det mindre gör inte det något. Helt klart viktigare och få med botten. Citera
rg372 January 4, 2010 Report January 4, 2010 Exempel på kam..... logga på http://www.summitracing.com og søk opp delenummer lun-61002 eller lun-61003 Ville då kanskje ha lite større forbrenningsrom i toppene= lite mindre comp.... Citera
Mister_Fitz January 4, 2010 Author Report January 4, 2010 Exempel på kam..... logga på http://www.summitracing.com og søk opp delenummer lun-61002 eller lun-61003 Ville då kanskje ha lite større forbrenningsrom i toppene= lite mindre comp....Skulle ju kunna vara nått. Har du kört med någon av dessa själv? Hur va i så fall motorn i övrigt? Citera
rg372 January 5, 2010 Report January 5, 2010 Har inte kjørt med nån av dom. 61003 kammen har jag i en 351 med world sr ståltoppar, Weiand stealt innsug och en 625 Road Demon forgasare, detta er en motor jag kjøpte och bara har gjort i ordning.... Jag antar at denna motor vil gå ganska fint, lite muller på tomgång och at den kommer at vara ganska vridstark til at vara så kallad "flattapped kam"...Dock har jag satt i en Lunati 61001 i 351W som jag skal ha i den HGV som jag kjøpte i somras från Sverige. Denna motor er nestan original bortsett från lite portning av originaltopparna och headders, annars er det Edelbrock Performer innsug och en Edelbrock 600....Hoppas på en tyst och fin motor med mer vrid enn original...En motorbyggare sa åt mej at man måste vara mycket noga med innkjørningen då dom har ganska extrema profiler och kan slitas ut mycket fort...... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.