Jump to content

Oil slinger,hur funka?


jolle

Recommended Posts

Bytte kamkedja o drev,dom var 3-4mm tjockare än vad som satt på bilen,nåja det går ändå,funderar bara om det kan påverka oljesmörjningen från "oil slinger" som sitter på veven framför drevet på vevaxeln.Funderar över det eftersom mellanrummet mellan frontkåpan och oilslingern blev ju nu 3-4mm mindre,men det gör nog inget,bara en tanke jag fick.

Link to comment
Share on other sites

var mycket noga med axialspelet på kamaxeln !

Många eftermarknads kamdrivningar "passar" inte utan att justera dom.

Har fått svarva av övre drevet några gånger.

Mät också tjockleken på det gamla nedre drevet och jämför med det nya.

Om det nedre drevet är tjockare än det gamla kommer inte svängdämparen att

hamna rätt = felaktig spårning av remskivor mm.

Får nästan alltid "följdproblem" om man ändrar något mått i en motor.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tur du stoppade mig.Vad händer om jag svarvar av den 2mm på den konade sidan som skall tryckas mot nedre vevaxel drevet?Motorblocket är från -68 och kamkåpan från -64,satt en enkelspårig kedja på den,har en dubbelkedja nu,var in till affären och han tog fram ytterligare 2 satser,ingen stämde med orginalet.Vilken djungel detta verkar vara.Vad göra?

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger också min röst på att skaffa rätt kamdrivning (eller eventuellt modifiera det nedre drevet, om det går?).

Om man svarvar av svängningsdämparen så kan man ställa till problem i framtiden, när någon (nuvarande ägare med svagt minne eller någon ny ägare) behöver byta till en ny svängningsdämpare och inte får det att passa.

Här är en länk till Hansen Racings katalog, där det verkar som om man bytte kamdrevssats mitt under 1965 (bläddra fram till sid 254):

http://www.hansenracing.se/kataloger/hr ... _motor.pdf

Link to comment
Share on other sites

Kommer att beställa allt nytt,även svängningsdämparen och kamkåpan,förhoppningsvis afr toppar oxå, så att allt blir rätt,men skall göra det till hösten när svärfar åker över.Bilen kommer aldrig att lämna denna familj en gång till,är ett minne från min bortgångna syster som jag köpte den av,så alla modifieringar som jag gör på den skall endast jag komma ihåg,kan ju bli svårt det oxå med tanke på hur tankspridd man är.Min svängningsdämpare är i mitt tycke i dåligt skick,så jag skall iallafall prova att svarva av den för tillfället och se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...