Jump to content

Val av insug och kam Ford 302


Recommended Posts

Håller på att bygga en Ford 302 som förhoppningsvis ska flytta på sig hyfsat.

Botten:

Block 302 -69 borrat 0.040"

KB kolvar med dome -2.6cc

Hade tänkt köra med RHS toppar 180cc med 58cc förbränningsrum.

Blir ca 10.9 i komp i så fall.

Rullvippor 1.6 utvxl.

Lutar åt ett Weiand x-celerator med en 650dp

Har en edelbrock performed plus kam hemma. Men den känns lite tam.

Någon som kan rekommendera nån kam?

Tänkt max varv ca 7000.

3-vxl man låda.

Kollar man på www.sbftech.com diskuteras det mycket om att köra med större toppar, 200cc, 215cc och kammar med lite dur och mycke lyft. Åsikter?

Vad har ni för åsikter angående val av kam, insug och ev. toppar?

Motorn sitter i en gatbil så den bör vara ganska körbar.

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Då du vad jag kan förstå skall ha kvar din 3 växlade låda så bör du nog ha ett bottenvrid på din kam så det känns lite fel att sukta efter ett varv på 7000 för att få effekt men det är bara en hobbymekanikers åsikt kommer säkert mer proffsigare uttalande om detta

Du har en poäng med maxvarvet.

7000rpm är dock inget jag suktar efter, utan mera vad jag kan tänka mej som max.

Blir det mindre gör inte det något. Helt klart viktigare och få med botten.

Link to comment
Share on other sites

Har inte kjørt med nån av dom. 61003 kammen har jag i en 351 med world sr ståltoppar, Weiand stealt innsug och en 625 Road Demon forgasare, detta er en motor jag kjøpte och bara har gjort i ordning.... Jag antar at denna motor vil gå ganska fint, lite muller på tomgång och at den kommer at vara ganska vridstark til at vara så kallad "flattapped kam"...

Dock har jag satt i en Lunati 61001 i 351W som jag skal ha i den HGV som jag kjøpte i somras från Sverige. Denna motor er nestan original bortsett från lite portning av originaltopparna och headders, annars er det Edelbrock Performer innsug och en Edelbrock 600....Hoppas på en tyst och fin motor med mer vrid enn original...

En motorbyggare sa åt mej at man måste vara mycket noga med innkjørningen då dom har ganska extrema profiler och kan slitas ut mycket fort......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...